Annons

Bra videokamera?(Eller annan kamera som uppfyller önskemålen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Blev ett långt inlägg men ni kan läsa rubrikerna och välja hur mycket ni orkar läsa :)

Förord
Jag har i många år gjort div. filmer på hobbynivå d.v.s. filmat och redigerat. Har genom åren använt div. olika kameror men aldrig varit riktigt nöjd med dom.
Div. olika DV-kameror - Funkade ju på den tiden, man visste inte nått annat som var bättre
Digital konsument Sony camcorder - Dålig bild och få funktioner men lätt att använda och digitalt var mycket enklare än DV-band
Pentax Kr - Grym videokvalitet på den tiden, hade dock väldigt få inställningsmöjligheter för video
Digital konsument "FullHD" camcorder - Kommer inte ihåg riktigt vilken men det var dålig bild
Canon 600D (med MagicLantern) - Riktigt bra med mycket funktioner, dock hade den dåligt med fokusmöjligheter och behövde batterigrepp och ändå fick den bara ca 2 timmar batteritid, jag utrustade denna rejält
Sony a5100 - Funkade relativt bra förutom att den var värdelös när den överhettade(efter typ 10min), har för mig att den saknade mic-ingång också och superdålig batteritid
Sony HDR-CX450 - En del manuella funktioner, extern mic, bra batteritid och lätt att använda, dock riktigt dålig bild med dagens mått, särskilt om man inte har extremt mycket ljus

Parallellt har jag haft div. action-cameror från Sony, GoPro, Rollei m.fl. och där är jag med "nöjd" med resultatet och funktionerna. Men det är annan typ av filmning också.

Dagsläget
Jag hade nu tänkt börja ta filmningen lite mer seriöst och började söka på nätet. Efter ganska mycket tittande på olika reviews och artiklar så inhandlades detta:

Canon Legria HF G60(12,8 x 9,6mm sensor, 4K/25 1080p/50/25, 15x zoom, mic-input, zebra, peak, Dual-Pixel CMOS AF)
Rode Wireless GO - Trådlös ljudöverföring, används med en Sony ECM-CS3 stereomikrofon(som blir mono över trådlösa systemet)
Rode Videomicro - Liten shotgun-mic, kan användas direkt på kameran eller trådlöst med Wireless Go-systemet

Det jag kan säga är att denna utrustning ligger så långt utanför vad jag hållit på med tidigare att det är svårt att jämföra. Både bild och ljud blir fantastiskt bra och jag kunde inte varit nöjdare...eller jo faktiskt. Jag saknar möjligheten att filma med riktigt suddig bakgrund(som jag kunde med Pentax Kr, Canon 600D och Sony a5100, eftersom det var systemkameror). Jag har returrätt på min nya kamera och överväger att skicka tillbaka den för att leta vidare efter en annan.
Det är ju så att Canon Legrian verkar vara en riktigt bra kamera, den fungerar till och med riktigt bra i dåligt ljus trots ganska liten sensor(jämfört med t.ex. APS-C) och relativt höga bländartal(om det nu går att jämföra ens mellan olika sensorer). Det går även att få ganska suddig bakgrund med den, men man kan inte var lika kreativ som med en kamera med utbytbar lins.

Vad jag ska göra och vill ha
  • Jag är i princip alltid själv när jag filmar.
  • Jag filmar mig själv när jag pratar och behöver därför bra fokus-funktioner för detta.
  • Jag filmar B-roll på vissa saker, ibland med hjälp av dolly och slider, det är här det skulle vara nice med korta skärpedjup.
  • Jag har hittills oftast spelat in ljud separat på en Zoom H1 men att spela in bra ljud direkt på filmen underlättar mycket och med WirelessGO-systemet så går hanteringen av ljud så mycket fortare och jag gör fler filmsekvenser nu när jag vet att jag vet att jag inte behöver hantera video och ljud separat och sedan synca. Så mic-ingång och bra ljudinspelningsfunktioner i kameran är ett krav numera.
  • Jag filmar nästan alltid i 1080p, 4K är inte lika viktigt som bra kvalitativ 1080p/25.
  • Jag filmar oftast i 1080p/25 men vill ibland ha slowmotion så minst 50fps bör finnas som alternativ inspelnings-alternativ.
  • Batteritid är mycket viktigt, jag vill ha några timmars batteritid för att inte behöva stänga av kameran mellan sekvenserna för att strömmen ska räcka.
Jag har kollat på många Youtube-filmer om just filmning och ofta är det systemkameror som föreslås, men när man sen kollar på hur dom föreslår att man ska använda den så lägger dom till massa saker t.ex. lins-adapter med inbyggt ND, cage för montering av prylar, ljud-inspelare/amp, "batteri-lösning", grepp mm. Det känns som att man ska köpa nått som inte är anpassat för filmning för att sedan skruva på så mycket prylar att det kommer ta 5min att få ordning på allt varje gång man ska filma. Det blir bra video men verkar inte så himla roligt att använda, jag har ju gjort precis detta själv med mina systemkameror och det är ju en av anledningarna till att jag aldrig blivit riktigt nöjd.

Kortfattat
Jag vill ha en kamera som uppfyller detta:
  • Bra AF-funktioner för att filma sig själv(face/object-follow eller liknande)
  • Möjlighet till kort skärpedjup(förmodligen måste det vara utbytbart objektiv men det är inte ett krav i sig)
  • Möjlighet att koppla in externt ljud och bra ljudfunktionalitet i kameran
  • Funktioner för filmning som zebra, peak, inbyggda ND-filter, on-screen info för ljud och exponering mm
  • Bra batteritid och helst möjlighet att ta stora batterier
  • Tål att filma länge med, ingen inspelningsgräns eller överhettning
  • Lättanvänd för filmning med hårdvaruknappar för de vanligaste funktionerna
  • Budget - Ja, det är såhär. En hopplockad kamerarigg som egentligen inte är optimal för filmning vill jag helst inte ge mer än 5-10 000:- för, men däremot något som fungerar lika bra som min Canon Legria HF G60 fast har utbytbara objektiv skulle jag kunna ge uppåt 40 000:- för
Alternativ
Jag var väldigt nära att köpa en Canon EOS C100 Mark II när jag insåg att det var ganska få objektiv som stödde face-detection på den kameran, varav alla objektiven var zoom-objektiv med ganska liten största-bländare(3,5-5,6). Det innebär att om jag ska filma mig själv med kort skärpedjup med en prime-lins så har jag inte så mycket hjälp av AF-systemet som man har på en kamera som klarar face-detection oavsett objektiv. C100 Mark II kan fortfarande vara ett alternativ men det var just detta som gjorde att jag inte köpte en sån, kanske är det inte så illa?
Jag hittar faktiskt knappt någon annan video-kamera med utbytbara objektiv under 40 000:- Det verkar som att det funnit en del bra konsument videokameror med utbytbara objektiv tidigare men dom är lite svår att få tag på och dom saknar förstås vissa funktioner som nyare kameror har.
Alternativet verkar vara att bygga en rigg av en "foto-kamera", det finns en del som rekommenderas i 20 000:- klassen men det kommer ju förmodligen aldrig bli en riktigt bra filmkamera rent användarmässigt. En APS-C Sony-kamera med variabelt ND-filter-adapter för Canon EF-objektiv verkar vara en relativt bra lösning men då måste man bygga ut med batterilösning.

Det enda som saknas på min Canon Legria HF G60 är just möjligheten till kortare skärpedjup, annars har den allt. Så ett alternativ är att behålla den och skaffa en billigare systemkamera också för att göra just dom sekvenserna med. Men efter att ha kollat på den lösningen så blir ju total-priset för båda kamerorna ungefär samma som en EOS C100 Mark II så det är ett svårt val :/

Fråga
Är det någon som har förslag?

Optimalt
Det borde ju inte vara jättesvårt för kameratillverkarna att göra APS-C camcorders med utbytbara objektiv med teknik från fotokamerorna. Dom behöver egentligen bara göra ett lite större kamerahus som är anpassat för video med bra kylning, inbyggt ND-filter, möjlighet till stort batteri baktill, utfällbar skärm på sidan, bra inbyggd ljud-amplifier och mjukvara anpassat för video. Men det verkar inte vara någon tillverkare som gör detta utan alla bara trycker ut nya foto-kameror varje år. Trots att det är en stor del av användarna som huvudsakligen använder dom för filmning.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Med alla dessa krav så skulle jag vilja påstå att c100 mark II är bäst annars får du gå upp till c300 mark III.

kan du tänka dig skippa af
Bmpc 4k/6k

skippa bra ljud inputs
Så kanske Canon 1dx mark iii
 

Glattnos

Aktiv medlem
Finns ju C200 också men varken C200 eller C300 har utfälbar skärm på kamerahuset så dom blir inte lika smidiga som t.ex. C100(som alltså kan användas utan handtag och extern skärm om man skulle vilja).

Kollade lite på denna också: https://www.panasonic.com/uk/consumer/cameras-camcorders/camcorders/hd-camcorders/hc-x1500e.html

Den verkar bra men har en ganska liten sensor 1/2.5 men ganska stor bländare F1.8 - 4 på en 24x optisk zoom. Jag vet ju inte om det räcker för att få suddigare bakgrund, kanske inte med det lilla sensorn.

Hittar jag ingen som uppfyller alla krav så kommer jag eventuellt behålla Canon Legrian, jag är mycket nöjd med den. Kanske skaffar jag en spegellös också i så fall för att använda i special-fall men göra mängd-jobbet med Legrian.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kan inte filmfunktionerna men på vilka punkter faller canons spegellösa systemkameror t.ex. EOS R?
 

Krille

Aktiv medlem
Panasonic GH5S uppfyller väl de flesta eller kanske till och med alla dina krav och kostar omkring 24 000 exkl. optik. Komplettera med Panasonic Leica 12-60 mm f/2,8-4 ASPH Power OIS för ca 10 000 och valfri ljusstarkare optik med fast brännvidd. Finns batterigrepp som ger extra batteritid men man kan även ansluta en Powerbank och mata ström från den. Det är en fantastisk kamera för filmning.

Vanliga GH5 (utan S) är ett billigare alternativ med högre stillbildsupplösning men också något mer brus. Dock garanterat lägre brus än din Legria.

Och så har vi förstås nya Fujifilm X-T4 som även den uppfyller dina krav och kan utrustas med både batterigrepp och ström från Powerbank.
 

Glattnos

Aktiv medlem
EOS R faller väl dels på 30min inspelningsgräns och sen faller väl både EOS R och GH5 på bra batteritid och inbyggt ND? Jag vet att man kan hänga på extra batterier, ND-filter och annat, det är så jag gjort innan och det är något jag tänker undvika fortsättningsvis. Sen faller nog båda lite på ergonomi skulle jag säga.
Det kan ju eventuellt vara så att man måste ha två kameror för att få allt. En videokamera som klarar mängdfilmning med bra ljudinspelning och kanske en lite billigare spegellös för att göra lite mer kreativa sekvenser med.

Men jag uppskattar verkligen förslagen och plöjer igenom en del reviews om både EOS R och GH5S. Det är grymma kameror måste jag säga :)
Det är det som är bra med att få förslag, då vet jag vilka reviews jag ska kolla på, det finns ju så himla mycket att det är bra att få lite förslag på specifika kameror :)
 

Krille

Aktiv medlem
Tror det är svårt att hitta en kamera som ger dig exakt allt du vill ha för din budget. Inbyggd ND-filter känns som det kanske minst viktiga. Det är ju inte särskilt svårt att skruva fast ett filter på objektivet och dessutom får du ju då också möjlighet att välja ett variabelt ND. Det kan du inte få inbyggt.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Jag hade variabelt ND-filter på linsen när jag filmade med min 600D. Legrian har inbyggt ND och jag tänker inte byta till en kamera som saknar detta. Det är inte många videokameror som inte har det förutom de billigare konsumentkamerorna.
Men jag tror också att det är svårt idag att hitta en kamera som har allt. Det jag hittar är i princip:

Canon C100 - https://www.scandinavianphoto.se/canon/eos-c100-mark-ii-1015449
Super 35
Saknar dock lite focus-funktionalitet som jag skulle vilja ha och även inbyggd bildstabilisering, men det är nog fortfarande bästa nya alternativet om man bara vill ha en kamera.

JVC GY-LS300 - https://www.scandinavianphoto.se/jvc/gy-ls300che-1015872
Super 35

Sony VG900 - https://pro.sony/en_FI/products/handheld-camcorders/nex-vg900-pro
Finns begagnade för ca 10 000:- Full-frame

Sony VG30 - https://www.sony.com/electronics/handycam-camcorders/nex-vg30-vg30h
Finns begagnade för ca 6 000:- APS-C

Men det tar ju emot lite att köpa begagnade grejer eller grejer som har några år på nacken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Panasonic GH5S uppfyller väl de flesta eller kanske till och med alla dina krav och kostar omkring 24 000 exkl. optik. Komplettera med Panasonic Leica 12-60 mm f/2,8-4 ASPH Power OIS för ca 10 000 och valfri ljusstarkare optik med fast brännvidd. Finns batterigrepp som ger extra batteritid men man kan även ansluta en Powerbank och mata ström från den. Det är en fantastisk kamera för filmning.

Vanliga GH5 (utan S) är ett billigare alternativ med högre stillbildsupplösning men också något mer brus. Dock garanterat lägre brus än din Legria.

Och så har vi förstås nya Fujifilm X-T4 som även den uppfyller dina krav och kan utrustas med både batterigrepp och ström från Powerbank.
Om man tycker att m4/3 är tillräckligt stort så är väl svagheten med Panasonics kameror autofokusen, vilket kan vara mindre lyckat om man tänker filma sig själv. S-modellen saknar stabilisering, så det påverkar ju om man vill köra handhållet.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Om ni skulle bygga ihop en spegellös setup för ca 30-40 000:- Vad skulle ni rekommendera då?
Det är enbart för video så hur bra kameran är för fotografering spelar ingen roll.

Jag har kollat på många youtube-videos om detta men det är inte lätt att avgöra hur bra det egentligen blir. De flesta youtubers säger typ "Detta är en helt grym kamera"(ofta menar dom då ren bildkvalitet) sen ser man hur dom bygger ut med all möjlig utrustning eftersom "just detta är inte så bra, men man kommer runt det genom att..." osv. Det är sånt som hur man håller kamera, batteritiden, tillkortakommanden hos displayen eller hur displayen vinklas, ljudinspelningsfunktioner som saknas i kameran, zoom- och fokus-kontroll mm.

Det är också svårt att avgöra i de flesta reviews om den som testar menar att en kamera har bra fokus pga att den "läser" fokus bättre eller om den har bättre möjligheter att styra "vad" man fokuserar på eller funktioner för att se var fokus ligger. Ibland så säger dom att det är "grym fokus" och sen säger dom att det inte funkar vid filmning eller med vissa objektiv. Vissa ger dessutom uppenbart felaktig info för att dom bara använt kameran en vecka eller liknande.

