Annons

Bra och billig framkallning i Sthlm?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Hemma har jag en filmscanner så jag framkallar bara negativ vilket är rätt billigt hos DOX (51:-/film, 3 timmar) men de vill ha dubbla priset för att göra en kontaktkarta också, vilket jag inte riktigt kan svälja.

Idealet för mig vore om jag kunde få samma service PLUS kontaktkarta för ett överkomligt pris. Självklart ska det ju vara i Stockholm då :)

Tips?

/Christopher

Speedy skrev:
Varför inte dia så har du kontaktkartan på rullen?

Förutom att jag aldrig kört diafilm så är det väl en hel del skillnader mellan färgneg och dia, är det inte det? Och jag är lite färsk på det här med foto och tänkte ta dia så småningom. Lära mig neg helt och hållet först liksom.

Jo, det låter som en bra idé. Ta det i din egen takt å så.
Fördelar med dia dock: Rackans kul att ha full koll över resultatet och inte se sina bilder sp labbet vill ha dem. Sen är det fin skärpa och överlägsna färger i dia.

Nackdelarna.. Inte samma exponeringsomfång, lättare att exponera fel. Fast det är väl rätt bra att nybörjare som jag själv tex. direkt kan se vad man har gjort fel.

En indexkopia gör de flesta labb för säg 50spänn med framkallning.

Speedy skrev:
Jo, det låter som en bra idé. Ta det i din egen takt å så.
Fördelar med dia dock: Rackans kul att ha full koll över resultatet och inte se sina bilder sp labbet vill ha dem. Sen är det fin skärpa och överlägsna färger i dia.

Nackdelarna.. Inte samma exponeringsomfång, lättare att exponera fel. Fast det är väl rätt bra att nybörjare som jag själv tex. direkt kan se vad man har gjort fel.

En indexkopia gör de flesta labb för säg 50spänn med framkallning.

Jag borde nog testa dia av den anledningen, så man lär sig exponera rätt. Ibland läser man om att man "exponerar efter handen", vad betyder det egentligen?

Att man räknar med att handflatan skall reflektera 18% av ljuset liksom ett gråkort.. Mäter man i handen får man alltså en "korrekt" exponering..

Håll upp handen framför dig och mät ljuset mot den, sedan låser du exponeringen och tar bilden..

Tänk på att ha så mycket hand som möjligt i sökaren för att undvika att kameran läser fel!

Insidan av handflatan reflekterar ett steg mer ljus än ett gråkort (testade just med min spotmeter mot min handflata resp Kodaks gråkort). Man behöver alltså överexponera ett steg om man använder handflatan i st f för ett gråkort.

Olle

Forslund skrev:

Håll upp handen framför dig och mät ljuset mot den, sedan låser du exponeringen och tar bilden..

Se till att handen befinner sig i samma ljus som motivet bara, annars blir det fel. Sedan måste man som Olle påpekade öka på exponeringen ett steg också.

/Martin

O ingen har funderat på att nästan alla har olika färg på huden? mörkhyade, blekadöden (som min flickvän) före eller efter solsemestern osv osv osv ;)

kontaktkarta i PS!

Har själv samma problem som dig. Om du känner någon som pluggar och har csn kortet kan du komma billigt undan på Diabolaget. Jag tror jag betalar 62:- för framkallning och kontaktkarta där.
Om du ändå scannar bilderna och har PS finns det möjlighet att skapa en kontaktkarta där.

Leta i File - automate - contact Sheet.

fast du kanske vill göra en första sortering innan du sätter dig och scannar bilderna? Då har man ju ingen hjälp av PS lösningen.

MVH
Olav

ANNONS
Götaplatsens Foto