Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra alternativ till 70-200/2,8 VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

är på jakt efter ett 70-200/2.8 VR, men det kostar ju några slantar. jag vet ju att det finns från andra tillverkare motsvarigheter till orginalet, menär det någon av dessa som kan mäta sig optiskt med orginalet? Vilken kommer närmast?

/Fredrik

Rent optiskt så verkar Tamrons 70-200 vara bra, men AF lite seg. Nya Sigma verkar också bra, men kommer kosta en hel del så jag vet inte om det är värt att betala ca 15000 för det istället för ett Nikon.

Hej,

är på jakt efter ett 70-200/2.8 VR, men det kostar ju några slantar. jag vet ju att det finns från andra tillverkare motsvarigheter till orginalet, menär det någon av dessa som kan mäta sig optiskt med orginalet? Vilken kommer närmast?

/Fredrik

Kan du inte köpa ett begagnat? De slits ju knappast och så får du den fina autofokusen.

Jag skulle f ö kunna tänka mig att sälja mitt.

Lite svårt att få med allt i ett objektiv förutom hos Canikon.

Vill du ha toppskärpa, snabb AF och VR så finns det inga alternativ än CaNikons eget. Alla andra alternativ saknar ett eller fler av ovanstående egenskaper och KAN därför vara sämre alternativ. Tex Sonys variant är kalasbra optiskt men är sämre AF mässigt.

Sigma har väl tämligen nyligen lagt till VR (eller OS som jag tror att det heter på Sigmas språk) till sin 70-200 f2,8. Denna glugg är väl egentligen det bästa alternativet (i alla fall tidigare) men den har inte samma blixtrande AF och är sämre fullt öppen än AF-S70-200.

Gemensamt för "piraterna" är att de oftast har saknat VR och är sämre fullt öppna (i varierande grad). Dåliga? Kanske inte men det är upp till dig att bedömma. Jag skulle i alla fall inte köpa ett så pass tungt, stort och relativt dyrt objektiv om jag inte behöver just bländare 2,8.

För mig så finns det ett argument som väger tungt och det är att jag inte vill behöva blanda in fler spelare i servicen. Jag kan lova dig att du kommer få ett objektiv med felfokus. 70-200 är relativt långt och ljusstarkt och därmed ha ett kort skärpedjup. En eventuell felfokus syns direkt på de större bländaröppningarna. Jag har haft massor av trassel med dessa objektiv så fort jag bytt kamera.

Tack för alla svar. Den piraten som lockat mest hittils är Tamron, men så klart vill jag helst ha ett Nikon, får väl satsa på ett begagnat i så fall.

När det gäller felfokus så undrar jag hur det ligger till med justering av det när man har pirat? Fokusen styrs ju från huset och dessutom till min D5000 så har jag ju bara optik med AF-S eller piraternas motsvarigheter. Den justeringen måste väl i så fall Nikon stå för?

/Fredrik

Tyvärr är det precis tvärt om.

Generellt sätt så kan man dela in problemet i två delar. Fel i optiken resp fel i huset.

Fokusfel kan uppstå pga feljusterad kamera, Detta oavsett optik. AF-S eller skruv AF
Fokusfel kan uppstå pga feljusterad optik men bara med AF-S optik, eller motsvarande hos andra tillverkare. Gammal hederlig skruv AF optik kan inte fokusera fel. Eller rättare sagt, om en kamera med skruvoptik fokuserar fel så är det "alltid" huset som är feljusterat. (Under förutsättning att optiken inte är mekaniskt defekt, källa: Lasses kameraservice)

Sist men inte minst så kan det vara en kombination av bägge ovanstående

Har du riktigt med otur, eller tur om du så vill, så kan en feljusterad kamera och en likaledes feljusterad optik vara så pass mycket fel åt olika håll att felen tar ut varandra. Risken är bara att när du sätter på en annan optik så........

Så om du har en Nikonkamera med en Sigmaoptik (med AF-S) som fokuserar fel så kommer Nikon enbart att justera huset, Optiken får du skicka till Sigmas verkstäder. Det är tyvärr inte någon garanti för att det blir rätt. Lasses kameraservices som servar Nikon vill helst ha in både hus och optik för att göra de sista finjusteringarna tillsammans. Det säger väl då sig själv att det blir mycket svårare om det är en Sigma, Tamron etc......

Senast ändrad:
Efter att ha pratat med fotokungen (där jag precis köpt kameran och även mitt kommande tele) och försäkrat mej om att dom ser till att eventuella justeringar av felfokus osov åtgärdas så kommer jag nog att köpa tamronen och testa. Jag vet att jag får långsammare och ljudligare AF och ingen VR, men jag har svårt att motivera de extra pengarna som Nikon kostar för att få dessa grejer. Till och med en beggad 70-200 VR vill ju folk ha 13000 kr för, nästan dubbelt så mycket som ett nytt tamron. Hoppas man inte är dumsnål nu bara...

ANNONS
Götaplatsens Foto