Annons

Bra fotobutiker i USA som kan skicka som "gift" eller lågt värde?

Produkter
(logga in för att koppla)
RGB skrev:
Hmm...ja, är också lite fundersam över varför det skiljer så mycket på vissa grejor.

Den stora skillnaden är oftast momsen, men sedan beror det säkert också på att man i andra länder har så mycket större omsättning (jätteinköp ger lägre priser) och mycket hårdare priskonkurrens mellan återförsäljarna. Här i Sverige verkar listpriserna i stort sett gälla medan man i USA räknar med ett mycket lägre pris i butik.

Jonke O skrev:
Värst vad många som blev "ärliga" och duktiga i denna diskussion.... Jag antar att ni som klagat mest aldrig köpt något "oärligt" genom ert företag eller genom någon annans företag för att slippa moms på era grejor heller..????
Visst finns det säkert genomärliga människor som aldrig fuskat eller gjort någonting som är olagligt men man behöver nog inte vara fullständigt snövit för att tycka det är ganska korkat att i ett forum som detta prata om hur man bäst skall kringgå lagar och regler.

Fotosidan lever så vitt jag förstår i första hand på reklamintäkter från i huvudsak svenska företagare och deras intresse för annonsering lär avta dramatiskt om forumet blir en skola för hur man genom olagligheter skall konkurrera ut dem på bästa vis.

Den som inte sympatiserar med världens högsta skatter får väl göra vad man själv anser lämpligt för att kringgå dem, och naturligtvis då ta konsekvenserna om man då blir påkommen, men man behöver inte sänka detta forums anseende genom att diskutera det här.

Det finns betydligt mycket mindre rumsrena forum där man är välkommen också med kriminella frågeställningar, så varför inte föra diskussionerna om sådant där istället för just här?

Jorik skrev:
Nej, anlita bra fotoaffärer...

Angående det olagliga:

Det är inte olagligt att betala mindre tull och skatt (eller) om det beror på att varan kostar mindre. Det olagliga ligger (?) i så fall i det att varan skrivs ned i värde redan på startstadiet (i affären och transporten) och att det är falsk värdedeklaration eller det deklareras att varan inte är den vara man får skickat till sig.

Har ingen erfarenhet av detta. Naturligtvis tycker jag att man skall köpa varan till det den kostar i bra affärer.

Jag vet ingenting om vad "gift" är eller om det är olagligt eller inte. Har inga belägg om den saken.

Samma vara borde kosta lika mycket överallt i ett land (USA), dvs som den gör i en bra affär. Annars är det nog något skumt (?). Varan kan vara defekt om den är billigare, ha transporterats på något annat sätt än det lämpliga osv (?).

Vill förtydliga mig - att en vara säljs billigare och ger lägre tull är inget som skall få den som vill få varor olagligt billiga och därmed få olagligt lägre tull och avgift eller ingen tull alls att känna att DET är ok. Köp varor till vad de kostar! Till seriöst och rätt pris! Läs också i övrigt om avrådanden till köp av typ "gift" som finns i den här tråden!

Syssla ej med skumrask!

Mvh.

ANNONS
Götaplatsens Foto