Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMatch 2025 Autotagger - en lösning på det träliga metadataeländet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter 4 år med PhotoMechanic
Jag har jobbat i ca fyra år med att få ordning på mina ca 70 000 bilder och tycker jag fått hyfsad ordning med hjälp av Camera Bits PhotoMechanic Plus 6. Jag har varit väldigt nöjd hittills med PM Plus 6 i jämförelse med exv. de rätt taffliga och ineffektiva "Foto DAM"-funktiuoner som finns inbyggda i Lightroom, Capture One och DXO Photolab. Trots det tycker jag det varit jobbigt även med PM Plus och de väldigt bra "Batch"-uppdateringsverktyg som finns där. Man kommer liksom inte runt att behöva skriva vettiga sökord i Keywords och "Descriptions". Mycket annat kan man däremot automatisera med PM:s variabelsystem men till slut sitter man ändå där med dessa fält och önskar sig något smartare. Det är ju trots allt så att många är de som startat glatt med att försöka använda exv. Lightrooms katalog för att få ordning på sina bilder men sedan relativt snabbt givit upp då verktygen varit för slöa och ineffektiva.

.... är det äntligen dags för något annat??
Efter att Camera Bits börjat bete sig som om de hamnat i riskkapitalisters händer (ej klarlagt även om de tagit in kapital utifrån) så har priserna för en evighetslicens mer än fördubblats (från ca 2000 kr till en bit över 5000:- och i praktiken ser programmet ändå ut som det gjorde för fyra år sedan. Efter attt ha sett mig omkring testade jag iMatch 2023 och jag testmigrerade data och keyword-listan för att se om det kunde vara ett fungerande alternativ. Redan i version 2023 hade man ett embryo till en s.k. "Autotagger" som automatiserade skapandet av "Description"-data och "Keywords" med hjälp av AI. Denna AI var av "lokal" variant som test och den imponerade inte alls.

2023 var en försöksballong men nu 2025 är det på riktigt
I version 2025 så finns nu gränssnitt för allt mellan gratis AI via Ollama eller LM Studio till Google Gemini, franska Mistral, Open AI och Microsoft Coopilots AI att välja mellan. För att få igång det hela så krävs att man registrerar sig och skaffar en "API-nyckel" från leverantören av AI-tjänsten och det gör man via relevant webbsida. Sedan är det bara att köra.

Konfiguration
Även med PhotoMechanics mått mätt så tycker jag iMatch 2025 har klart högre ribba. Även iMatch har 20 år på nacken och har även det 20 år av "strukturell tillväxt" bakom sig och det är gjort i Tyskland och inte i det pragmatiska USA och det märks. IMatch är betydligt mer krävande tekniskt för en användare att rigga upp och konfigurera än PM Plus. iMatch är ett enormt kompetent program med ett betydligt mer modernt gränssnitt än PM Plus som mer känns som något från 90-talets förhållandevis sorglösa IT-dagar.

Få igång AutoTagger
Det tog lite tid att bara komma igång att bara komma igång med Autotagger och OpenAI-tjänsten och man upptäcker saker att konfigurera hela tiden som inte är helt sjävklara och logiska. Som sagt så är iMatch otroligt kompetent och inte minst krävdes en hel del för att få till "keyword"-hanteringen som jag vill ha den. iMatch utgår från att alla ska använda hierarkiska keywords och det gör ju inte jag (då jag har haft mycket problem med hierarkiska keywords historiskt) och sedan måste man konfigurera hur den s.k. "Thesarus"-listan över sökorden ska hållas i synk automatiskt med det som finns på bilderna. Detta är alltså automatiserat i iMatch men är helt manuellt i PM Plus.

Jag använder keywords med stor begynnelsebokstav och det är heller ingen självklarhet som man slipper mickla med. För de som kräver kontroll via en standardiserad" controlled vocabulary" finns stöd för det också vilket kan vara viktigt om man använder en gemensam databas i fleranvändarmiljö och detta fungerar nu även med hierarkiska /strukturerade keywords. Annars är ofta detta ett helvete att underhålla men med Autotagger så är detta automatiserat och verkligt smidigt.

1739491023783.png

Efter bl.a. detta mickel är man klar att börja.

Hanteringen är jättesimpel:
Man bara trycker på F7 efter att ha markerat de bilder man vill att AI ska skapa bildbeskrivningar och sökord för och sedan trycken man Enter.

