Annons

Bra analog systemkamera som tål att användas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Min gamla Pentax Z1p har till min stora sorg och bedrövelse börjat bete sig underligt. Ibland blir den lite trött och vill inte vara med på mina upptåg. Jag har därför börjat fundera på att skaffa mig en ny älskling och kanske rent av byta märke.

Om jag nu ska byta kamera hade jag tänkt mig en robust och slitstark kamera av halv- helproffsmodell. Den ska vara så ny som möjligt och det ska vara småbild.

Frågor till alla duktiga och kunniga människor på fotosidan: Vilken kamera rekommenderar ni?

Själv har jag funderat på Canon EOS3 till exempel.

/Joakim

Prisklass?

Spontant: EOS 3. Ganska vanlig som begagnad nu när var och varannan 3-ägare verkar gå över till 10D eller motsvarande.

Tja é du sugen på att byta märke och letar efter något som tål lite hårdare behandling kan jag varmt rekomendera en beg. Nikon F5. Väldans robust och väldans trevlig!
Skulle inte sälja min för pengar men många andra tycks slumpa bort sina för löjliga pengar.

Canons gamla slitvargar är säkert heller inte mycket sämre. Eos 1:eek:rna har bra rykte om sig och lär säkert inte göra dig besviken.

om du vill ha det stryktåligaste och bästa som finns så kolla in eos 1V HS, där snackar vi kvalite :)

går att hitta för 8000 :- begagnat

Ett billigare alternativ, men deffinitivt INTE sämre än Canon/Nikon, är Några av Minoltas Dynaxmodeller.
Dessutom billigare objektiv i många fall.

Ta dig en titt......

Det kanske är dags att flytta den här tråden till "Vs."-forumet? ;-)

Om du redan har en massa gluggar så kanske Pentax inte vore helt fel om du nu inte nödvändigtvis vill ha ett EF 1200 5.6L...

LeadHead skrev:
Prisklass?

Spontant: EOS 3. Ganska vanlig som begagnad nu när var och varannan 3-ägare verkar gå över till 10D eller motsvarande.

Håller med. Har du råd med en Eos 3 är det ett superval. Lika robust och tålig som en Eos 1N men modernare. Finns runt 5000 kronor.

Just det jag, prisklass: mellan 5 och 10 000 kr hade jag tänkt mig.

Minolta i all ära...men jag är lite trött på mindre tillverkare som Pentax och Minolta. De hänger inte riktigt med känns det som. Ta bara det här med digitala systemkameror.

Men visst, Minoltas Dynaxkameror ska ju vara kanonbra.

När det gäller Pentax så skulle det innebära att jag antingen var tvungen att köpa en ny Z1p eller en MZ-S. Z1p är förvisso en sjukt bra kamera, men den börjar kännas lite gammal. Och Pentax MZ-S är lite för klent byggd med tanke på hur mycket jag plåtar.

/Joakim

Senast ändrad:
Vill du satsa långsiktigt är det ju Canon eller Nikon som gäller.

Nikon har bara en modell tycker jag som kan vara aktuell och det är F-100. men den gissar jag är ännu dyrare begagnad. Och svårare att hitta.

Jag skulle köpt en Eos 3 och en 28-70/2,8L USM. Det hittar du för 12 000 totalt. Då får du grejor som du kommer väldigt långt med.

Sen kan man alltis satsva vidare på en 20/2,8 och en 200/2,8 som är kompakta, otroligt bra och finns till rimliga priser.

Tack för era tips så här långt förresten.

Ja du Magnus...den kombinationen skulle ju inte sitta fel! :)

Du kan också får köpa min ena Eos 1V HS som jag säljer med batterigreppet BP-E1 (som tar 4 AA-batterier och/eller ett 2CR5). Jag lovar ett vrakpris inom dina ramar.

Liax skrev:
Och Pentax MZ-S är lite för klent byggd med tanke på hur mycket jag plåtar.
Jag har en MZ-S och tycker inte att den är klent byggd, inte alls. Däremot kan den långsamma frammatningen tala för sin nackdel. Annars är det en kanonkamera som är har samma hypermanuell/program-system som Z1p.

Men om du tycker att kameran är gammal och du vill investera i "ny teknik" är det nog inte Pentax du ska välja, nej. De lär ju knappast komma med en ny objektivserie med IS/USM inom ett par år, säkerligen aldrig. Men om du nöjer dig med en för jäkla bra kamera som MZ-S kommer du nog att bli jättenöjd ;).

Av alla kameror jag haft så är det Nikon F100 som har varit och är trevligast. Den gör sitt jobb. Borde gå att hitta för under 10000 kr.

rindler skrev:
Jag har en MZ-S och tycker inte att den är klent byggd, inte alls. Däremot kan den långsamma frammatningen tala för sin nackdel. Annars är det en kanonkamera som är har samma hypermanuell/program-system som Z1p.

Men om du tycker att kameran är gammal och du vill investera i "ny teknik" är det nog inte Pentax du ska välja, nej. De lär ju knappast komma med en ny objektivserie med IS/USM inom ett par år, säkerligen aldrig. Men om du nöjer dig med en för jäkla bra kamera som MZ-S kommer du nog att bli jättenöjd ;).

Allt är relativt som det så tjusigt heter! :) För mina behov är en MZ-S för klen, något jag märkt med min Z1p som jag slitit ut på några få år.

Ja du Magnus. Hade jag kunnat hosta upp stålarna nu hade det nog inte varit helt ointressant. Men investeringen ligger ett par månader bort. Som student får man vackert vänta på att sommarjobbspengarna ska strömma in! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto