Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering, råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Prästen kan mycket väl ta lite hänsyn till en anlitad fotograf. Hon arbetar ju för brudparet och har ganska liten erfarenhet. Inget konstigt i det. Jag har inte fotat bröllop men väl ett par dop och om prästen är med på noterna så blir allt så mycket enklare och lugnare för fotografen.
många präster är riktigt trötta på så kallade (fotografer) som knäpper i tid o otid o stör vigsel etc. Många har bestämda regler var man får stå eller ej sedan att man plåtat många bröllop o lovar att inte störa o inte rassla igång med en sprutande kamera med 14bilder i sekunden under bön osv om du kommer o säger att du är nybörjare o ber att han ska anpassa sin vigsel till långsammare takt så kommer han förpassa dig längst bak i sista bänkraden ;)

om man är rookie på bröllop så finns det en video som benny gjort o den finns på moderskeppet o den tar upp det mesta men om vi återgår till ts fråga om objektiv så anser jag att en vidvinkel är ett måste en 50mm räcker inte i trånga kyrkor om man vill få med många personer på en bild o jag tycker som Erland att en 24-70 som är ljustsark funkar till mycket.
En bra grunduppsättning för bröllop är
24-70 2,8
70-200 2,8
50mm
en blixt
en reflektorskärm
en frivillig assistent ;)

jag själv gillar att köra med följande optik
70-200 2,8
85 1,4
35 1,4 art sigma
24-70 2,8
samt lägger med en 14-24
2 st blixtar sb 910
reflektorskärm
ibland två paraplyer tvåa stativ o pocket wizard för lite mer avancerad ljussättning inne om tid finns eller till en photo booth uppsättning.
 

snap01

Aktiv medlem
Så om kunden vill ha en gruppbild med tjocka släkten på så kommer du antagligen inte kunna ta den om det inte finns tillräckligt stor plats att gå långt från så alls kommer med. Jag hade inte tagit på mig bröllop med utrustning som inte är komplett att Ha optik för att ta en större gruppbild är basic.

Vad händer om det spöregnar o dom vill ha en gruppbildning framme vid altaret o det går inte att få med dom med 50 mm optiken?
Sorry jag har ingen vidvinkel har inte hunnit köpa någon. Hyr eller köp en billig vidvinkel beggad så du kan göra jobbet.
 
Så om kunden vill ha en gruppbild med tjocka släkten på så kommer du antagligen inte kunna ta den om det inte finns tillräckligt stor plats att gå långt från så alls kommer med. Jag hade inte tagit på mig bröllop med utrustning som inte är komplett att Ha optik för att ta en större gruppbild är basic.

Vad händer om det spöregnar o dom vill ha en gruppbildning framme vid altaret o det går inte att få med dom med 50 mm optiken?
Sorry jag har ingen vidvinkel har inte hunnit köpa någon. Hyr eller köp en billig vidvinkel beggad så du kan göra jobbet.
Vadå hyr eller köp en billig? Klart jag kommer kunna göra jobbet trots jag inte har vidvinkel. Tänker inte direkt köpa ett billigt för ett bröllop sen ska jag ändå satsa på ett dyrare längre fram. Självklart kommer det vara svårt att få med en riktig bra gruppbild. Men allt går nog med lite tålamod och vilja. Kommer nog inte fota tjocka hela släkten inget som är sagt däremot brudens tärnor och bestman osv. Har dock ett objektiv som kan funka för gruppbild som bara kan användas utav 40d då inte objektivet funkar på 5d. Tack iallafall
 

Excessus

Aktiv medlem
Undvik vidvinkel vid gruppfoto. Klassiskt fel att tro att man ska ha vidvinkel till sånt. Backa eller ta gruppfotot nån annanstans. Det är du som fotograf som bestämmer vad du vill dokumentera och som vet vad som kan och inte kan göras. Har aldrig använt vidvinkel någon gång till något bröllop i kyrkan. 50mm på FF kommer du långt med.
 
Undvik vidvinkel vid gruppfoto. Klassiskt fel att tro att man ska ha vidvinkel till sånt. Backa eller ta gruppfotot nån annanstans. Det är du som fotograf som bestämmer vad du vill dokumentera och som vet vad som kan och inte kan göras. Har aldrig använt vidvinkel någon gång till något bröllop i kyrkan. 50mm på FF kommer du långt med.
Tack! Har varit skolfotograf en höst och kan säga att där fick man inte zooma in för mycket för då fick man den där vidvinkel effekten och det ville dem inte ha utan man fick helt enkelt backa för att få så naturligt som möjligt! Så är rätt van med grupper också men förhoppningsvis vill dem inte ha på tjocka släkten då jag ska bara fotografera vigsel och porträtten (samt tärnorna och bestman)
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Tänk på att den som gifter sig förmodligen också vill ha bilder som visar miljön i kyrkan och vid festen. När jag gifte mig anlitade vi en fotograf som tog ganska många bilder med vidvinkel just för att visa hur borden var dukade och hur lokalen var pyntad.

En annan sak att reflektera över är att de flesta gifter sig bara en gång så det är extra viktigt att bilderna blir bra. För många är inte priset det viktigaste utan kvalitén.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Absolut, det är Kumla kyrka, vid ransta nästan. :)
Tack.
Tittade på lite bilder tagna inne i kyrkan, och den verkar onekligen liten. Personligen skulle jag inte vilja vara utan vidvinkel i den kyrkan. Samtidigt är det inget betalt uppdrag, och förstår att du därför inte vill investera i utrustning..

Men ett beg 18-55 på blocket (för 300:- och uppåt) att ha på 40D för lite vidvinkel kan det vara värt. Kör du på vidvinkel har du dessutom rel ljusstarkt med f3.5
 

snap01

Aktiv medlem
Tack.
Tittade på lite bilder tagna inne i kyrkan, och den verkar onekligen liten. Personligen skulle jag inte vilja vara utan vidvinkel i den kyrkan. Samtidigt är det inget betalt uppdrag, och förstår att du därför inte vill investera i utrustning..

Men ett beg 18-55 på blocket (för 300:- och uppåt) att ha på 40D för lite vidvinkel kan det vara värt. Kör du på vidvinkel har du dessutom rel ljusstarkt med f3.5
Ungefär samma som jag tycker men det är inget populärt svar ;)

För finns inte utrymmer o det går inte alltid att backa oftast kommer det annat (skräp) i vägen i förgrunden som skymmer då kan lite vidvinkel vara ett bra verktyg men som sagt var när jag nämnde det fick jag inget direkt positivt svar.
 

Excessus

Aktiv medlem
Har du ingen kompis att låna av så köp från elgiganten och fototrafera bröllopet. Avgör sen om du vill behålla den. Annars lämna tillbaks den.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
vidvinkel i kyrkan är verkligen överskattat.

Såhär hade jag gjort med din utrustning:

Knalla in i kyrkan en stund innan vigseln börjar.

Ha ditt 70-200 på din 5d3.

Fota lite gäster.

Fota när bröllopsparet kommer in.

Byt till 50mm.

Fota resten av vigseln med det.

När det börjar dra ihop sig knalla ner till entren och byt tillbaka till 70-200 och fota när de går ut med det.

Ha 40d:n bara som backup.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Undvik vidvinkel vid gruppfoto. Klassiskt fel att tro att man ska ha vidvinkel till sånt. Backa eller ta gruppfotot nån annanstans. Det är du som fotograf som bestämmer vad du vill dokumentera och som vet vad som kan och inte kan göras. Har aldrig använt vidvinkel någon gång till något bröllop i kyrkan. 50mm på FF kommer du långt med.
Intressant kommentar. Givetvis skall man inte ta porträtt med vidvinkel på kort håll.
Att ha tillgång till vidvinkel är dock viktigt för att inte missa översikts bilder. Det kan vara en zoom eller ett fast objektiv. En zoom är oftast bättre eftersom man har begränsade möjligheter att zooma med fötterna i en kyrka.
Den här gruppbilden är tagen på 23 mm med en 17-40/4. Jag stod nog 15 meter från gruppen.
Jag vet inte hur du tycker jag skulle tagit den med en 50 mm eller med mitt 70-200.
Backat 50 meter?

Om du tittar på den här bilden kan du inte se någon negativ effekt av att använda ett vidvinkel eftersom avståndet är för stort. Det blir inga långa näsor eller andra negativa effekter.
Många gånger har man faktiskt inget annat val än att använda ett vidvinkel vid gruppfoto. Det finns helt enkelt inte plats att backa hur långt som helst.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157772.htm
 

fog

Aktiv medlem
vidvinkel i kyrkan är verkligen överskattat.

Såhär hade jag gjort med din utrustning:

Knalla in i kyrkan en stund innan vigseln börjar.

Ha ditt 70-200 på din 5d3.

Fota lite gäster.

Fota när bröllopsparet kommer in.

Byt till 50mm.

Fota resten av vigseln med det.

När det börjar dra ihop sig knalla ner till entren och byt tillbaka till 70-200 och fota när de går ut med det.

Ha 40d:n bara som backup.
Eller varför inte ha 50mm sittandes på 40D? Det objektivet gör sig helt perfekt på en crop-kamera. Jag menar om hon ändå ska ha med det kan man ju likgärna ha två kameror på sig och swappa objektiv om det behövs istället för att stoppa objektivet i väskan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eller varför inte ha 50mm sittandes på 40D? Det objektivet gör sig helt perfekt på en crop-kamera. Jag menar om hon ändå ska ha med det kan man ju likgärna ha två kameror på sig och swappa objektiv om det behövs istället för att stoppa objektivet i väskan.
Glöm inte att ett 50 mm är ett kort tele på en 40D. Det ligger inom området för 70-200.
Så inte mycket till komplement,
 

snap01

Aktiv medlem
Intressant kommentar. Givetvis skall man inte ta porträtt med vidvinkel på kort håll.
Att ha tillgång till vidvinkel är dock viktigt för att inte missa översikts bilder. Det kan vara en zoom eller ett fast objektiv. En zoom är oftast bättre eftersom man har begränsade möjligheter att zooma med fötterna i en kyrka.
Den här gruppbilden är tagen på 23 mm med en 17-40/4. Jag stod nog 15 meter från gruppen.
Jag vet inte hur du tycker jag skulle tagit den med en 50 mm eller med mitt 70-200.
Backat 50 meter?

Om du tittar på den här bilden kan du inte se någon negativ effekt av att använda ett vidvinkel eftersom avståndet är för stort. Det blir inga långa näsor eller andra negativa effekter.
Många gånger har man faktiskt inget annat val än att använda ett vidvinkel vid gruppfoto. Det finns helt enkelt inte plats att backa hur långt som helst.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157772.htm
kan bara hålla med:) speciellt i ts fall med en mini kyrka. En vidvinkel har typ alla fotografer i sin utrustning typ som hammare,såg,borr en grund uppsättning. När jag började plåta för hundra år sedan med mellanformat då hade jag 3 fasta gluggar som motsvarar till ff 28mm,50mm o 130 det täckte det mesta.
 
ANNONS