Annons

Bowens studioblixtar - tips på sajter, info, priser?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Var kan man hitta nyttig info om Bowens utbud? Vill ha fakta, bilder, prisnivåer etc.

Verkar bara vara ett fåtal, lite mer proffsinriktade, återförsäljare i Sverige, med begränsad info/prisuppgift online. Likaså verkar priserna väldigt lika. Inget som finns på Scandinavian Photo eller dylika handlare vad jag kan se?

Kikat på en brittisk sida, Robertwhite, verkar vara samma prisnivåer där (minst).

Finns det någon Bowens hemsida? Har inte hittat någon sådan, så märket känns lite halvt annonymt, ändå är det väl grejer som har bra rykte och ganska bred användarskara?

Tackar för era tips!

Det var trevligt med lite mer läsning på Bowens hemsida. :)

Hittade även Swefo.se med lite´svenska priser online.

Hade för mig att det förr fanns en relativt enkel och något billigare serie som hette enbart "Esprit". Den verkar helt ersatts av "Esprit Gemini" (som även kan ta likström från deras Travel-Pak).

På B&H samt Adorama hittade jag bara ett fåtal Bowens aggregat. Samtliga lite speciella och med dunderhög kapacitet. Inga typiska modeller.

Å hur funkar det f.ö. att köpa en blixt från staterna med tanke på nätspänning/frekvens?

Köpte mitt Bowens Gemini kit från http://www.warehouseexpress.co.uk/. Då var det i alla fall förmånligare att shoppa från England än från staterna eftersom jag slapp svensk moms och tull pga EU samt att frakten var betydligt lägre och England är hemmamarknaden för tillverkaren. Hade problem med en skalle när den kom fram (modelleringsljuset fungerade inte, trots att lampan var hel), men efter telefonsamtal med en förvånansvärt kunnig support fick jag den bytt på en vecka (ännu en fördel med att handla inom EU och slippa frakt över atlanten).

Bowens Gemini har väl inte ersatt Esprit... Esprit är väl specialserade för ren studioanvändning medan Gemini är lite mer allround och går att koppla till Travel Pak etc., men i regel lite sämre på det mesta (i alla fall icke-Digital varianten av Gemini).

ANNONS
Götaplatsens Foto