Annons

Bra kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är på jakt efter en systemkamera som får plats i fickan. Jag är rätt så ny när det kommer till fotografering så gärna en lättanvänd kamera.
Jag kommer främst använda kameran till porträtt-bilder samt för att plåta bilar och andra fordon.

Budgeten sträcker sig upp till max 4.000:-.

Tack på förhand :)

/Christoffer

Hej!

Jag är på jakt efter en systemkamera som får plats i fickan. Jag är rätt så ny när det kommer till fotografering så gärna en lättanvänd kamera.
Jag kommer främst använda kameran till porträtt-bilder samt för att plåta bilar och andra fordon.

Budgeten sträcker sig upp till max 4.000:-.

Tack på förhand :)

/Christoffer

Får nästan plats i fickan (iaf jackfickan) men grym bildkvalitet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961316

Får plats i fickan (iaf med 14mm objektivet) och bra bildkvalitet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938423

Båda saknar dock en ordentlig sökare, men stör det inte dig att "bara" ha skärmen att tillgå är dessa ett mkt bra val.

Utmärkt CSC

Jag kan varmt rekommendera någon av Samsungs modeller.
En NX1000 med 30mm-objektivet är definitivt en "fickkamera". Dessutom är den rimligt prissatt.
Jag har själv använt en NX100 sedan den kom ut, och har bara positiva erfarenheter.

För porträtt vill man nog ha ett tele. Jag ser två alternativ för att få det jackficksvänligt:
1. Fasta brännvidder t ex 14/2,5+45/1,8+20/1,7 (bäst optiskt)
2. Panasonic PZ 14-42/3,5-5,6 eller lite större Oly 14-42/3,5-5,6 (eller med Nikon 1 10-30 eller 11,5-27)

Mest kompakt för budgeten:
GF3+14-42PZ eller GF3+14/2,5 sedan köp 45/1,8 och 20/1,7
Oly E-PM eller E-PL med 14-42 (kit med fast kanske finns också)
Nikon 1 J1+10-30 (ca 2500:- nu) eller J1+10-30+30-110 (ca 3600:)

Nikon 1 har snabbare autofokus på rörliga objekt men en mindre sensor så skärpedjupet vid porträtt blir tämligen stort vilket är en nackdel i det sammanhanget.

Tyvärr finns Sonys nya standardpankakszoom till NEX mig veterligt bara i paket med NEX 6 och då blir det långt över budget.

Jag kan varmt rekommendera någon av Samsungs modeller.
En NX1000 med 30mm-objektivet är definitivt en "fickkamera". Dessutom är den rimligt prissatt.
Jag har själv använt en NX100 sedan den kom ut, och har bara positiva erfarenheter.

+1

Jag har en NX 10 och 30 och 20 mm. Toppengrejer, dessutom sökare, blixt, blixtsko, skärm som inte är belamrad med en massa ikoner och annat som stör.

Hans

Tack så mycket för den grymma responsen!
Det lutar väldigt mycket åt Sony NEX-5N just nu. Ska iväg ner till elgiganten nu i dagarna framöver och klämma lite på den.

Tack så mycket för den grymma responsen!
Det lutar väldigt mycket åt Sony NEX-5N just nu. Ska iväg ner till elgiganten nu i dagarna framöver och klämma lite på den.

Jo, bra kamera och bra pris nu. Tänk dock på två saker:
1. Om den är fickvänlig för dina fickor då 18-55 lägger till rätt mycket i storlek j f med de alternativ som diskuterats.
2. Kolla att du trivs med bara TFT utan EVF då separat EVF till NEX5n kostar en del och ökar storleken betänkligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto