Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

bra amatör optik+ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost77

Avslutat medlemskap
hej jag ska köpa mig ett bra amatör vidvinkel runt 5000-7000 kr till min nikon d70s har någon några bra tips på vilket optik jag ska ha...?
en även en ljusmätare för runt 2000 kr

tack på förhand

Vidvinkel:

Tokina 11-16 2.8, om du pallar det korta omfånget är detta det bästa valet. Skarp, ljusstark och Tokina = bra kvalitet.

Nikon 12-24/4, dyr och ganska oprisvärd men å andra sidan bra.

Tokina 12-24/4, ungefär samma prestanda som Nikon (bätte på vissa saker sämre på andra), men kostar hälften.

Sigma 10-20, roligt omfång men kanske lite sämre rent optiskt mot Tokina och Nikon 12-24. Enklast att hitta begagnad.

Nikon 14-24 2.8, för lite vidvinkel på 1.5x cropkamera och meckigt omfång på fullformat. Endast om du kommer att köpa fullformat i framtiden, och verkligen vill ha ordentlig vidvinkel på den (optiskt gudomlig).

Vad skall du ha ljusmätaren till? Befintligt ljus eller blixt eller både och? Skall du mäta infallande eller reflekterat ljus eller både och?

Jag antar att du har en "normalzoom" redan? Annars är väl Nikkor 16-85 VR ett spännande alternativ. Jag har provat alla de ovan nämnda vidvinklarna. Blandd dem är Nikon 14-24/2.8 helt i en klass för sig, men den är riktigt otymplig och dyr. jag hade nog satat på Tokina 12-24/4 den är OK och inte så dyr. personligen tycker jag Tokina 11-16 är alldeles för litet omfång.

ANNONS
Götaplatsens Foto