Annons

Bra objektiv med ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
Nämn något bra objektiv till nikon d3000. Som är billigt, men ger bra ljus. Har hört att mina bilder blir fula för jag använder blixt, men gör jag inte det så blir ju bilderna mörka/svarta.

Varför inte gå en blixtkurs istället? Man kan få skitsnygga foton med blixt om man lär sig hur den funkar. Annars kan du alltid ta å köpa ett AF-S 35mm 1.8 G

...men gör jag inte det så blir ju bilderna mörka/svarta.
Det låter som att du först av allt ska lära dig kameran. För att få "svarta" bilder utan blixt så krävs att det är extreeeeemt mörkt (utomhus på natten) eller att du helt enkelt använder inställningar som är käpprätt åt helvete, om du ursäktar;-)

Om du vill ha lite hjälp på traven så föreslår jag att du lägger upp en exempelbild som blivit mörk eller svart, utan blixt, och skriver vilka inställningar du gjort. Så kan vi lista ut om du behöver nytt objektiv eller inte:)

Det låter som att du först av allt ska lära dig kameran. För att få "svarta" bilder utan blixt så krävs att det är extreeeeemt mörkt (utomhus på natten) eller att du helt enkelt använder inställningar som är käpprätt åt helvete, om du ursäktar;-)

Om du vill ha lite hjälp på traven så föreslår jag att du lägger upp en exempelbild som blivit mörk eller svart, utan blixt, och skriver vilka inställningar du gjort. Så kan vi lista ut om du behöver nytt objektiv eller inte:)

Förlåt för seg svar. Jag kan göra det nåndag. Bilderna blir svarta trots att jag är ute kanske typ 5 på dagen. Utan blixt alltså.

Då är det någon inställning du gjort fel.

I vissa lägen måste man använda exponeringskompensation för att bilden ska bli lagom ljusa.

Det finns inga objektiv som gör att bilderna blir ljusare eller mörkare, det är kameran som bestämmer det.

Har en polare som har en D40 och det blev nåt fel på den så han fick "svarta"bilder hela tiden när han inte använde blixten. Tror det berodde på att kameran fick nåt spuck och trodde att blixten alltid var på. Han fick en ny i ersättning och nu funkar den perfekt.
Kan det vara det felet?

ANNONS
Götaplatsens Foto