Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BRÅTTOM: Råd om Canon Ixus i5

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Hej,

Har en kompis i USA som är på väg hemmåt. Måste bestämma mig snabbt om han ska få med sig en kamera. Har en Canon 10D och behöver en party/fickkamera.

Har tittat på Canons Ixux i, men nu finns ju inte den längre. Dock är efterföljaren Ixus i5 intressant.

Två funderingar som jag behöver hjälp med:

1) Kameran saknar zoom. Vad tycker ni om det? Vad är fördelarna med ett fast objektiv?

2) Kameran saknar optisk sökare. Vad tycker ni om det? Hur blir det i solljus tex?

Jag vill ha en mycket liten kamera, som tar mycket bra bilder och helst med SD-minne.

I detta fallet ser jag ingen fördel med fast optik. Särskilt inte eftersom bränvidden är motsv 39mm.

Kan inte Ixus 40 vara något?

Jag har den "gamla" modellen och är toknöjd. På en åertykamera behöver man inte zoom, man behöver en liten och snabb kamera. Det är ixusen. De små optiska sökarna som finns på kompaktkameror är ofta så små och mörka att med ett par öl i kroppen är de oanvändbara.¨

Sammanfattning: Du kan köpa en Ixus i med gott samvete

MVH Uffe

Jag har en ixusi, den är liten å fin.

Det jag tycker är dåligt med den är:

1. Den är slö när man ska ta fotot.
2. Rödstick i bilderna.
(om det är någon som vet något sätt att förminska rödsticket får du gärna skriva en rad här eller maila mig på gunde (at) macnytt (dot) se :)

--
Daniel

Jag har också "den gamla" Ixus i som partykamera och är väl hyfsat nöjd med den. Det största minuste som jag ser det är att den är rätt dålig på att fokusera i mörker vilket inte är så kul då det ofta är just lite mörkare när man använder den (som partykamera). Men på det stora hela är det en helt ok kamera. Framför allt är det en kamera som man alltid kan ha med sig tack vare storleken.

Edit: Har dock inte något rödstick i mina bilder :)

När det är mörkt brukar jag använda quickshot-läget. Blir oftast bra och bilden tas snabbt.

Jag har inte heller märkt något rödstick. Röda ögon däremot men det är ju omöjligt att komma ifrån med en så liten kamera.

//Uffe

Powershooter skrev:
Vad gillar du Pentax Optio X då?

Kollade lite på den (S5i). Den kan vara ett alternativ. Är den bra? Bildkvalitet?

Niklas Arnfelt skrev:
Jag har också "den gamla" Ixus i som partykamera och är väl hyfsat nöjd med den. Det största minuste som jag ser det är att den är rätt dålig på att fokusera i mörker vilket inte är så kul då det ofta är just lite mörkare när man använder den (som partykamera). Men på det stora hela är det en helt ok kamera. Framför allt är det en kamera som man alltid kan ha med sig tack vare storleken.

Edit: Har dock inte något rödstick i mina bilder :)

Tyckte att många konsumentrecensioner på DPreview var nöjda med fokuseringen. Men detta är visst ett MYCKET vanligt problem med små digitalare.

Jag ska inte bara ha den som partyplåtare. Den kommer ligga i fickan så ofta som möjligt. Även på resor m.m. när man inte har lust att dra på D-SLRen hela tiden. Bildkvaliteten är därför rätt viktig!

Här kan du se en bild tagen med ixusi finns mer bilder där som är tagna med samma kamera, dock inte alla.
Jag upplever att det lätt blir rödstick i bilderna och då först och främst när man använder blixt.
--
Daniel

Men jag tycker inte att jag har fått några riktigt bra svar på mina frågor...

1) Kameran saknar zoom. Vad tycker ni om det? Vad är fördelarna med ett fast objektiv?

2) Kameran saknar optisk sökare. Vad tycker ni om det? Hur blir det i solljus tex?

dumbo skrev:
I detta fallet ser jag ingen fördel med fast optik. Särskilt inte eftersom bränvidden är motsv 39mm.

Kan inte Ixus 40 vara något?
Har inte de flesta kompakta digitalare en rätt stor minsta brännvidd även i max vidvinkelläge? Jag såg nån (tror att det var Pentaxen) med en bränvidd från 37 mm. Inte så himla mycket vassare.

macgunde skrev:
Jag har en ixusi, den är liten å fin.

1. Den är slö när man ska ta fotot.
Men det är väl samma sak här. Kompakta digitalare är lite slöa i uppstarten...?

För att besvara frågorna mer konkret:

1. Fall avsaknad av zoom har betydelse beror ju på vad man har för behov. Personligen tycker jag att det är praktiskt med zoom, men inte nödvändigt för en "partykamera" (ja, jag såg att du ska ha den till lite mer än så).

2. Optisk sökare är användbart om det är väldigt ljust. Ibland kan det vara svårt att se på displayen, men det är ändå inte så särskilt ofta jag har använt den optiska sökaren på min A70. Kanske mycket för att den optiska sökaren oftast visar bara runt 80% av bilden eller så på denna typ av kameror. Den är egentligen inte mycket mer än ett hål rakt genom kameran heller.

Vad gäller vidvinkel så har de flesta rätt kass vidvinkel ja, fast det kan ju vara bra att få så mycket som möjligt ändå, tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto