Annons

bra objektiv för bilfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Repiv

Medlem
Tjenare! Jag har precis köpt min första systemkamera, en Canon eos 450D.
Jag är helt ny på det här och kan verkligen ingenting.
Jag köpte bara kamerahuset och letar nu efter objektiv, men har sett att det finns ungefär 1miljard, så snälla kan någon hjälpa mig! haha :)
Jag åker runt väldigt mycket på bilutställningar så skulle helt enkelt bara vilja kunna ta fina kort på bilar som står stilla. Alltså gå ifrån en bit och zooma in och få ett fint kort med fina färger.

Kan någon ge mig något tips på ett bra objektiv för det här området för en amatörfotograf? :)
 

hlse

Aktiv medlem
Tjenare! Jag har precis köpt min första systemkamera, en Canon eos 450D.
Jag är helt ny på det här och kan verkligen ingenting.
Jag köpte bara kamerahuset och letar nu efter objektiv, men har sett att det finns ungefär 1miljard, så snälla kan någon hjälpa mig! haha :)
Jag åker runt väldigt mycket på bilutställningar så skulle helt enkelt bara vilja kunna ta fina kort på bilar som står stilla. Alltså gå ifrån en bit och zooma in och få ett fint kort med fina färger.

Kan någon ge mig något tips på ett bra objektiv för det här området för en amatörfotograf? :)
Det hänger lite på din budget. Vad du vill betala för en glugg.
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM till Canon 3690 :- hos Cyberphoto kan kanske vara lämpligt att börja med...
 

Hankki

Aktiv medlem
"traditionellt" bilfoto fotas med runt 90mm brännvidd, så till din kamera fungerar ett EF 50 f/1.8 för en tusenlapp mycket bra. Med traditionellt menar jag sådana bilder som du ser i "äldre" tidningar men vill du ha den nya stilen så blir ju ett vidvinkelobjektiv aktuellt.
Ett problem som jag ser med bilutställningar är att bilarna ofta står tätt packade och mycket folk så då passar ju ett vidvinkel bättre.
Står bilarna en bit från varandra kan du ju även få grannbilens färg på den du fotar, ex att du fotar en vit bil som står bredvid en röd bil så då kan ett polarisationsfilter hjälpa men det tar ju också bort speglingar du vill ha i lacken.

Det var mina tankar. Lycka till!
 

superboy77

Aktiv medlem
Kit-objektivet, 18-55 IS, duger alldeles utmärkt för ändamålet. Zooma ut för att ta exteriöra bilder. Zooma in för att ta detaljbilder.
 

Repiv

Medlem
Okej ja svårt att svara på...vad är egentligen vidvinkel? i mina öron låter det som att bilden "förlängs" så att det ser konstigt ut, haha. jag vill bara kunna zooma in lite grann och ta vanliga fina bilder :) och min budget är inte så stor men allt är av intresse då det går att hitta begagnade objektiv.
en sista fråga...det här med att få "suddig" bakrund, går det att få med alla objektiv? det är verkligen något jag gillar. kanske inte just på bilfoton men kommer fota annat också.
 

Hankki

Aktiv medlem
Ena bilden tagen på 18mm och den andra på 34mm med kitobjektiv. Brännvidderna är inte så långt ifrån varandra men bilden ändras ganska mycket.
 

Bilagor

Hankki

Aktiv medlem
det här med att få "suddig" bakrund, går det att få med alla objektiv? det är verkligen något jag gillar. kanske inte just på bilfoton men kommer fota annat också.
Stor bländare t.ex. 1.8 el 2.8 och gärna teleobjektiv. Svårt att få kort skärpedjup med vidvinkel.
 

Repiv

Medlem
Ena bilden tagen på 18mm och den andra på 34mm med kitobjektiv. Brännvidderna är inte så långt ifrån varandra men bilden ändras ganska mycket.
mellan dom där 2 bilderna gillar jag den andra mer. men vad för objektiv är det taget med? förstår liksom inte vad du menar med 34mm?
 

