Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och prisvärt videoredigeringsprogram sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Ett tämligen enkelt och prisvärt program för enklare redigering av video i 4K eller 1080p. Jag har sökt med ljus och lykta men de flesta erbjudanden låter en få en lite smula av kakan om man inte är beredd att betala för någon "Prime" variant. Jag har en 27" mac som är tio år snart men den funkar. Quick Time Player accepterar inte mina 4K inspelningar och det blir naturligtvis tunga filer i detta format. All hjälp emottages tacksamt!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Blackmagic själva har gratis kompletta utbildningar på deras webb. Inkl nedladdningsbara filmer och klipp för användning i övningarna.
Resolve är ypperligt!
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag använder med Davinci Resolve och kan instämma att det är ett utmärkt program för ändamålet. Det enda den inte matchar är termen "enkelt", för det är det inte. Men det är inte konkurrensen heller för den delen. Har du redigerat video tidigare är det nog ingen konst att komma igång.

Annars är det nog bra att titta på någon form av guidning i början.

Om du ska redigera 4K video så är mitt främsta tips att du har en snabb ssd. Det är mycket data som ska skyfflas runt. Jag uppgraderade min dator i flera steg när jag hade problem med 4K redigering. Jag bytte processor och ökade mängden mängden ram(många av mina projekt låste sig med 8GB arbetsminne så det var nödvändigt) men upptäckte senare att efter uppgraderingarna satt bägge två och vänta konstant på min hårddisk.

Nu har jag ingen aning om vad du har får hårdvara mer än att du har en äldre iMac eller om du redigerat 4K video på den redan innan. Men lite allmäna tips om du inte skulle ha gjort det. De flesta iMac modellerna från den generationen hade HDD eller ganska liten SSD som standard. Men du borde ha USB 3.0 på den så då går det köra med en extern SSD, minnet går uppgradera på de ganska enkelt med om det inte redan är gjort.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Det kan ju inte finnas nåt mer prisvärt än gratisversionen av DaVinci Resolve. Visst, det är komplext men oxo mycket kraftfullt men enkla redigeringar är väldigt enkla att göra. Problemet är väl då att det kräves en hyfsat kraftfull dator.
 

AWid

Aktiv medlem
Använder själv DaVinci Resolve som är oerhört avancerat och kraftfullt, men om man ska vara ärlig har en väldigt hög inlärningskurva. Är man beredd att lägga rätt mycket tid på att lära sig programmet finns nog inget bättre.

Men det finns också andra bra gratisprogram för videoredigering. Några jag provat och gillat är bl a Shotcut och Hitfilm Express. Även vanliga Photoshop fungerar bra som videoredigerare (om man redan har programmet). Inte så vanligt att Photoshopägare känner till det, men fungerar faktiskt riktigt bra för videoredigering.
 

PMD

Aktiv medlem
iMovie är nog t.o.m. förinstallerat på en Macintosh, men det kanske kan vara idé att uppdatera till senaste version som operativsystemet stödjer.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Kdenlive https://kdenlive.org/en/features/ är också ett kraftfullt alternativ. Ungefär lika prisvärt som gratisversionen av DaVinci Resolve eftersom det är fritt ("Free Software") och därmed inte heller kostar något att använda. I vissa lägen är det till och med mer prisvärt än DaVinci eftersom det innehåller en del som som bara finns i betalversionen av DaVinci (t ex export i vissa format). I andra avseenden är det kanske inte lika kraftfullt som DaVinci, speciellt om man jämför med betalversionen.

Det finns gott om instruktionsfilmer på ställen som YouTube, men dessa når kanske inte riktigt upp till den nivå som finns för DaVinci. Jag har inte jämfört själv, men utbildningsmaterialet för DaVinci brukar få mycket beröm.

Kdenlive finns för intelbaserade Mac och klarar 4K (om hårdvaran inte är alltför klen, vilket det kanske finns risk för om datorn är 10 år gammal).
 

Erik Normark

Aktiv medlem
iMovie som nämnts har du redan på din Mac, det enda program jag själv använder. Perfekt om du bara vill klippa ihop en film och lägga till enkla övergångar, texter mm. Jag provade Davinci, men är det bara enklare redigering du tänker göra så är det overkill och ganska hög inlärningströskel.
 

Gigas

Aktiv medlem
Min dator, iMac late 2013 27" hittar inte iMovie och inte kan jag lyckas att ladda ner den igen. Använder en SSD Samsung T3 som extern hårddisk.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken OS-version kör din iMac? Förmodligen är den version som finns i App Store bara kompatibel med den senaste versionen av OS:et, och kan du antagligen inte köra.

Märkligt att inte iMovie finns installerad på din dator. iMovie följde gratis med nyinköpta Macintoshar hösten 2013. Programmet borde finnas i Applications. Har du letat med Spotlight?

Det kanske finns äldre versioner av iMovie att ladda ner nånstans, men det har jag inte kollat upp.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Din dator är lite till åren och har inte stöd för de senaste systemen.
så om du vill testa Resolve behöver du ladda hem version 17.
Ingen dålig version det heller på något sätt.
 

mikoto

Aktiv medlem
Vilken OS-version kör din iMac? Förmodligen är den version som finns i App Store bara kompatibel med den senaste versionen av OS:et, och kan du antagligen inte köra.