1739491383138.png

Det finns motsvarande "placeholder" både på "Description" och "Keywords", vilket är jättebra om man har standardiserade sådana vid sidan av det man kan tänkas vilja styra via AutoTagger-dialogen

I toppen av ovanstående dialogruta så kan man se hur mycket man använt och använda tokens. Man kan styra sitt konto hos Open AI förstås.

1739491574571.png

Personligen tycker jag Open AI gör ett mycket bra jobb nu som jag faktiskt tror jag kan leva med. Jag var väldigt skeptisk mot det jag såg i version 2023 för den AI:n hallucinerade svårt och de keywords som föreslogs var långtifrån bra och träffande - utan rätt och slätt oanvändbara.

Jag labbar med en 30-dagars kopia nu men jag tror jag kommer migrera om en månad eller så för detta kommer spara en enorm massa tid för mig.

1739494013582.png
1900 spänn för en evighetslicens är ju t.o.m. billigare än PhotoMechanic var för fyra år sedan och vad det nu mera kostar per år vid prenumeration i en evighet. Vill man köpa en evighetslicens av PhotoMechanic så kostar den nu över 5000 SEK inkl. moms. Det är skillnad på nittonhundra och över femtusen spänn.

Det finns en kostnad för att använda OpenAI också som är lite svår att få grepp över och det tror jag vi behöver skaffa oss lite erfarenheter kring innan vi kan summera det.

Som ni kanske kan se så mäter man användningen i "tokens" och priset för 1 miljon tokens är:

1739493953066.png

Testa själva om ni vill se vad lite bättre AI kan göra för att få lite bättre snurr på metadatahanteringen än den ni kanske har idag.

Senast ändrad:
Intressant. Jag väljer just nu mellan iMatch och Photo Supreme. Båda kostar ungefär lika mycket. Vilket är mycket, men ändå hanterbart. PhotoMechanic är långt utanför min budget och antagligen för mycket på andra sätt också för en glad amatör.

Har fattat att iMatch har mer AI. Ansiktsigenkänning bl.a. Men Photo Supreme känns på nåt sätt mer välbekant och tryggt. Jag har ju inte miljoner bilder. Vill bara hålla ordning på och kunna hitta de jag har.

Återstår att testa båda.

Jag ser väl på kostnaderna mer i termer av hur jag värderar min tid nu. Jag varken vill eller kan lägga onödigt mycket tid på dessa jobb. Jag måste rationalisera sånt hårt. Hittills har jag gjort det med PhotoMechanic men nu ser jag att jag nog kan ta detta ännu ett steg längre

För mig betyder ett begrepp som alternativkostnad allt idag och den kostnaden är en tid jag inte längre tycker mig ha så här vid 75 (fyller om några dagar nu i februari).Om det kostar några spänn till OpenAI också så må det vara hänt om jag bara blir nöjd med resultaten och själv slipper allt det skrivandet.

Servicen på PhotoMechanic tycker jag varit en av de bättre men den är faktiskt ännu bättre hos PhoTools som gör iMatch. Jag tror inte jag sett något liknande någonstans, då den är både supersnabb och superkompetent eftersom man möter självaste chefsutvecklaren "Mario" i deras forum (hur fan nu det är möjligt) och då har jag ändå jobbat med alla de stora IT-företagens support när jag jobbade som teknisk produktchef i IT-distributionsvärlden på 90-talet när IT-världen var nyare och mer hanterlig än idag. Jag har alltid undrat hur den människan hinner med allt på dygnets 24-timmar.

Ju mer jag ser av potentialen i detta ju mr fantastiskt tycker jag faktiskt att det är. Här har jag bara skickat med "City of Menton France" i "Prompt tilläggsfönstret i AutoTagger:

1739502315927.png

Jag visat en bild nedan men om man säg markerar fem bilder, så får man unikt anpasade texter där det man skickar med i prompten används på ett språkligt korrekt och på ett till bilden passande sätt.

1739502167276.png

Det är väldigt imponerande och en bra bit utanför mina förväntningar trots att detta i princip är den första användbara versionen av AutoTagger och första gången jag använder den med OpenAI.

Jag har dock lyckats hitta en liten men viktig bugg:

1739502739016.png

Notera "Merge with existing target tag values". Jag tolkar en kryssad ruta ska betyda att en uppdatering av exv, Description inte ska skriva över utan istället lägga till AI-texten efter den befintliga. Det sker alltså inte utan istället skrivs den befintliga texten över. Så det får jag rapportera antar jag.

Senast ändrad:
iMatch absolut, för min del åtminstone.
Jag kollade tillbaka i mappen för programlicenser och såg att jag skickade pengar till Marios Photools första gången 2003. Det räckte med hierarkiska nyckelord så var jag fast...
Mario var hjälpsam när jag körde fast på en grej (ett ganska enkelt script).
Jag använder bara en bråkdel av allt iMatch erbjuder.

Mitt enda frågetecken är vad som händer när Mario tröttnar. Då tänker jag att den version man har är jättebra och fullt användbar i många år och det kommer att vara gott om tid att migrera till något annat om det skulle behövas (och det kommer inte att bli Lightroom med sitt hysteriska skapande av kataloger och filer).
Jag provade inte autotaggern i förra versionen. Det räckte att läsa lite i supportforumet. Jag har alltså avvaktat men nu tycks det vara dags att prova.

Tack för tipset!

Jag kollade tillbaka i mappen för programlicenser och såg att jag skickade pengar till Marios Photools första gången 2003. Det räckte med hierarkiska nyckelord så var jag fast...

Mitt enda frågetecken är vad som händer när Mario tröttnar. Då tänker jag att den version man har är jättebra och fullt användbar i många år och det kommer att vara gott om tid att migrera till något annat om det skulle behövas (och det kommer inte att bli Lightroom med sitt hysteriska skapande av kataloger och filer).
Jag provade inte autotaggern i förra versionen. Det räckte att läsa lite i supportforumet. Jag har alltså avvaktat men nu tycks det vara dags att prova.

Tack för tipset!
Samma tanke har ju slagit mig. Mario är helt otrolig som lyckats bygga detta vad det verkar mer eller mindre på egen hand. Det är inget litet jobb och man ser ju att större företag har problem med att ta till sig AI och göra det användbart, vilket inte verkat besvära Mario nämnvärt,

Visst kan det bli en chock då att migrera till något annat mer primitivt men jag har ju migrerat XMP tre fyra gånger redan, så det brukar inte vara några större problem rent praktiskt även om det är lite pyssel. Det stora problemet skulle nog bli att tvingas leva med en så mycket sämre effektivitet och produktivitet.

Samma tanke har ju slagit mig. Mario är helt otrolig som lyckats bygga detta vad det verkar mer eller mindre på egen hand. Det är inget litet jobb och man ser ju att större företag har problem med att ta till sig AI och göra det användbart, vilket inte verkat besvära Mario nämnvärt,

Visst kan det bli en chock då att migrera till något annat mer primitivt men jag har ju migrerat XMP tre fyra gånger redan, så det brukar inte vara några större problem rent praktiskt även om det är lite pyssel. Det stora problemet skulle nog bli att tvingas leva med en så mycket sämre effektivitet och produktivitet.
Ja, men man (vi, du) migrerar inte innan man hittat något välfungerande man trivs med. iMatch funkar vare sig Mario har semester eller inte. Det är lugnt.

Intressant. Jag väljer just nu mellan iMatch och Photo Supreme. Båda kostar ungefär lika mycket. Vilket är mycket, men ändå hanterbart. PhotoMechanic är långt utanför min budget och antagligen för mycket på andra sätt också för en glad amatör som jag.

Jag tycker nog tvärtom i mycket. IMatch tycker jag är mer komplext än PM i många avseenden för en "hobbyanvändare". PM kan dock kräva en del mer också om man sätter igång med mer avancerade arbetsflöden och användning av variabler, men å andra sidan tycker jag PM är enklare att förstå hur det kan konfigureras genom vanlig killgissning.

Jag har aldrig gått vilse i PM på samma sätt som jag gjort med iMatch ibland men dokumentationen är ofta väldigt bra och så är ju supporten världsklass med iMatch och ett snäpp bättre t.o.m än den som finns för PhotoMechanic.

Senast ändrad:

Tack för tipset!

Oj mer än 20 år - otroligt!

Ja den här uppgraderingen har nog chansen att kvala in som en av de mer viktiga, nyskapande genomgripande.

Ja, men man (vi, du) migrerar inte innan man hittat något välfungerande man trivs med. iMatch funkar vare sig Mario har semester eller inte. Det är lugnt.

Ja och grejen är ju att både PM och iMatch går ju mot samma metadata även om man kan behöva ändra IPTC/XMP schemat för att få till det. Lite lustigt dock att just detta är det jag hittills gillat allra sämst med iMatch. Just det är mycket mer direkt och simpelt i PM. Så jag har en liten inlärningskurva att ta mig över där som du sedan länge lagt bakom dig antar jag.

Även jag letar nått för att ersätta Lighroom med det är inte helt lätt. iMatch skulle kunna fungera men jag använder Mac och jag vill inte ha en PC bara för att köra min DAM utan det blir nog att leta vidare. DXO som redigerare blir det nog för jag använder Silver efex en hel del

Även jag letar nått för att ersätta Lighroom med det är inte helt lätt. iMatch skulle kunna fungera men jag använder Mac och jag vill inte ha en PC bara för att köra min DAM utan det blir nog att leta vidare. DXO som redigerare blir det nog för jag använder Silver efex en hel del
Japp det är Windows-only och det beror väl på att Mario Westphal inte är ett stort bolag med ett R&D-team för att rodda detta.

Senast ändrad:
Jag har ju använt iMatch och Autotagger ett bra tag nu och det har fungerar fantastist bra och effektivt. Vi har en tråd där vi har postat en del exempel på promptningar och diskuterat en del problem.

Autotagger har ju fyra olika promptar:

En Ad-hoc prompt där man kan anpassa obligatoriska texter som exv. var en bild är tagen och när - resten låter jag AI-fylla i.
En prompt med statiskt styrdata för Descriptions, Keywords och Landmarks. Nedan kan ni se exempel på hur mina statiska prompter nu ser ut efter att jag förfinat dessa unde ca ett halvår så att de funkar som jag vill.
Experiences lately using Open AI GPT 4.1 and GPT 4.1 - mini

I have rested iMatch and metadata work a lot during the summer but now I have started to use it on a lot of old animal pictures mostly from several trips to Kenya and Tanzania 2012, 2014 and 2016. Earlier I have done some serious testing and have had some issues that have disturbed me quite a bit since it has affected productivity having to correcting some systematic errors the system earlier have made.

First I want the system always to write a "mandatory first line with Place, Country and Year. I have realized through my testing that only the bigger GPT 4.1-mode works as I want for my animal pictures where I want the system to write the Animals Name, Family and the scientific Latin Name to my Descriptions. The smaller "mini"-models sometimes have followed my prompting less strict and sometimes have jumped that all together. When I earlier tested Google Flah 2.0 and Gemma 3 I saw the same, but version 4.1-mini seems pretty OK now - when used just for non-animal pictures.

The main problem have been and still is to a smaller extent when I have been using the bigger 4.1-model even on non-animal pictures the texts might end with "I did not find any animals in the picture" and the same has happened when I have asked the system to translate infotext on signs etc. in the different promts. Then it used to write "There are no texts to be found in the picture. The system is writing text you did not ask for in short.

Of some reason these problems seems to be smaller now and I don´t really understand why - maybe Open AI have fixed this even in version 4.1 or just learned by my dialogs with Chat GPT 5 that I don´t want the system to litter my text with crap like that. Version 5 is also supposed to fix this even better,

My Ad Hoc-prompt might look like this and it is just the last line I change to suit what is going to be updated:

Keywords never in plural form

Translate text and signs to English

Mandatory text to write on the first line of Descriptions: Stone Town Zanzibar Tanzania 2012 -

Description prompt: (All the three promts below I never change now after getting the results I want and need)

[[-c-]]
Always priority for gepgrafic data, the year the picture is taken and peoples names.
{File.Persons.Label.Confirmed|hasvalue:These persons are shown in this image: {File.Persons.Label.Confirmed}.}
Always write text inside quotes but without the quote signs.
Always translate and write texts on signs into English.
Describe this image in a style to make it easily searchable.
Use simple English, common words, factual language, and simple sentences.
Write the geografic data and year in the beginning of the text together with names
Avoid describing anything not directly observable from the image.

NEVER write: "No plant or animal is seen." or "No people in the image."
NEVER write: "No sign or text present."
If there is an animal, flower or plant in the image, write the animal's, flower's or plant's common name, family name, and scientific (Latin) name in this format:
Common name: [Common name]
Family: [Family name]
Scientific name: [Latin name]
Else never write anything. Return nothing.

Keyword prompt:

[[-c-]]
Keywords never in plural form
Use simple English, common words, factual language.
Preferably just one ord in each keyword.
Never write name of country or year in keywords
No words with only capital letters

If there is an animal, flower or plant in the image, write the animal's, flower's or plant's ["Common name"]

If it is a Mammal write Animal and Mammal
If it is a Bird write Animal and Bird
If it is a Reptile write Animal and Reptile
If it is a Fish write Animal and Fish
If it is an Insect write Animal and Insect
If it is a Flower write Flower
If it is a Tree write Tree
If it is a Plant write Plant
If it is a Fruit write Fruit

Else never write anything. Return nothing.

