Annons

Bra dörr/filter till Tamron 90mm/f2.8 AFmakro och Nikon 18-200/3.5 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

ScillaKicki

Medlem
Har nu köpt ett efterlängtat makro. Eftersom detta objektiv av många räknas som skarp vill jag inte försämra dess egenskaper, vad skulle ni rekommendera som "skyddfilter"? Jag förstår att jag kanske behöver flera olika beroende de rådande yttre omständigheterna.

Vad skulle ni föreslå till Nikon "semesteroptiken" 18-200mm/f3.5-AF ED VR?

När man går in och tittar hos de olika nätbutikerna så finns ju massor att välja på, men vilka jag bör välja har jag ingen aning om!

Vad föreslår ni?

Mycket tacksam för svar?

Till tamronet behöver du knappast något dylikt, om du inte planerar fota på ställen där det stänker skit/skvätter grus hej vilt. Frontlinsen sitter ju ganska djupt in i objektivet och är därför bra skyddad som den är.
Jag har inte erfarenhet av "Dörr", men kan annars rekommendera Hoya Pro1 UV. Tunna och bra vilket ger liten risk för vinjettering på 18mm, men funkar ändå med vanliga objektivlock. Antireflexbehandlingen är åxå bra, vilket minimerar risken för att filtret tillför ghost/flare. Jag skulle dock rekommendera att alltid skruva av filtret med starka ljuskällor i, eller precis utanför, bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto