Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte W

Aktiv medlem
Har lite undringar om bröllopsfotografering..
Äger idag Nikon D70s, SB 800 blixt, stativ, men min fråga är vad jag ska använda för objektiv, hur man skall fotografera inne i kyrkan och hur mycket man ska fotta under vigseln utan att störa cermonin.
Har aldrig fotat ett bröllop förut och för mig känns det som ett väldigt väldigt stort ansvar...
Alla tips och råd är välkommna !!
MVH
Jonte
 
Finns det en annan fotograf, eller du är den enda som skall föreviga händelsen? Vad förväntar sig brudparet - Kan dom acceptera att du aldrig har fotograferat bröllop och vad gör du om dom inte är nöjda med bilderna från sin unika dag?

Som du själv påpekar det är ett stort ansvar att fotografera bröllop och ansvaret sträcker sig bortom enbart det tekniska - Du måste kunna leverera bilder som lever upp till brudparets förväntningar i form av uttryck och innehåll. Du måste kunna arbeta med brudparet vid fotosessionen för att få de bilder de önskar och varje brudpar är unikt när det gäller förmågan att posera.

Tekniskt sett kan det vara rätt så krångligt att fotografera i själva kyrkan, om prästen nu tillåter det. Sitta i publiken för att fotografera är bara att glömma. Skall man stå framme vid brudparet - Så måste man vara diskret, tyst kamera och ingen blixt eftersom detta oftast inte fungerar så bra i kyrkan. Detta innebär också att man oftast arbetar i befintligt ljus, vilket kräver höga ISO-tal och ljusstarka objektiv. Själv föredrar jag att arbeta med vidvinkelzoom (17-40), vilket jag tycker ger en helt annan närvaro i bilden, då jag måste gå nära för att få bra bilder. Samtidigit ställer detta krav på att jag är diskret och syns så lite som möjligt.

Känner du att ansvaret är för stort, så tacka nej till att vara "huvudfotograf" - Men ta tillfället i akt och öva på bröllopet. Om du gör på detta sätt så övar du upp din säkerhet och undviker magsår.

Lycka till...
 
Jonte W skrev:
Har lite undringar om bröllopsfotografering..
Äger idag Nikon D70s, SB 800 blixt, stativ, men min fråga är vad jag ska använda för objektiv, hur man skall fotografera inne i kyrkan och hur mycket man ska fotta under vigseln utan att störa cermonin.
Har aldrig fotat ett bröllop förut och för mig känns det som ett väldigt väldigt stort ansvar...
Alla tips och råd är välkommna !!
MVH
Jonte

Du behöver ljusstarka objektiv eftersom kyrkor brukar vara mörka (speciellt så här års) och blixt brukar inte uppskattas.

min lista skulle se ut så här:

Nikkor/sigma 70-200 2.8
Nikkor 50 1.8D
Nikkor 24-120 VR
Någon f/2.8 zoom i vidvinkel till normal/kort tele typ Sigma 18-50 2.8 eller Nikkor 18-55 2.8.
Samt ett stooort minneskort eftersom bröllop i dålig belysning är svårt att fota och det blir många misslyckade kort.

Blixten brukar vara bannlyst under själva vigseln men kan vara användbar till det traditionella "poseringsfotot" innan brudparet går ut ur kyrkan.
Utan blixt är det bar att fota på så mycket du orkar och hinner utan att själv befinna dig framme hos brudparet. Har du klartecken från brudparet så är det ju bara att smyga omkring i "kulisserna2 och fota så diskret du kan.
Telezoomen är till för just det.
 
Här kommer ett litet tips på nåt jag provade på senaste bröllopet jag fotade.

Går ut på att du kör SB800'an trådlöst i ttl från din D70s.
Blixten riktas upp i taket, lite vinklad mot det du fotograferar.
Ställ kameran på lagom högt isovärde och slutartid så du får med en del av det naturliga ljuset i rummet.

Din vapendragare svansar sedan omkring snett bakom dig, kanske 2-3m.
Denne kommer få många mycket konstiga blickar under kvällens gång =)

Här är en bild, kom ihåg att belysningen i salen utan blixt hade givit tider kring 1/6 sekund vid bländare 1.8, Iso 1600:

http://kfoto.se/m/DSC_6370.jpg
 

Bilagor

  • blixt.gif
    blixt.gif
    10.3 KB · Visningar: 390
Kolla regler i kyrkan

Hej
Jag arbetar som organist i Sv kyrkan och vet att det kan vara ganska olika regler för hur mycket "blixtrande" det får förekomma. Det kan också vara så att man helst inte vill ha för mycket springande omkring i kyrkan. Bäst att kolla med kyrkan/prästen om reglerna innan.
Kan vara allt från mycket tillåtande till i princip inget allt, möjligen en fast videokamera.
Eller bara vid vissa moment.
Så kolla noga innan!
Lycka till!
Chwa
 
Re: Kolla regler i kyrkan

krillemille skrev:
Hej
Jag arbetar som organist i Sv kyrkan och vet att det kan vara ganska olika regler för hur mycket "blixtrande" det får förekomma. Det kan också vara så att man helst inte vill ha för mycket springande omkring i kyrkan. Bäst att kolla med kyrkan/prästen om reglerna innan.
Kan vara allt från mycket tillåtande till i princip inget allt, möjligen en fast videokamera.
Eller bara vid vissa moment.
Så kolla noga innan!
Lycka till!
Chwa

Jag hade uppfattnignen att det var brudparet som bestämde fotoregler. Inom vissa gränser naturligtvis.

Finns det någon präst som säger "NEJ, ingen fotograf får smyga omkring i kulisserna och fotografera" om brudparet vill det?
 
Nja- om man är smidig brukar det lösa sig. Kompromisser.
Brudpar och fotograf kan inte förvänta sig att få alla vinklar som de önskar.
Kan i vissa fall säker bli ett nej! Vigseln är en allmän gudstjänst och beroende på kyrkans utseende och prästens inställning ( läs även erfarenhet av smidiga eller osmidiga fotografer)kan svaret blev klara begränsningar. Kolla innan.
Bli inte förvånad om du får ganska tydliga förhållningsregler. (Detta är något som professionella bröllopsfotografer vet om och är vana vid)
Chwa
 
Hej Jonas!

Som övriga här i tråden håller jag med om att det är viktigt att prata med alla inblandade (brudparet, värdparet, präst mfl) så ingen känner sig åsidosatt och alla, inte minst du själv vet vad som gäller.

Jag har sammanställt mina erfarenheter kring bröllopsfotografering här:
http://www.fotografiska.org/brollop_artikel.php
(Har visserligen tipsat om den sidan tidigare här på Fotosidan, men ändå..)
mvh Mattias
 
ANNONS