Jag blir förvirrad. Känns inte som att det är så stor skillnad på nya kameror jämfört med 600D-setupen med MagicLantern som jag hade för länge sen, förutom auto-fokus. Dvs. vill man ha möjlighet att styra över bilden likt vid fotografering så blir det antingen en Frankenstein-setup med en foto-kamera eller en dyr cinema-kamera.
Alternativet stor sensor med utbytbart objektiv på prosumer videokamera verkar inte finnas alls, trots att det fanns för några år sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag blir förvirrad. Känns inte som att det är så stor skillnad på nya kameror jämfört med 600D-setupen med MagicLantern som jag hade för länge sen, förutom auto-fokus. Dvs. vill man ha möjlighet att styra över bilden likt vid fotografering så blir det antingen en Frankenstein-setup med en foto-kamera eller en dyr cinema-kamera.
Alternativet stor sensor med utbytbart objektiv på prosumer videokamera verkar inte finnas alls, trots att det fanns för några år sedan.
Det är möjligt att du har rätt i att en uppdaterad version av din EOS 600D-setup är det du skulle bli mest nöjd med. Senare EOS-modeller har Dual Pixel AF som är snabbare än vad 600D har.

På sentida Canon-kameror med touch-skärm kan man dra med fingret för att flytta fokus från en punkt i bilden till en annan.
Övergången blir mjuk och snygg.

Jag är ingen videograf så jag har bara provat det lite grann, men jag blev lite imponerad för cirka 6 år sen när jag provade det, och det har väl knappast blivit sämre sen dess.

Andra kameramärken har kanske denna finess också numera.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Ja, Legria videokameran jag har nu har Dual Pixel och touch.
Jag kollar just nu på Sony A7III, verkar ha rätt bra med videofunktioner och även hyffsad batteritid, många använder den för video också så det finns ganska mycket info om hur man använder den för just video.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Hmmm...det går lite halvdant för mig att hitta kamera. Jag har lämnat tillbaka Canon Legria G60 på öppet köp eftersom jag fortfarande letar alternativ.

Legrian var som tidigare beskrivet i princip perfekt förutom att jag skulle vilja ha möjlighet till lite kortare skärpedjup(inte mycket kortare men lite). Alternativa likvärdiga camcorders fast med lite ljusstarkare objektiv och/eller större sensor verkar det knappt finnas.
Jag har kollat mycket på youtube och drar slutsatsen att alternativet är att bygga ihop en rigg av en systemkamera. Det går ju att få till och få nästan allt som jag vill ha. Genom att skaffa detta:
  1. En spegellös systemkamera(En som har focus-funktioner för face AF och liknande) ca 10 000:-
  2. En ND Throttle variabel ND adapter(Ger variabelt ND framför sensorn) ca 1 500:- https://fotodioxpro.com/collections/lens-adapters-a-f/adapter-type_filter-adapters
  3. En skärm/recorder (Ger mycket bra videofunktioner som t.ex. zebra, focus-peaking, obegränsad inspelningstid, inspelning av video och ljud mm samt gör att man kan vrida/placera skärmen så man ser den) ca 6 800:- https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/videoinspelare/videoinspelare/atomos-ninja-v?utm_medium=cpc&utm_content=ninjav&utm_source=kelkoo&utm_campaign=kelkoo_se
  4. Någon typ av "Cage" och tillbehör för att montera allt på ca 2 000:-
  5. Batterigrep/batteriplatta med stort batteri(ger lång batteritid och kan strömförsörja hela riggen så att bara ett batteri krävs) ca 1 000:-
  6. Objektiv, säg ett skapligt zoom-objektiv och en ljusstark prime ca 10 000:-
Då hamnar man på ca 31 000:- för en sådan rigg, ljudinspelnings-prylar har jag redan så det är inte inräknat. Den riggen kommer förmodligen klara allt jag vill göra om inte något överhettar vid längre inspelning i varmt väder(som jag förstått det så sjunker risken för överhettning när man kör med externt batteri) eller något annat krånglar.
Ett problem är att ND-filter adaptern inte har ett läge för "inget ND" så man har 1 stop på lägsta ND och måste alltså byta den emot en vanlig adapter om man vill har maximalt med ljusinsläpp. Blir knappt smidigare än att ha ND-filter på linsen.