Repiv

Medlem
Tack för alla tips! men får ingen klarhet i vad jag ska ha för objektiv. vill gärna ha namn på objektiv som skulle passa bra för mina ändamål så jag kan börja leta efter det på nätet :)

Återigen tack alla som försöker hjälpa mig! Förstår om ni tycker jag är jobbig, men jag förstår verkligen nada om det här, haha :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ett Sigma 17-70/2,8-4 löser förmodligen dina problem. Men du är ju intresserad av kort skärpedjup, och då är en zoom med konstant bländare 2,8 att föredra. Men tyckte du om bilderna på lastbilen är Sigman bra och ruinerar dig inte. Sigman har bländare 2,8 i vidvinkelläget, och 4 i teleläget. Lägre siffra ger kortare skärpedjup, men kostar mer.
 

Repiv

Medlem
Ett Sigma 17-70/2,8-4 löser förmodligen dina problem. Men du är ju intresserad av kort skärpedjup, och då är en zoom med konstant bländare 2,8 att föredra. Men tyckte du om bilderna på lastbilen är Sigman bra och ruinerar dig inte. Sigman har bländare 2,8 i vidvinkelläget, och 4 i teleläget. Lägre siffra ger kortare skärpedjup, men kostar mer.
okej! så objektivet jag hittade i länken är inte att föredra?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
okej! så objektivet jag hittade i länken är inte att föredra?
Det är inget fel på det. Litet, lätt och helt ok. Men det har aningen mindre maxbländare än sigmat, 2/3 steg i vidvinkelläget, 1 steg i teleläget och zoomar inte lika långt (55 mot 70 mm). Det du hittade fungerar nog hyfsat, men är det kort skärpedjup du är ute efter är Sigman bättre. Alternativet kan vara en zoom omkring 18-55 med konstant bländare 2,8. Men man vinner kanske inte jättemycket mot Sigman i kortare skärpedjup, däremot förlorar man i brännvidd ("zoom")
 

Repiv

Medlem
Okej nu börjar det klarna, känns som att det blir ett sigma 17-70/2,8-4,0 dc macro os hsm, har kollat runt och det verkar folk vara väldigt nöjda med och ser inte allt för klumpigt ut!

Tack och tusentack för alla svar :)
 

Hankki

Aktiv medlem
mellan dom där 2 bilderna gillar jag den andra mer. men vad för objektiv är det taget med? förstår liksom inte vad du menar med 34mm?
Den första bilden är tagen med 34mm brännvidd. Kit objektivet är ju 18-55mm så det är inzoomat till 34mm. Den andra bilden är taget med kitobjektivet helt i vidvinkelläge eller 18mm.

Sigmas 17-70 som det talats om här blir säkert mycket bra på alla typer av bilutställningar.
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Får nog själv kalla mig nybörjare också med att foto på bilutställningar och har även liksom du en Canon 450D.

Vad jag märkt är att att 2.8 bländare och bildstabilisator underlättar enormt för att minska riskerna för skakningsoskärpa (ISO800 är absolut max vad du vill använda på en Canon 450D). Vissa montrar och avdelningar kan ibland ha en ganska dämpad belysning.

En brännviddsomfång på tex 17-50 eller 17-70 täcker in i princip alla situationer.

Som Hankki säger så är det största problemet att bilarna ofta står tätt intill varandra och det är mycket folk. Man har alltså inte en chans att stå på ett lite längre avstånd utan du måste vara väldigt nära bilen vilket gör att du kommer att använda mycket brännvidd på runt 17-25.

Några tips är att antingen vara först på plats eller vara där tills de stänger (då mycket folk droppar av). Eller om mässan sträcker sig över flera dagar så kan man försöka välja den dagen som det brukar vara minst folk på.

Själv använde jag mitt allround-objektiv som är ett Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II VC på tex Motormässan i Malmö.

Här kan du se exempel på hur bilder kan se ut från en någorlunda nybörjare och Canon 450D och ett vanligt allround-objektiv.
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/motormassan_malmo_03_2012/index.html

Ett tips är att börja utforska efterarbetningen (dvs bildredigeringen i datorn). Till en början kan man låta kameran ta hand om allt det där med vitbalans, kontrast, färgmättad och skärpa men det dröjer inte länge förrän man vill prova att göra lite själv. På motormässor kan ljuset vara lite lurigt och kamerna kan ibland blir lurad och underexponerar/överexponerar ibland. Exempelvis så underexponerade min kamera när jag tog bilden på den vita Honda Civic (inte konstigt då det mesta var ljust vitt i bilden). Nu säger inte jag att jag är någon direkt mästare efterarbetning i datorn, men det blev en förbättring av bilderna genom att redigera själv jämfört med att bara använda JPG bilden (jag fotade i RAW+JPG och redigerade RAW bilden).
 

Snarf

Aktiv medlem
Eftersom du vill ha lite olika tips på objektiv så skriver jag ut dem nedan.

Alla tre objektiven har fast bländare på 2.8 oavsett hur mycket du zoomar in, enklare objektiv med flera bländarvärden ändras allt eftersom du zoomar in. Är bra bildkvalitet att önska med möjlighet till bakgrundsoskärpa är det endast objektiv med fast bländare som gäller, då tycker iaf jag att 17-70/2,8-4,0 inte är något att ha då dess bländare ändras fr 2.8 till 4.0 och där emellan beroende på hur mycket som zoomas, detta gör att det blir svårare att få snygg bakgrunds oskärpa.

Finns flera alternativ i lite billigare prisklass som har fast bländare på 2.8, skillnaden mellan dem är inte så stor förutom att ett av dem inte är så vidvinkligt på din kamera.

Sigma 18-50 2,8 EX DC Macro för ca 2000kr begagnat, hur bra som helst för den pengen, har själv haft ett sådant när jag körde Canon. Har fast bländare på 2.8 = oskarp bakgrund om så önskas och snabbare slutartider.

Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD för ca 2000kr begagnat, också välldigt prisvärt, Har även haft ett sådant nyligen men då till Nikon. Också möjlighet till fast bländare på 2.8 precis som sigmat ovan.

Tamron AF 28-75mm/2.8 XR DI för ca 2500kr begagnat, också välldigt prisvärt dock är det inte så vidvinkligt på din kamera, men om du föredrar lite mer fotande på normal-telesidan som jag gör så funkar det fint då det är lite mer tele på den mot de andra jag rekomenderat (75mm mot de andras 50mm som max). Har också fast bländare på 2.8 om kort skärpedjup och snabb slutartid önskas.

Kör själv Nikon 28-70mm/2.8 som inte är så vidvinkligt på min D300. Dock är vidvinkligheten inget jag saknar då jag föredrar att kunna zooma lite mer, hade tidigare 17-50/2.8 och det var lite kort för mig.
 

appelvikaren

Aktiv medlem
Som många skrivit så är Sigmas 17-70 2,8-4.0 ett bra alternativ. Det är både skarpare än orginalgluggen och prisvärt, jag använder det själv till bilfoto.
Nu blir det dock inte på mässor särskilt ofta för min del, men bilfoto i största allmänhet fungerar det hur bra som helst till.



Lycka till med valet av objektiv! :)
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Jag själv använder ett Samyang 14mm 2.8. Visserligen på ett Nikonhus men det borde ju inte vara sämre med Canonfattning.

Här är lite bilder från Elmia i påskas tagna med ovan nämda Samyang.
http://www.flickr.com/photos/holmin/6910774190/in/set-72157629402917528/

Det jag gillar med 14mm är att man kan ställa sig framför alla andra och ändå få med hela bilen :D
Samyangerna är riktigt trevliga. Kör själv med en 8mm. Gillar den skarpt....
 
ANNONS