Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Nikonkonvertrar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är den versionen utan AFS, är TC14b ett mycket bra val, ger dig en 420/5.6. men du tappar autofokus och även matrixmätningen på din F5:a. Om du dessutom är händig, kan jag rekommendera en TC14e - MEN då måste du modifera den så att den passar på ditt objektiv. TC14e passar annars bara på AFS och AFI teleobjektiv.

-- Nicke

Senast ändrad:
Men varför passar inte konvertrar avsedda för AF-S och AF-I (TC-20 osv.) till äldre AF optik? Passar de inte rent mekaniskt?

mvh/Fredric

Aha. Tack för det! Efter att ha tagit bort "pinnen" så passar den mekaniskt på objektiven, men på kameran då? fungerar ljusmätningen som den ska?

mvh/Fredric

Någon som vet varför i hela världen Nikon satte en "pinne" mitt i alltihop? Det verkar som om Nikon seriöst har övergett tanken med bakåtkompatibilitet, med AF-S, D-chip, G-ring, hus som bara tar nya objektiv etc.

/Pontus

Jag har läst någonstans att bakre glaset på vissa (zoom?)-objektiv skulle åka in i glasbiten på konvertern med ett sannolikt tråkigt resultat som följd. Av bilden att döma så ser det faktiskt ut som om glaset på konvertern sticker ut en hel del jämfört med t.ex. spegeln i kamerahuset.

Så det kan ju tänkas att det är av omtanke om kundkretsen som man har den här spärren. Konvertern är helt enkelt avsedd att användas med vissa objektiv.

Bakåtkompabilitet i all ära men om man skall göra allting helt bakåtkompatiblet i alla lägen blir det nog alltför stora kompromisser.

Frågan man kan ställa sig däremot är varför inte Nikon erbjuder en konverter till "vanliga" AF objektiv.

Senast ändrad:
migchelsen skrev:
Bakåtkompabilitet i all ära men om man skall göra allting helt bakåtkompatiblet i alla lägen blir det nog alltför stora kompromisser.

Svårstavat det där ordet, bakåtkompatibilitet... ;-)

De gamla konvertrarna har ju också utstickande frontelement som riskerar att slå emot baklinsen på många objektiv. Det bör ju vara allmänt känt att man bör kolla om det fungerar först. Nikon kanske har blivit "snällare" med åren... Eller så har de helt enkelt mindre förtroende för fotografkåren... Vad vet jag? Vad jag vet är att jag gillar mina gamla manuella objektiv. Vet inte om jag kan hitta en likvärdig ersättare till min 35mm f/1,4, ett lika smidigt och skarpt tele som min 400mm f/3,5 eller en lika okrossbar telezoom som min Tokina AT-X 100-300mm f/4. Skulle vara bra om man kunde ta dem med sig in i den digitala åldern. Får väl chiptrimma hela rasket bara för att vara tjurig... ;-)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto