Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bra amatör optik+ljusmätare
- Trådstartare ghost77
- Start datum
jonasy
Aktiv medlem
Vidvinkel:
Tokina 11-16 2.8, om du pallar det korta omfånget är detta det bästa valet. Skarp, ljusstark och Tokina = bra kvalitet.
Nikon 12-24/4, dyr och ganska oprisvärd men å andra sidan bra.
Tokina 12-24/4, ungefär samma prestanda som Nikon (bätte på vissa saker sämre på andra), men kostar hälften.
Sigma 10-20, roligt omfång men kanske lite sämre rent optiskt mot Tokina och Nikon 12-24. Enklast att hitta begagnad.
Nikon 14-24 2.8, för lite vidvinkel på 1.5x cropkamera och meckigt omfång på fullformat. Endast om du kommer att köpa fullformat i framtiden, och verkligen vill ha ordentlig vidvinkel på den (optiskt gudomlig).
Tokina 11-16 2.8, om du pallar det korta omfånget är detta det bästa valet. Skarp, ljusstark och Tokina = bra kvalitet.
Nikon 12-24/4, dyr och ganska oprisvärd men å andra sidan bra.
Tokina 12-24/4, ungefär samma prestanda som Nikon (bätte på vissa saker sämre på andra), men kostar hälften.
Sigma 10-20, roligt omfång men kanske lite sämre rent optiskt mot Tokina och Nikon 12-24. Enklast att hitta begagnad.
Nikon 14-24 2.8, för lite vidvinkel på 1.5x cropkamera och meckigt omfång på fullformat. Endast om du kommer att köpa fullformat i framtiden, och verkligen vill ha ordentlig vidvinkel på den (optiskt gudomlig).
abbeman
Aktiv medlem
Jag antar att du har en "normalzoom" redan? Annars är väl Nikkor 16-85 VR ett spännande alternativ. Jag har provat alla de ovan nämnda vidvinklarna. Blandd dem är Nikon 14-24/2.8 helt i en klass för sig, men den är riktigt otymplig och dyr. jag hade nog satat på Tokina 12-24/4 den är OK och inte så dyr. personligen tycker jag Tokina 11-16 är alldeles för litet omfång.
ghost77
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Så du skall inte ha någon ljusmätare nu?
jag har redan fixat