Annons

Bra fräscha bilder på bilar med Nikon D3100? hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Tja! är ny inom foto världen och har en Nikon D3100 med orginal objektiv (18-55mm) och
(55-200mm). Det jag fotar i storhet är bilar och tänka fråga efter några schyssta trix för att få bra bilder. högupplösta färger på dagen och hur man får bästa fotografering när solen gått ner. Exempel är det snyggt när gatulampor strålar sig som en stjärna. Även hur man får till det fina ljus skenet i vissa bilder på sommaren då solen visar sig. Hoppas jag finner hjälp. Tack i förhand /Oskar

P.S har ett bra och stadigt kamera stativ också.
http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/andersson-cat12/173744.3317/
 

eskil23

Aktiv medlem
Exempel är det snyggt när gatulampor strålar sig som en stjärna.
Det finns två metoder att åstadkomma det. Det enklaste är att fotografera med liten bländare, t.ex. f/11 och lång slutartid. Då strålar ljuset ut i hörnen mellan bländarlamellerna. Högst upp på den här sidan finns det en bild som det står "Bilfoto" i. Reflexen i kromet på strålkastaren är precis en sån stjärna.

Ett annat sätt är att skaffa sig ett "stjärnfilter". Det är en glasskiva med etsade linjer som man skruvar fast framtill på objektivet. De etsade linjerna sprider ljuset i strålar. Effekten är kraftigare men antalet strålar är oftast färre.
 

AdamSandin

Aktiv medlem
Som tidigare sagt är det bra med ett stadigt stativ. hade dock köpt ett lite bättre än det på netonnet. Ha liten bländare och lång slutartid för att få bra effekt.

Jag har en del bilbilder, kika på dem. Dock är där ingen med lång slutartid men du kanske kan få lite andra ideér.

Skriv en kommentar på någon bild om du har någon fråga :)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
lite knepigt är det dock med polfilter, här ett exempel där jag fick ANTINGEN fin vindruta eller fin kaross. Inte båda samtidigt :) kanske man måste ha längre brännvidd för att få till det, vet inte riktigt, annars går det ju alltid att fuska till det efteråt i Ps om man har fler exponeringar.
 

Bilagor

AdamSandin

Aktiv medlem
Om du har himmel / landskap med i bilden så kan det vara ganska effektfult med en HDR bild.
Speciellt om du har en dramatisk himmel eller fotograferar motsols.
Dock får man vara lite försiktig så det inte blir för dramatiskt när man redigerar.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fotografera i raw-format o skaffa ett bildbehandlingsprogram. Exponera efter högdagrarna så endast "speculiar highligts" får fräta ut. Fota alltid i gryning eller skymning. Använd inte blixt. Skärp INTE bilderna mer än nödvändigt.
 
ANNONS