Landmark prompt: (Also check the "Merge with existing tag values" check box)

[[-c-]] Return the names of known landmarks and tourist spots in this image to {File.MD.description}
If you cannot detect any landmarks or tourist spots, return ''.

I also have to say finally that I´m really very pleased with how Autotagger works now. It is really effective and I have never been more productive. As I use iMatch 2025 now it is far more effective and versatile than PhotoMechanic 6 Plus that I have been using for four years - ever have been. It is not that PhotoMechanic is bad. It is just that it lacks automation of Description- and Keyword-texts and that really have been a pain despite there are a lot of other good things to say even about PhotoMechanic. No software is perfect - not even iMatch but it comes very close in the current version. It is really a gem and it is a perfect match with Photolab.

Exempelbilder och AI-genererade texter och Keywords:
(OBS! Alla dessa texter är AI-genererade med automatik styrda av de prompter som finns i Autotagger)

1759705220078.png

Exempel på Safaribildtext:
Serengeti National Park Tanzania 2012 - Two elegant cranes stand together on a rocky hill against a bright sky. The birds display their distinctive plumage, with black and white feather and impressive head crest. This image captures a moment of wildlife observation in Tanzania. Common name: Grey crowned crane Family: Gruidae Scientific name: Balearica regulorum

Exempel på autogenererade Keywords:
Animal, Bird, Crane, Crest, Head, Mammal, Rock

1759704846169.png

För att Autotagger ska skriva in namnet på en bekräftad "Face Detection" så krävs den stora AI-modellen GPT 4.1. Det funkar inte med "mini"-modellen. Annars skriver den bara in opersonliga pronomen som "A woman is sitting ...."

Exempel på personbildtext:
Nice France 2012 - Ingrid Agneta Sändh sits by the sea, looking at the cloudy sky. She wears a scarf and a jacket and is resting on a chair close to the water. A sign can be seen in the background. The scene is calm and peaceful.

Chair, Cloud, Jacket, Nice, Sea, Scarf, Woman

1759705821090.png

Exempel på text från skyltar m.m.
Stone Town Zanzibar Tanzania 2012 - The image shows a large sign in front of a building. The sign reads: 'Welcome to The Anglican Christ Church Cathedral (The Former Slave Market Site). You are now standing at the former slave market site, the world’s last open slave market and notorious place where slaves from East and Central Africa were bought and sold. The trade in men, women and children was stopped by decree from the Sultan of Zanzibar on 5 June 1873, following the appeal made by Dr David Livingstone with support from the great English universities, Church and community to liberate Africa from slavery. The Cathedral Church of Christ was built by Bishop Edward Steere on this site. The stones exactly on the site of the original slave market and the high altar marks the location of the old whipping post. Please purchase your ticket from the front gate to enable you to explore more about slavery and its abolition. Enjoy your tour.' The painted sign is attached to a white wall and highlights the historical significance of this place as the former slave market.

Cathedral, History, Market, Sign, Slavery, Stone

Den här automationen av Description- och Keyword-texterna fungerar verkligen och gör det faktiskt möjligt att bygga ett bra foto-arkiv på riktigt och det är det som skiljer iMatch från många andra Photo-Libraries som finns inbyggda i våra RAW-konverterare. De funkar också men har det gemensamt att de sällan är särskilt effektiva, vilket gör arbetet med detta näst intill oöverkomligt. De flesta brukar nog ge upp dessa projekt rätt snart. Inte ens ett omvittnat effektivt metadata redigeringsverktyg som PhotoMechanic är särskilt effektivt just när det gäller Descriptions och Keywords. I det avseendet är iMatch väldigt mycket effektivare.

Jag hade mina tvivel först med version 2023 som körde lokal AI med mindre modell initialt som demo men som ni säkert kunnat se ovan så skriver Open AI förbluffande bra och det gör även Google Gemini. Så OpenAI skriver alltså normalt bättre än jag gör generellt eftersom jag helt enkelt inte orkar hålla den nivån en AI kan då den aldrig tröttnar som ju jag gör, vilket tendrar att resultera generellt i kortare och tunnare texter från min sida. Autotagger skriver lydigt ca 7 Keywords per bild och jag brukar i bästa fall klara hälften. Det kanske inte var den slutsats jag förväntade mig själv först. Men självklart måste man ibland hjälpa till med viss kontext som bara jag känner till men det är undantaget och icke regeln. I övrigt så styr man ju via Ad-hoc-prompten det som är unikt för en bild elller en grupp bilder.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto