Annons

Bra systemkamera för skidfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

wipeout

Ny medlem
Skulle bli mycket tacksam för lite tips på nån kamera som skulle funka till skidfoto. Typ snabb matning och framförallt att klara fukt och krascher är sånt som vore bra.
Letar efter en begad sån kamera till ett rimligt pris. Nån
 

davidh

Aktiv medlem
Mats länk går till Nikon.se >bara så ni vet.
Tipset kan väl annars vara att ta kontakt med skidfotografer. Problemet med det kan dock vara att de flesta använder värsta tokprylarna, Eos1:eek:r, F5:eek:r, 20.000 kronors-gluggar och special special extra prylar.

Skall du själv bräcka polarna på största rampen, skall du kanske begränsa dig till en liten ixus i armhålan.

/David
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vill du har grejor som ska klara krascher blir det inte varken lätt eller billigt...men tokdyrt behöver det inte bli. Begagnat är ofta bra.
En beggad EOS-1 tex. får du för runt 6 tusingar. Till det bör du ha några fina gluggar. Ex. ett 70-200/4L och en 20/2.8 borde vara användbart. Kostar runt 15Kkr för båda (nytt). Det blir endast futtiga 21000:- för riktigt bra grejor. Nikon mfl. har också bra prylar men de kan jag inget om.
 
Senast ändrad:

wipeout

Ny medlem
Dyrt!

Länken till Nikons startsida var väl ändå lite onödig? Tack för tipsen i alla fall.
Är nog tyvärr tvingad till lite billigare prylar dock. Å andra sidan kan man ju köra sönder några begade budgetcanonutr. innan man kommer upp i vad en del skjysta stöttåliga profssaker kostar...

//David
 

berga

Aktiv medlem
Jag kan inte mycket om skidfoto, men inbillar mig att det är fotografering av snabba tempon, för det är väl inte längdåkning i elljusslinga du tänker på?

Ofta är det ljust tack vare snön. Detta innebär att ljusstyrkan på objektivet inte är avgörande så du kan spara in lite pengar på att köpa lite ljussvagare objektiv. Det finns hyfsade zoomar i 5 000kr klassen. Zoomar är ett bra alternativ eftersom det går snabbare att ändra brännvidden än att flytta dig.

Brännvidden kan beror på hur nära du kommer. Har du ingen kamera, låna en med olika objektiv och se vilka som passar. Somliga trivs med vidvinkel och kolliderar nästan med åkarna. Ofta kan det bli bra vidvinkelbilder. Ibland kan det vara svårt att komma nära, då är tele bättre. Vad du väljer beror på dig och hur du fotar. Jag är anhängare av devisen: "Är bilden inte tillräckligt bra, var du inte tillräckligt nära." Jag skulle nog titta på en normal eller vidvinkel zoom. Normalzoom ca 224/8-80/100mm vidvinkelzoom, max 50mm.

Kamerahus är som någon säge, bra om det är stött och fukt tåligt. Det är lätt att fukt kommer in och krånglar till elektroniken. Om du inte hittare en EOS-1 så kolla efter EOS-600 som anses vara nästan lika tålig. Det finns motsvarande kameror hos andra tillverkare men jag har ingen koll på dem.

Sedan kommer kruxet. Avståndsinställningen. De som bara fotat de senaste 10 åren kanske säger snabbt autofokus är viktigt. Jag kan hålla med dem, men eftersom jag är van vid manuellt fokus så är det ett alternativ. Du mäter upp avståndet till en punkt och fotar när skidåkaren är vid den. Kamera och objektiv måste därför kunna använda manuell fokus.

En bra finess är följande/kontinuerlig autofokus (AI-servo på EOS). Då följer autofokus motivet och mäter konstant. När du sedan fotoar så är avståndet redan inställt på kameran. EOS-600 har denna finess.

Canons USM objektiv, eller motsvarande hos andra tillverkare, är ett måste. De är de enda som är snabba nog.

Hoppas att du fick en del vägledning av dessa tankar.
 
Senast ändrad:
ANNONS