Annons

Bra "kompakt" att filma med

Produkter
(logga in för att koppla)

ewaern

Avslutat medlemskap
Letar en "kompakt" kamera att ha med på resa för filmande i första hand men även såklart fota endel. Har kollat runt lite på Sonys Nex5 och Canons G12, är ungefär där i pris jag tänkt mig hamna...

Någon som kan tipsa om vilken som är bäst för detta ändamål?
Självklart tips utöver de två modellerna ovan också!

Såg en youtube video om hackade G12 som presterade mkt bra. Finns en stor hackar community runt Canon. Gillar du att mecka med sånt kan den vara bra. Hacket körs från minneskortet, som jag förstod, och påverkar inte garanti som när man flashar om mjukvaran helt i kameran. Fördelen med Nex är utbytbara objektiv.
/Anders

kompaktkamera eller kompakt systemkamera?

Letar en "kompakt" kamera att ha med på resa för filmande i första hand men även såklart fota endel.
Någon som kan tipsa om vilken som är bäst för detta ändamål?

Jag skulle rekommendera någon av Panasonics kameror, där några modeller såsom GF2 & GF3 säljs ut billigare till kampanjpriser, eftersom nya modeller ersätter de tidigare. Störst utbud av objektiv, såsom små zoomar och 'pancake'-objektiv från Panasonic. Till video är dock zoom lämpligast.

Fundera på om elektronisk sökare är nödvändig, eller om du klarar dig med bara LCD-skärmen. Har du en tänjbar budget, satsa på DMC-GH2, alt DMC-G3, bägge med elektronisk sökare, men blir samtidigt något större kameror.

Några fler rekommendationer hittar du i denna tidigare tråd.

Är det en kompaktkamera du snarare siktar på, varför inte en dyrare Fujifilm FinePix X10, eller en billigare Nikon CoolPix P310. Canon S100 går bra, men undvik däremot de gamla Canon-modellerna G12 och S95 då de har CCD-sensor, mindre lämpad för video, även om Panasonics DMC-LX5 är en kamera med CCD som hanterar video hyfsat.

Om du främst vill filma skulle jag inte välja en NEX (har en själv) utan jag skulle leta efter någon kompakt från antingen Panasonic eller Sony. Sonys HX9V är mycket bra exv. och jag föredrar den alla dagar istället för min NEX 7 om det gäller filmning. NEX 7 har ingen motorzoom men det har kompakten och det avgör det hela för min del.

De mest avancerade kompakterna är betydligt smidigare att hantera vid filmning än precis alla systemkameror oavsett om det gäller traditionella tjockkameror eller CSC såsom NEX. En NEX är dock smidigare än de allra flesta tjockkameror som dessutom saknar följande AF. De mest avancerade kompakterna har allt andra kameror saknar antingen motorzoom eller följande AF och har inte sällan sämre ljud. Min erfarenhet är att den lilla HX9V dessutom har betydligt bättre ljud och ljudbrusskydd än min fetkamera (i mitt fall Sony A580).

Den lilla HX9V filmar dessutom i högre kvalitet än många fetlkameror gör.

Less is more ibland.

ANNONS