Märkligt att inte iMovie finns installerad på din dator. iMovie följde gratis med nyinköpta Macintoshar hösten 2013. Programmet borde finnas i Applications. Har du letat med Spotlight?

Det kanske finns äldre versioner av iMovie att ladda ner nånstans, men det har jag inte kollat upp.
Svaret är lite komplicerat. Om datorn har installerats om efter inköpet så är iMovie inte längre en del av grundinstallationen.

Då datorn i det här fallet kan köra som bäst Catalina så blir det mer besvärligt av att iMovie inte längre har officiellt stöd för Catalina.

Det finns en lösning. Om man tidigare laddat ner iMovie med sitt Apple ID så kan man även i en äldre version av MacOS öppna App store och ladda ner det. Du kommer automatiskt att få ett meddelande om att senaste versionen inte stödjs och bli erbjuden att ladda ner en äldre version som är kompatibel med versionen du kör.

Men detta går inte om du inte har "köpt" iMovie redan. Även om det är gratis så är det tekniskt sett ett köp. Och Apple har gjort så att de blockar dig från att "köpa" den nya versionen av iMovie när du använder en gammal MacOS version. Vilket nog de flesta kan hålla med om är relativt dumt...

Jag fick lösa det genom att låna en ny Macbook. Logga in med mitt Apple ID. Gå in i App store och "köpa" iMovie. Efter det kunde jag återställa den datorn, gå hem och installera iMovie på min gamla Catalina dator.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Jag har använt flera program på hobbynivå. Nu änvänder jag DR i betalversionen. Gratisversionen har lite begränsingar, bla så går det inte att exportera 4 k eller möjligen >4k räcker gratisversione räcker dock långt. IMovie har sina begränsingar i att vara enkelt, du kan tex inte välja fps och upplösning för ett projekt, det ställs in ifrån första videoklippet som importeras. Provat FinalCut på en kurs fungarade bra men har en lite annan filosfi än DR (sk magnetisk tidslinje). HAr även använt Luma Fusion på iPad (enkel och klarar 4 k redigering på förhållandevis enkel hårdvara. För grundläggande redigering spelar det inte så stor roll, professionellt så används ofta olika program för olika delar av arbetet. Med gammal dator, skippa 4 k, 1080 är 1/4 så stora filer. Fundera på att redigera proxifiler ( lågupplöstata så att redigeringen löper, sen Länkar man in de högupplösta vid ecporten )
 

Gigas

Aktiv medlem
Tack för tips och omdömen. Just nu provar jag "Open Shot Video Editor" och vi får se om också jag kan lära mig detta program! Jag blir dock trött på alla"gratisprogram" som egentligen bara hr för avsikt att locka in brukaren till ett dyrt program senare. Ungefär som att annonsera om en "dagens rätt" fri från avgift men det tillkommer en entréavgift för att kunna beställa. Sedan kostar en sittplats, tallrik, bestick extra!
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jag blir dock trött på alla"gratisprogram" som egentligen bara har för avsikt att locka in brukaren till ett dyrt program senare.
Precis. Därför är det så bra att det finns fri programvara ("Free Software") som till skillnad från "gratisprogram" ("freeware") inte har någon sådan mer eller mindre dold agenda. Både OpenShot och Kdenlive är fria i den förstnämnda bemärkelsen.
 

HRL

Aktiv medlem
Tycker Adobe Premiere Elements fungerar utmärkt. Har använt nästan dagligen i 5 - 6 år.
Enkelt att använda. Lätt att få grepp om. Kostar strax under tusenlappen.
Men inget för den som har behov av riktigt avancerad färgkorrigering, som finns i t. ex. DaVinci Resolve.... som jag nu börjat använda.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Använde Premiere många år men har nu gått över till DaVinci Resolve. Fördelen är ju att det är lite samma tänk på de flesta (?!) sådana här program. Har du väl lärt dig tillvägagångssättet så är det ganska snarlikt. Kan ju vara en fördel, den dagen då du vill gå över till något mer avancerat så kan du redan det lite granna.

Men jag tror nog att göra väldigt enkla saker i Resolve inte är så svårt, typ klippa ihop några olika filmer och exportera. Det borde gå rätt snabbt att lära sig. Sedan finns det mycket runt hörnet man kan lära sig när man behöver :)

Det flyter på rätt bra på min gamla PC från 2013 (Core i7 3.5 Ghz med 16 Gb RAM)
 

Simonarvestrand

Aktiv medlem
DAvinci är fantastiskt, har kört gratisversion i många år, gick från premiere och kom verkligen till något som va betydligt mer stabilt och väldigt smidigt att hantera. med en speededitor till så går det ruggigt fort att göra en ruffcut.
har numer betalversion med det är endast för kunna använda 4k 10bit,

Går i gratis också men då får man köra nån konvertering i annat program om jag förstått rätt.

Jag kör mest prores från en Ninja och 4k 10bit från en dji drone
 
ANNONS