Annons

Bröllopsfotografering, råd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa. Ska fota mitt första bröllop i Maj, dock har jag tidigare erfarenheter utav foto, bokade kunder m.m.

Ska ha en provfotografering 2 dagar innan bröllopet också som känns väldigt skönt, dock kommer vi inte ha möjligheten och prova på ljuset inne i kyrkan. (Kommer givetvis åka dit och titta själv) men jag vill ha tips/råd vad jag kan tänka på.

Kyrkan är väldigt liten och enligt brudparet kommer dem sätta en stol längst fram vid altaret dock snett framför gästerna. Men då är frågan kommer jag klara mig på en kamera (5D MARK III) och objektivet EF 50mm f/1.4 USM4 eller ska jag köra på mitt EF 70-200mm f/2.8L IS II USM? eller ska jag ta båda, då jag har en till äldre Canon 40d.

Ni som fotograferat bröllop tidigare, kom gärna med tips och andra råd om ni vill!

Tack på förhand.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Finns en hel del trådar här om de som fotar bröllop för första gången, kolla runt på forumen.

Det viktigaste är nog att göra klart för brudparet att du inte fotat bröllop tidigare. Bara så att ni är "on the same page". Man kan vara en jätteduktig fotograf i övrigt men bröllop handlar mycket om timing och kunna hantera stissiga människor ;) Hör dig för vad de förväntar sig, kolla att du kan leva upp till förväntningarna. Diskutera en prisbild.

Kameramässigt ser det ut som du klarar dig fint, ta med 40D som backup. Det du antagligen bör komplettera med är en vidvinkel/vidvinkelzoom för kyrkan, dansgolvet,... kanske en blixt med. Låna eller hyr.

Lycka till!
 
Finns en hel del trådar här om de som fotar bröllop för första gången, kolla runt på forumen.

Det viktigaste är nog att göra klart för brudparet att du inte fotat bröllop tidigare. Bara så att ni är "on the same page". Man kan vara en jätteduktig fotograf i övrigt men bröllop handlar mycket om timing och kunna hantera stissiga människor ;) Hör dig för vad de förväntar sig, kolla att du kan leva upp till förväntningarna. Diskutera en prisbild.

Kameramässigt ser det ut som du klarar dig fint, ta med 40D som backup. Det du antagligen bör komplettera med är en vidvinkel/vidvinkelzoom för kyrkan, dansgolvet,... kanske en blixt med. Låna eller hyr.

Lycka till!
Kanske skulle tillägga att jag har pratat med dem och kommit överens om vilka bilder, och ena jobbar för pappas företag så det är lite därför dom frågat mig eftersom jag fotar. Men sen vet dem att det är mitt första bröllop, det var jag rätt tydlig med då jag var väldigt nervös att fota ett bröllop men dem tyckte det var lugnt.

Har dock inget vidvinkel, inget jag skaffat mig men antar det går utan det. :)

Jag kollade även lite forum innan om just det här området, men ville få allt bekräftat utan att leta som en idiot efter svar på mina frågor. Tack iaf :)
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Du har en grymt bra kamera, två bra objektiv och en backupkamera. Perfekt, du behöver inte oroa dig för utrustningen. Fundera istället på vilka bilder du vill ta. Antar att brudparet inte menade att du ska sitta på en stol hela tiden? Försök röra dig runt lite diskret i kyrkan och få lite olika vinklar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... då är frågan kommer jag klara mig på en kamera (5D MARK III) och objektivet EF 50mm f/1.4 USM4 eller ska jag köra på mitt EF 70-200mm f/2.8L IS II USM?
Det kan man nog inte veta utan att provfotografera, och det tänker du ju göra. Fast jag skulle nog vilja ha med muggen vidvinkel också. Helst någonting typ 24-70/2,8.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Du skriver att kyrkan är väldigt liten. Då tycker jag 50mm som max vidvinkel är rätt begränsande.

Skulle antingen köpa en fast 28/1.8 eller 24/2.8 IS (båda runt 4000:), eller varför inte ett Tamron 17-50/2.8 (3000:) till 40D, så kan du jobba med två kameror och slipper objektivbyte i kyrkan?
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Hej allihopa. Ska fota mitt första bröllop i Maj, dock har jag tidigare erfarenheter utav foto, bokade kunder m.m.

Ska ha en provfotografering 2 dagar innan bröllopet också som känns väldigt skönt, dock kommer vi inte ha möjligheten och prova på ljuset inne i kyrkan. (Kommer givetvis åka dit och titta själv) men jag vill ha tips/råd vad jag kan tänka på.

Kyrkan är väldigt liten och enligt brudparet kommer dem sätta en stol längst fram vid altaret dock snett framför gästerna. Men då är frågan kommer jag klara mig på en kamera (5D MARK III) och objektivet EF 50mm f/1.4 USM4 eller ska jag köra på mitt EF 70-200mm f/2.8L IS II USM? eller ska jag ta båda, då jag har en till äldre Canon 40d.

Ni som fotograferat bröllop tidigare, kom gärna med tips och andra råd om ni vill!

Tack på förhand.
Du skriver att du inte har möjlighet att kolla ljuset. Kyrkor kan ha ganska besvärliga ljusförhållanden. Ta reda på varifrån det naturliga ljuset kommer; väderstreck, solhöjd kanske väderläge. Har du otur och placerar dig fel kan du få stora problem med hårt infallande motljus genom fönster och/eller hårda kontraster i bakgrunden. Jag tror också som flera andra att du kommer att sakna en vidvinkel. I varje fall om du vill ha med brudparet i helfigur på några bilder. Det är naturligtvis bra med ljusstarka fasta objektiv, men det är tveksamt om det är någon stor poäng i den miljön med det korta skärpedjup som ett ljusstarkt objektiv ger på full öppning. Du har kanske större nytta av bildstabilisering. På vigslar går det mesta ganska stillsamt till, så det är inte rörelseoskärpa på grund av att människor rör sig som är problemet, utan det är fotografens förmåga eller oförmåga att hålla kameran still som är problemet. Man kan använda stativ till den ena kameran, om man kan acceptera en fast fotoposition för den. Men jag vill absolut förorda den rörlighet som frihandsfotografering ger. För även om händelseförloppet är stillsamt, så växlar situationerna snabbt och du kommer inte att hinna med att fånga det där speciella om du inte har en kamera fri. 70-200án blir perfekt efteråt ute på kyrkbacken där du kan mingelfota bland gästerna, och även för att fota brudparet när "risgrynen regnar" om de nu gör det. Men inne i kyrkan tror jag du får problem med den, annat än till närbilder vid ringväxling och liknande. 24-70 eller 24-105 tror jag mera på och helst då med bildstabilisering.
Fundera också på om du kan hitta perspektiv och kameravinklar där du också kan fånga miljön inklusive gäster och anhöriga tillsammans med brudparet. Samma sak gäller för medverkande, brudnäbbar osv. En solist på samma bild som brudparet, eller prästen och brudparet tillsammans vill man inte vara utan.
Ta hjälp av några vänner hemma för att arrangera en låtsasvigsel så får du en känsla av vilken brännvidd du ska jobba med.
Lycka till!
 

njja

Aktiv medlem
Hade jag kunnat ändra något från mitt första bröllop är det att jag borde ha förberett porträttfotograferingen bättre. Numera vet jag att jag måste veta exakt vart jag ska/kan ta vägen beroende på vilket väder det är för att kunna prestera som jag vill. Sen föds alltid fler idéer i stunden, men för att jag ska kunna vara kreativ och lättsam kan jag inte samtidigt gå runt och leta bra ljus medan brudparet står och trampar.

Bilderna i kyrkan tror jag är det "lättaste" för någon som inte är van att fota ett bröllop. Se till att du har koll på de viktigaste delarna av ceremonin (ingång, utgång, vigsel, sång etc.) och bestäm i förväg vart du vill befinna dig. Här kan du ju inte påverka så värst mycket, utan ta så mycket bilder du kan så kan du alltid sortera ut de bästa i efterhand. På tal om det, se till att ha tillräckligt med minneskort! Fler än du tror. (Ännu ett misstag jag aldrig gör om)

Till sist - be om gott om tid till fotografering. Blir ni färdiga på halva utsatta tiden; brudparet får en stund över att sitta ner och andas ut. Uppstår det problem och förseningar; du slipper ha en hög med bilder av sammanbitna stressade människor som hamnat ur fokus med skuggor i ögonen.

Lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Prata med prästen

Kontakta prästen och förklara din situation. Be honom att ta det lugnt och tom pausa några sekunder så att du hinner med. Det går säkert bra. Gör dessutom ett nytt försök att komma in i kyrkan - det är viktigt med tanke på din placering, ljus mm.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kontakta prästen och förklara din situation. Be honom att ta det lugnt och tom pausa några sekunder så att du hinner med. Det går säkert bra. Gör dessutom ett nytt försök att komma in i kyrkan - det är viktigt med tanke på din placering, ljus mm.
Är lite nyfiken på hur du menar här? Skall hon be prästen pausa så hon hinner fotografera?
 

Stoffe69

Aktiv medlem
I kyrkan är det viktigaste att du gör ditt jobb utan att märkas. Det är ju inte du som är huvudpersonen :)

Tänk på att inte använda blixt eftersom det stör hela stämningen för både brudpar och gäster, be brudparet tala med prästen som sen kan meddela i början av vigseln att de undanber sig fotografering under vigseln eftersom de har en utsedd fotograf.

Det ger dig litet lugn och ro eftersom morbror Bengt inte konkurrerar med dig om bäste fotovinkeln samt att folk accepterar att du smyger omkring litet försiktigt på ett annat sätt.
Eftersom du har en MkIII så sätt den på tyst läge eftersom slutarljudet i en tyst kyrka låter som ett pistolskott.

Även om det är roligt att ha bilder från vigseln så får det aldrig gå ut över att det enda minnet är en fotograf som var sjavigt klädd klättrade runt altaret och smattrade av blixtar.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Lugnt och med lite hänsyn till fotografen

Är lite nyfiken på hur du menar här? Skall hon be prästen pausa så hon hinner fotografera?
Prästen kan mycket väl ta lite hänsyn till en anlitad fotograf. Hon arbetar ju för brudparet och har ganska liten erfarenhet. Inget konstigt i det. Jag har inte fotat bröllop men väl ett par dop och om prästen är med på noterna så blir allt så mycket enklare och lugnare för fotografen.
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag tror personligen att om man behöver be prästen sakta ner för att hinna med så är man inte erfaren nog att fotografera bröllop. Det är inte F1 vi pratar om utan en stillsam högtid. Det är enkelt att planera för att vara på rätt ställe vid solosång , välsignelse av ringar , utväxling av ringar mm eftersom det är flera minuter emellan de olika momenten. Det underlättar så klart om du har programmet klart när du planerar fotograferingen ihop med brudparet
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
be brudparet tala med prästen som sen kan meddela i början av vigseln att de undanber sig fotografering under vigseln eftersom de har en utsedd fotograf.
Hm det låter som ren protektionism.
Tycker det vore vettigare om prästen meddelar att man direkt efter vigseln o innan uttåget kommer att ställa upp brudparet med präst för allas fotografering. Så kan alla fotografera ansikten istället för ryggtavlor.
Då kommer flertalet gäster att lugna sig till det tillfället.
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Nja snarare en praktikalitet. Om du betalar för en fotograf så vill du inte att nån släkting med iphone ska stå i vägen. Det är också skönt för både brudparet och gästerna att inte en massa folk far omkring under ceremonin.
Normalt brukar släktingarna få det de behöver på kyrktrappan efteråt.

Ibland kan det vara bra att som gäst bara få uppleva det hela fullt ut istället för att alla ska fippla med mobilerna hela tiden.

Jag tror ingen gäst känt sig kränkt av detta på de bröllop jag fotat och protektionism blir det ju bara om jag trodde att de skulle ta jobbet ifrån mig och det är ju redan försent eftersom jag är anlitad. Skulle en kund säga att de vill ha tvärtom och att det är viktigast att farbror Bosse får ta bilder så är det ok med mig också men det kan påverka mina möjligheter att arbeta optimalt. Bosse brukar dessutom vara så stolt över sin nya blixt som han måste använda hela tiden eftersom hans ljusstarkaste objektiv är ett 5.6. Kul för honom men det bestående minnet hos gästerna blir just Bosses blixt vilket kanske inte är vad brudparet önskar.


Däremot har jag flera gånger haft nån släkting som ombetts att filma t ex och då får man prata ihop sig innan så man inte springer framför varandra. Planering och hänsyn är ledorden.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Bra kommentar!

Nja snarare en praktikalitet. Om du betalar för en fotograf så vill du inte att nån släkting med iphone ska stå i vägen. Det är också skönt för både brudparet och gästerna att inte en massa folk far omkring under ceremonin.
Normalt brukar släktingarna få det de behöver på kyrktrappan efteråt.

Ibland kan det vara bra att som gäst bara få uppleva det hela fullt ut istället för att alla ska fippla med mobilerna hela tiden.

Jag tror ingen gäst känt sig kränkt av detta på de bröllop jag fotat och protektionism blir det ju bara om jag trodde att de skulle ta jobbet ifrån mig och det är ju redan försent eftersom jag är anlitad. Skulle en kund säga att de vill ha tvärtom och att det är viktigast att farbror Bosse får ta bilder så är det ok med mig också men det kan påverka mina möjligheter att arbeta optimalt. Bosse brukar dessutom vara så stolt över sin nya blixt som han måste använda hela tiden eftersom hans ljusstarkaste objektiv är ett 5.6. Kul för honom men det bestående minnet hos gästerna blir just Bosses blixt vilket kanske inte är vad brudparet önskar.


