Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kamera för gatufotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper_87

Ny medlem
Hallå!
Har nu en tid varit trött på min Nikon d3100 och känner att det är dags med något nytt. Har fotat mycket gatufotografi den senaste tiden och undrar nu om någon har ett bra tips på en kamera som kan passa ändamålet, Har kollat lite på Fujufilm X100s så är det någon som har erfarenhet av den så dela gärna med er.
Kanske ska tillägga att min budjet ligger runt 10.000

Hallå!
Har nu en tid varit trött på min Nikon d3100 och känner att det är dags med något nytt. Har fotat mycket gatufotografi den senaste tiden och undrar nu om någon har ett bra tips på en kamera som kan passa ändamålet, Har kollat lite på Fujufilm X100s så är det någon som har erfarenhet av den så dela gärna med er.
Kanske ska tillägga att min budjet ligger runt 10.000

En analog Leica mätsökarkamera ska du ha. ;)
Skämt å sido,vilken kamera som helst funkar för gatufoto även om det finns vissa "regler".
X100 funkar säkert bra.

En sån här fråga har ju inget rätt eller fel, men väldigt mycket åsikter... ;)

X100 är trevlig, liten och smidig att jämt ha med sig. Autofokusen har förbättrats sen X100 lanserades (både den gamla och S är mycket rappare idag än för ett par år sedan). Bildkvaliteten är lysande, batteritiden är ok etc.

X100ans största fördel är att du själv snabbt och enkelt ställer in om du vill ha ren genomsiktssökare/optisk sökare eller digital/EVF, dvs inget du behöver bestämma innan du köper kameran ens ;)

Är det (motsvarande) 35mm du vill ha så är den lysande, men det är ju en kompaktkamera utan utbytbart objektiv. Har tagit några av mina bättre bilder på stan med en X100, just för att den var med mig då.

ANNONS
Götaplatsens Foto