Nu är det ju så att jag har många projekt som jag vill filma och dokumentera. Jag vill helst inte att själva video-utrustningen ska vara/bli ett projekt i sig.

Jag börjar luta åt att faktiskt skaffa en camcorder OCH en spegellös systemkamera och använda camcordern till allt förutom sekvenser där jag vill ha kort skärpedjup. Varje gång jag tänker på den lösningen så börjar jag tänka att om jag struntar i camcordern och lägger alla pengar på en spegellös rigg så kan ju den klara allt. Men efter att ha försökt reda ut vilka prylar man ska ha i riggen så börjar jag sakna camcordern. Det är ganska tydligt att dom som bygger riggar sätter bildkvaliteten först och har ganska lösa krav på enkelhet och användarvänlighet, förmodligen för att det inte finns så mycket alternativ eller att alternativen är dyra.

Svårt att bestämma sig ;)
 

Glattnos

Aktiv medlem
Här är bilder från film där jag har bländaren öppnad max på Legria G60
Mycket inzoomat
LegriaG60-1.png
Lite lagom inzoomat
LegriaG60-2.png

Det är relativt kort skärpedjup, jag vill bara ha möjlighet att ha lite kortare dom gånger då jag skulle vilja :)

Sen har jag faktiskt kommit på en sak till som jag inte riktigt gillade på Legrian, vad jag kunde hitta så fanns det inget läge för att ställa slutartid och bländare samtidigt(eller alternativt auto ISO i manuella läget), vilket inte verkar finnas på alla kameror. Lite konstigt för det är nått jag brukat använda ibland på andra kameror.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Jag skrev: "inget läge för att ställa slutartid och bländare samtidigt(eller alternativt auto ISO i manuella läget)". Dvs jag hittade inget sätt att ställa in slutartid och bländare(Iris) och låta kameran sköta exponeringen med ISO(Gain). I manuella läget går det förstås att ställa dessa samtidigt.
På två Sony-kameror har jag haft denna möjlighet vilket är jättebra om man vill ha konstant slutartid och bländare men ändå inte vill sköta exponeringen manuellt. Dock hade båda dessa kameror inget vettigt hårdvarureglage att sköta ISO med under filmning medan G60:n har en mycket bra ratt för det, så det kan ju vara en anledning till att det är så. Men jag trodde det gick på alla kameror.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Har provat en Canon EOS M50 några dagar nu. Den ger bra videokvalitet men det är nog det enda den är bra på. Den påstås vara en mycket bra videokamera av reviewers på Youtube men dom går uppenbarligen endast efter videokvalitet/pris för det är inte en bra kamera för video när man tidigare använt videokameror, en åsikt som verkar ha grund eftersom de flesta som använder den för lite mer seriös video har den i en rigg med extern monitor/recorder, batteri, handtag mm. Det blir totalt uppåt 20-25 000:- för ett hemmabygge mer eller mindre.

Så jag har börjat kolla mer på riktiga camcorders igen och tycker att Sonys modeller verkar bra, optimalt förmodligen HXR-NX80. Lite sämre bild än Canon G60 m.fl. men den verkar ha bättre ergonomi med fler hårdvaruknappar och mycket fler funktioner och inställningar än till och med Canon XF400.

Oavsett vilken camcorder med fast objektiv man väljer så verkar man tappa lite flexibilitet med skärpedjupet, men hellre sakna det ibland än att sakna en massa grundfunktionalitet i princip hela tiden.
Jag saknade topp-handtag på G60 så därför kollar jag nu bara på modeller som har även detta.

Någon som har erfarenhet av NX80 eller liknande semi-pro camcorders?
 
ANNONS