Annons

Bra månbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Månen från igår samt jupiter och tre månar. Nu är det bara att vänta tills halvmånenen visar sig.
 

Bilagor

  • moon.jpg
    moon.jpg
    55.2 KB · Visningar: 796
  • jupiter.jpg
    jupiter.jpg
    31.6 KB · Visningar: 765
Jag testade också att fota månen ikväll.

Nikon 180/2,8@5,6 på en Nikon D80.
 

Bilagor

  • DSC_0170.jpg
    DSC_0170.jpg
    66 KB · Visningar: 811
Man ska inte överdriva rädslan för spegelvibrationerna - de är dels inte så speciellt starka (amplituden på slutarvibrationen är faktiskt precis lika hög!) - och dels har de till 90% klingat ut på ca 5ms (1/200s) - dvs i de allra flesta fall INNAN slutaren öppnat helt.

Att använda remote eller timer för att sköta exponeringen är betydligt viktigare isf. Den största delen av det som man brukar skylla på "spegelvibration" är att man kramar till om kameran när man trycker av och därigenom orsakar en vridningshastighet i kameran - ett lagom känsligt avtryckarfinger som inte mular kameran gör mycket skillnad om man fotar handhållet.

Om vi sen skulle anta att HELA spegelvibrationen kommer med i bilden, och vi kör en slutartid på ~1s för nattfotografering så ligger alltså ljuset som påverkats av skakoskärpan i vilket fall som helst 7Ev mörkad ner i bilden (det är ju bara en 200-del av tiden som sensorn belyses som berörs av spegelvibrationen...)

Nerbländat till F/32???? oj, om det blir SKARPARE av att man bländar ner till F/32 - då är det VERKLIGEN något som är fel... Normalt sett ser man en liten skärpeförlust redan när man går från F/11 till F/16, och på F/22 börjar det bli ordentligt mjukt....
 
Hur ställer man in objektivet på oändlighet?
Fotade månen med 18-55, kom inte så nära som ni, såklart, men fick med rätt fina moln =)
 

Bilagor

  • 3791912172_920ba6b687.jpg
    3791912172_920ba6b687.jpg
    14.2 KB · Visningar: 771
Det är faktiskt inte helt lätt om man inte har live-view - som någon tidigare påpekade så flyttar sig "infinity-point" med temperatur, framför allt ju mer specialglas objektivet innehåller...

Lätt/snabb variant utan LV är att köra manell fokus med kameran i "A"-läge - så stor bländare som möjligt. Dra fokusringen till ändstoppet och klicka en bild. backa av en liten bit med fokusringen (två-tre mm?), klicka en till. Backa lite till, en bild till.
I review, zooma in så långt du kan i de tre bilderna. Är dom lika skarpa/finns det någon skillnad? Ser du ingen skillnad, ta en bild till med ännu lite närmre fokus. Den ska förhoppningsvis vara lite suddigare... Är alla lika skarpa, välj ett läge nånstans "mitt i", någonstans lite innan ändstoppet... Blända ner till det du tänkt dig, ta bilden (bilderna).
 
Det är faktiskt inte helt lätt om man inte har live-view - som någon tidigare påpekade så flyttar sig "infinity-point" med temperatur, framför allt ju mer specialglas objektivet innehåller...

Lätt/snabb variant utan LV är att köra manell fokus med kameran i "A"-läge - så stor bländare som möjligt. Dra fokusringen till ändstoppet och klicka en bild. backa av en liten bit med fokusringen (två-tre mm?), klicka en till. Backa lite till, en bild till.
I review, zooma in så långt du kan i de tre bilderna. Är dom lika skarpa/finns det någon skillnad? Ser du ingen skillnad, ta en bild till med ännu lite närmre fokus. Den ska förhoppningsvis vara lite suddigare... Är alla lika skarpa, välj ett läge nånstans "mitt i", någonstans lite innan ändstoppet... Blända ner till det du tänkt dig, ta bilden (bilderna).

Tack! Ska testa det ikväll/natt.
MVH
 
Nerbländat till F/32???? oj, om det blir SKARPARE av att man bländar ner till F/32 - då är det VERKLIGEN något som är fel... Normalt sett ser man en liten skärpeförlust redan när man går från F/11 till F/16, och på F/22 börjar det bli ordentligt mjukt....

Du har så rätt så att det är pinsamt för mig. Får tillskriva det den sena tiden eller nåt :-/
 
Nu tjuvar jag in mig här..

Men jag har en fråga.. Jag har ett Tamron 28-75 2,8 objektiv & eos 500D.. Det jag undrar kan jag fota en natt landskaps bild med månen utan att den blir som en sol?? Isf hur ska jag göra?? Jag vill att månen ska se ut som en måne & inte helt vit som det blir på mina bilder. _MG_0332 3.jpg

//Camilla
 
Har själv tagit den typen av bild du efterfrågar.
Dock så måste jag berätta att jag fuskat ;)

Tog först landskapsbilden - sedan bild på månen.

Antingen en helt annan bild på månen som du sedan sätter i rätt aspect eller
så tar du en med samma motiv, dock inställningar för månen.

Tar du den sistnämda kan du lägga bägge bilderna i separata layers och sudda bort
solmånen så kratermånen kommer fram.

Jag har inte kommit på ett enda sätt att faktiskt ta den typen av bild du frågar efter.
Kameran är tyvärr inte lika bra som våra ögon på att få rätt ljus på allt :-(

// A
 
Ahaa.. Okej.. Men om jag vill ha månen med kratrar & allt vad ska jag då tänka på med inställningar? Är inte såå haj på det här.. Ännu.. =) Eller är det så att jag kanske måste ha en med bättre zoom?

//Camilla
 
Ahaa.. Okej.. Men om jag vill ha månen med kratrar & allt vad ska jag då tänka på med inställningar? Är inte såå haj på det här.. Ännu.. =) Eller är det så att jag kanske måste ha en med bättre zoom?

//Camilla

Kontrasten mot en mörk himmel är ju väldigt stor.
Blända ned ordentligt. Jag tror jag tog min med ISO 100, 1/30, F12 eller liknande.

Skulle nog helst ha haft minst 200mm så du får den hyfsat detaljerad. Sen kan du ju
minska ned den lite :)

// A
 
Tackar för era tips!! Får ta & inhandla mig ett zoom objektiv inom en snar framtid. Ska även testa & blända ner & kolla om jag klarar mig en stund iaf med detta objektiv. =)

//Camilla (snart månfotograf)
 
Tackar för era tips!! Får ta & inhandla mig ett zoom objektiv inom en snar framtid. Ska även testa & blända ner & kolla om jag klarar mig en stund iaf med detta objektiv. =)

//Camilla (snart månfotograf)

Tycker du ska titta på Canon EF 70-200 f/4 L.

Bra pris och skarpa fina bilder. Funkar fint att ta månbilder med.

minimoon.jpg


Dock förminskad lite ;)
 
ANNONS