Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsfaktor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie_W

Aktiv medlem
Har jag förstått detta rätt ?

Eos 20d, 1,6* men ett 100mm objektiv innebär att bilden beskärs så att det som syns är det som skulle ha setts (bredd o höjd vid foto-objektet) med ett 160mm. Jag kommer dock inte närmare utan den "förvrängning" som blir med 100mm, inom den beskurna delen, är det som syns.Ett 50 mm objektiv är därför fortfarande den lins som återger "utan förvrängning"
Innebär detta också att objektiv med diverse problem i ytterkanterna blir bättre ?

Japp. Du har förstått helt rätt, i hela ditt resonemang. Dåliga delar i ytterkanterna slipper du oxå med "brännviddsförlängningen"

Nja, det där med förvrängningen köper jag inte. Om det är den berömda "tele-effekten" du refererar till så beror den enbart på avståndet till det du fotograferar. Du får alltså lika mycket tele-effekt med 100mm på digitalaren som med 160mm på småbildskameran om du står på samma ställe när du fotar.

Jag tolkade förvrängning som perspektivförvrängning.
Någon sådan får vi inte. En 100mm glugg ger samma perspektiv på alla kameror om man ställer sig på samma ställe och fotar. Bara utsnittet förändras.

PerFogelberg skrev:
Vad menar du med "förvrängning"? Normalobjektiv?

På en 20D är 28 mm normalobjektiv. 50 mm blir då ett kort teleobjektiv.

med förvrängning menade jag att ett tele tex krymper ihop bilden i längsled, att en vidvinkel kan ge ett ansikte orimliga proportioner osv

Jag står i startgropen för o börja fota digitalt men klurar över objektiv och vill förstå hur det fungerar med denna "skenbara brännviddsförlängning".

för att återge världen som den är skapt har jag i alla fall trott att man använder ett 50mm på en 35mm kamera.

Är det 50 eller 28 som gäller för en 20d.

Om jag på 100 meter vill att ett objekt ska fylla hela blden och jag tidgare använt 160mm . Ska jag då använda 100mm på en 20d för samma bild.

Ja... du får räkna om med 1.6x. Det beskär så den synliga bildvinkeln från ett objektiv förändras med vad som motsvarar en förlängning av brännvidden 1.6 gånger.

Idelat för att komma så när 50mm på en 20D skulle alltså vara 31.25mm.

50mm får samma utsnitt/bildvinkel på en 20D som om du hade använt ett objektiv på 80mm på en vanlig 135-formatskamera.

Ronnie_W skrev:
med förvrängning menade jag att ett tele tex krymper ihop bilden i längsled, att en vidvinkel kan ge ett ansikte orimliga proportioner osv

Ett teleobjektiv trycker inte ihop bilden i längsled. Det som trycker ihop bilden är om du fotar från långt avstånd. Efter som detta oftast sker med tele har denna missuppfattning skapats, att lång brännvidd trycker ihop.

Tänk ut vilket avstånd du vill fotografera från, för att få rätt perspektiv. Välj sedan en brännvidd som ger dig rätt utsnitt från det avståndet. På Canons DSLR blir den 1,6x kortare än på småbildskamera. (Om vi glömmer DSLR:er med fullstor sensor)

Normalbrännvidd

Damocles skrev:
Ja... du får räkna om med 1.6x. Det beskär så den synliga bildvinkeln från ett objektiv förändras med vad som motsvarar en förlängning av brännvidden 1.6 gånger.

Idelat för att komma så när 50mm på en 20D skulle alltså vara 31.25mm.

Man brukar ju säga att normalbrännvidden är samma som diagonalen på negativet (eller bildsensorn för digitalt foto). I så fall blir normalbrännvidden för småbild kvadratroten ur summan av kvadraterna av sidorna. Dvs för småbild 43.27 mm. Av någon för mig okänd anledning har man dock valt att standardisera på 50 mm som normalbrännvidd.

Med omräkningsfaktorn 1.6 för en EOS 20D så får vi då 43.27 / 1.6 = 27.04 mm, dvs ett 28mm-objektiv fungerar rätt bra som normalobjektiv på en sådan kamera.

(Gör man beräkningen av diagonalen för bildsensorn på en 20D, som är 22.5 x 15 mm, så får man samma brännvidd, dvs 27.04mm. Sidoförhållandet på den digitala sensorn är detsamma som sidoförhållandet för småbild.)

PD

ANNONS