Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bränna vmv. i nero?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Helsike, jag ska bränna en vmv.fil (ett bildspel skapat i photostory. Nu har jag trassel. Varför vill inte nero bänna filen? Den är på 43 mb och jag försöker bränna den på en dvd-skiva. Vad gör jag för fel?

Jag försöker välja "bränn DVD-Videofiler" men då får jag bara upp "ingen kompatibel fil hittades" när jag väljer bildspel.

aaaahhhhrrrgggg!

Bråttom har jag också, bröllopsparet kommer i kväll.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/L

.vmv är väl ingen DVD-videofil. De brukar ha filändelsen .vob. Det är nog därför.

Har du provat att bränna den som en vanlig (data)fil? Ofta klarar DVD-spelarna att läsa en mängd olika format.

Aha... det förklarar ju saken, jag har testat att bränna den som vanlig datafil också, men min dvd fixar inte detta och om inte min funkar är ju risken att många andra inte heller har dvd-spelare som fixar uppspelningen. Men vad gör jag då? Finns det nån annan lösning på problemet som gör att alla kan se mitt bildspel i sina dvd-spelare?

Hade du haft Mac så hade jag vetat ;)

Men det hjälper inte dig nu. Är inte bekant med photostory. Kanske det finns någon inställning för export?

men är det så att om jag lyckas konvertera filen till DVD-format, så funkar bildspelet i Dvdn?

Jäklar så krångligt allt blev helt plötsligt. :)

Hej igen Jesper förresten, alltid trevligt att råkas.

Nån annan som vet? Det finns tydligen ett program som man måste betala för vilket jag är fullständigt ointresserad av. Jag vill bara rippa från wmv. till mov och sen bränna till DVD. Finns det nån som vet hur man bär sig åt?

ok, jag har lyckats skapa en avi.fil men konverteringen gör bildspelet fullständigt obrukbart. Kvalitén är urusel. Hur löser man det?

Kan du inte få Photostory att spotta ur sig något annat än ett redan hårdkomprimerat format som sen måste konverteras? Då är det nog Photostory du skall byta ut snarare än att börja lappa senare i processen.

fast det är ju riktigt bra kvalité i wmv-filen som jag har sparat på hårddisken. Det är i konverteringen nåt går galet...

Nu är inte jag någon videoexpert, men det är säkert lätt för Photostory att få en perfekt optimerad komprimering när programmet vet att det är stillbilder det handlar om. När du sen försöker konvertera med ett annat program så behöver det sannolikt göra gissningar som kan vara mer eller mindra kvalificerade, och sannolikt är viktade hårt mot att producera rörlig bild av godtagbar kvalitet i förhållande till diskyta.

Alla videoformat som man använder för att titta på är hårt komprimerade. Det tar otroligt mycket utrymme annars.

Vill du gå konverteringsvägen skulle du nog kunna försöka med ett program som kan komprimera mot en målstorlek. Tillåter du programmet att låta din 43 MB-fil svälla till 4 GB (om den vill) så blir det säkert bra. Jag vet inte om programmet det länkades till är ett sådant.

Personligen gillade jag inte alls mixen mellan svart/vit och färg. Tyckte det blev rörigt. Många bra bilder, en del sådär. Men jag är ju skadad, de blir (är?) säkert nöjda. Det är ett tidsdokument - ett minne.

Vad jag vet ska det gå att göra om en .wmv (Windows Movie/Media file) till en DVD med Nero 7, fast då inte Nero Burning Rom utan Nero Vision 4 som följer med i programpaketet.

Problemet är att kvaliteten säkert blir rätt låg då du går omvägen via .wmv.

Det ska även gå att göra bildspel från Nero Vision och bränna till DVD, även om jag aldrig själv har provat.

Jag provade snabbt att öppna några filer, både .wmv, bilder och .mp3 och den verkade tycka om att lägga till dem och göra bildspel av dem. Prova själv och se om den gör vad du är ute efter.

Jeppe skrev:
Personligen gillade jag inte alls mixen mellan svart/vit och färg. Tyckte det blev rörigt. Många bra bilder, en del sådär. Men jag är ju skadad, de blir (är?) säkert nöjda. Det är ett tidsdokument - ett minne.

Bra och tacksamt med lite kommentarer, om tre veckor ska jag göra ett till... Jag valde att blanda svartvitt av ingen anledning alls egentligen, Hur hade du gjort? Bara färg eller bara svartvita bilder? Tanken med att alla bilder inte är superskarpa är att det ska bli lite mer levande, som du skriver, ett tidsdokument.

Vad tycker du saknas i bildspelet? Vad hade du gjort annorlunda? Är bildspelet för långt? Musiken, suger den?

...om en halvtimme kommer bröllopsparet hem till mig för visning av bilderna. projektorn surrar och bildspelet är klart för visning. Nog är man nervös alltid... Tanken "varför i herrans namn gör man bröllopsfotograferingar för" florerar flitigt i mitt huvud. Vad gör jag om de inte är nöjda, eller om dom bara säger nåt i typ med "de va la bra" och man har på röstläget att de tyckte att pengarna är slängda i sjön? urk...
Men förhoppningsvis blir det glada, man kan ju alltid hoppas.

ANNONS
Götaplatsens Foto