Däremot har jag flera gånger haft nån släkting som ombetts att filma t ex och då får man prata ihop sig innan så man inte springer framför varandra. Planering och hänsyn är ledorden.
Dina synpunkter är kloka!
 
Jag vill tacka allihopa för era tips och idéer. Jag skulle själv vilja ha ett objektiv med mer vidvinkel som fler utav er säger men pengarna finns inte riktigt nu när jag kostat på mig så bra utrustning. Blir nog längre fram i sånna fall. Som tur är har jag förberett brudparet om att jag aldrig tidigare fotograferat ett bröllop och dem är väldigt förståeliga och trevliga. Dem har nog inte tänkt mig sitta på en stol hela ceremonin men att jag ska sitta där när man inte ska fotografera osv.

Jag kommer nog hålla mig på 50mm, beroende på hur långt avstånd det är från brudparet och mig. Men kommer givetvis åka till kyrkan och gå in och prova ljuset, men min sambo får agera som brudpar ;) haha

Känns mycket bättre efter era svar trots jag inte hade ett vidvinkelt som ni tipsa om men ni gav mig andra tips om hur man kan göra i kyrkan som kan underlätta hela fotograferingen och göra mig lite mindre osäker. Tack!
 
Du skriver att du inte har möjlighet att kolla ljuset. Kyrkor kan ha ganska besvärliga ljusförhållanden. Ta reda på varifrån det naturliga ljuset kommer; väderstreck, solhöjd kanske väderläge. Har du otur och placerar dig fel kan du få stora problem med hårt infallande motljus genom fönster och/eller hårda kontraster i bakgrunden. Jag tror också som flera andra att du kommer att sakna en vidvinkel. I varje fall om du vill ha med brudparet i helfigur på några bilder. Det är naturligtvis bra med ljusstarka fasta objektiv, men det är tveksamt om det är någon stor poäng i den miljön med det korta skärpedjup som ett ljusstarkt objektiv ger på full öppning. Du har kanske större nytta av bildstabilisering. På vigslar går det mesta ganska stillsamt till, så det är inte rörelseoskärpa på grund av att människor rör sig som är problemet, utan det är fotografens förmåga eller oförmåga att hålla kameran still som är problemet. Man kan använda stativ till den ena kameran, om man kan acceptera en fast fotoposition för den. Men jag vill absolut förorda den rörlighet som frihandsfotografering ger. För även om händelseförloppet är stillsamt, så växlar situationerna snabbt och du kommer inte att hinna med att fånga det där speciella om du inte har en kamera fri. 70-200án blir perfekt efteråt ute på kyrkbacken där du kan mingelfota bland gästerna, och även för att fota brudparet när "risgrynen regnar" om de nu gör det. Men inne i kyrkan tror jag du får problem med den, annat än till närbilder vid ringväxling och liknande. 24-70 eller 24-105 tror jag mera på och helst då med bildstabilisering.
Fundera också på om du kan hitta perspektiv och kameravinklar där du också kan fånga miljön inklusive gäster och anhöriga tillsammans med brudparet. Samma sak gäller för medverkande, brudnäbbar osv. En solist på samma bild som brudparet, eller prästen och brudparet tillsammans vill man inte vara utan.
Ta hjälp av några vänner hemma för att arrangera en låtsasvigsel så får du en känsla av vilken brännvidd du ska jobba med.
Lycka till!
Tack för du tog tid till ditt svar! Det känns absolut mycket bättre nu trots jag inte har det där vidvinkel objektivet många vill jag ska ha på en bröllopsfotografering, men pengarna finns inte nu när man kostat på sig annan bra utrustning. Tack!
 
Du skriver att kyrkan är väldigt liten. Då tycker jag 50mm som max vidvinkel är rätt begränsande.

Skulle antingen köpa en fast 28/1.8 eller 24/2.8 IS (båda runt 4000:), eller varför inte ett Tamron 17-50/2.8 (3000:) till 40D, så kan du jobba med två kameror och slipper objektivbyte i kyrkan?
Skulle gärna vilja om pengarna fanns, nu när man liksom kostat upp sig går det ju inte direkt att bara köpa ett objektiv sådär. Men tack för tipset iaf Blir ju troligtvis fler bröllop i framtiden så då har jag garanterat uppgraderat objektivlistan lite ;)
 
ANNONS