Annons

Bra närbildsegenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

johlec

Ny medlem
Hej,

Tänkte kolla om någon skulle kunna tipsa mig om en kamera/glugg kombination med bra närbildsegenskaper.

Kameran kommer främst att användas till att ta kort på produkter i en konstbelyst miljö. Jag skulle vilja kunna återge saker som är av storleken 5x5 cm på ett bra sätt. Naturligtvis vill jag även ha en glugg som är hyfsat ljusstark.

Ett problem är budgeten. Har inte råd att lägga mer än 8000, hellst mindre. Har kikat lite på Panasonic Lumix DMC-G1.

Är det någon som har några bra tips?

/Johan

Hej!

Tja det beror väl lite på vad du ska göra med bilderna? Webpublicering eller större bilder i tryck?

Mvh, Dan

Hej,

Tänkte kolla om någon skulle kunna tipsa mig om en kamera/glugg kombination med bra närbildsegenskaper.

Kameran kommer främst att användas till att ta kort på produkter i en konstbelyst miljö. Jag skulle vilja kunna återge saker som är av storleken 5x5 cm på ett bra sätt. Naturligtvis vill jag även ha en glugg som är hyfsat ljusstark.

Ett problem är budgeten. Har inte råd att lägga mer än 8000, hellst mindre. Har kikat lite på Panasonic Lumix DMC-G1.

Är det någon som har några bra tips?

/Johan

Hej, jag tycker du ska satsa på en billig systemkamera typ canon 400d och en sigma 105mm 2.8 macrooptik. Ännu bättre om du kan köpa begagnat. Antar att det är stillastående objekt du ska plåta, då behöver du inte så mycket blixt till en början, räcker med lampor och bra vitbalans.
En vit papperskorg från IKEA kommer du fruktansvärt långt med förresten!

Bilderna skall användas i dokumentationssyfte. Jag vill kunna uttyda så mycket små detaljer som möjligt.

Det gäller alltså stillastående objekt och jag har riggat upp tre kontorslampor som belysningskälla, samt byggt en box av vita well-papp kartonger. Fotograferingen sker alltså i en kontrollerad miljö.

Tack för tipsn så här långt.

/Johan

En begagnad slr typ 400D, 450D (eller motsvarande från annan tillverkare) tillsammans med en begagnad macrooptik tycker jag också låter som en bra ide.

En begagnad 400D får du tag i för 2500-3000kr. Svårt att sätta ett pris då de oftast säljs i paket med väska, kitobjektiv, batterigrepp, osv.
Tamron 90/2,8 brukar också gå för 2500-3000kr.
Ett billigt stativ bör du nog också ha. Ingen höjdare att ta produktbilder om du måste stå böjd och sikta in i ljusskåpet. Behövs ju verkligen ingen värstingmodell. Bara det håller upp kameran fyller det ju sin funktion.

Hur stora (djupmässigt sett) är produkterna? Skärpedjupet kan ju bli nog så kort med slr och macrooptik.

Jag kommer att använda kameran inom ramen av ett företag så jag kan dra av momsen. Brukar då oftast inte bli lönsamt att begagnat.

Objekten är ganska platta. Ett skärpedjup på 5 mm borde duga bra.

Stativet bygger jag nog själv så att jag kan bulta det i väggen bakom bordet. Då vet jag att kameran alltid hamnar på samma avstånd ifrån objektet och jag slipper snubbla över benen.

/Johan

Då köper du samma grejer fast nya =)

Skillnaden i bildkvalitet mellan ett "normalt" macroobjektiv och ett riktigt dyrt är inte speciellt stor. Är ingen expert egentligen, men det handlar antagligen mest om färgåtergivning, motljusegenskaper, närgräns, osv. Själva upplösningen är nog nära på identisk.

Vad det gäller valet av kamera är det egentligen samma sak där. En, tex, 500D ger samma bildkvalitet som en 50D, men med 50D får man en massa andra finesser som högre sekvenstagning, fler knappar, rejälare byggt hus, osv. Först när du köper en kamera med större sensor börjar bildkvaliteten bli bättre. Fotar du dessutom i bra ljus är skillnaderna mellan liten och stor sensor små.
En sk instegskamera duger antagligen alldeles utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto