Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra zoom objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jopaswe

Ny medlem
Jag har en Canon 350D med standardobjektiv 18-50mm.
Sen har jag köpt ett Canon EF 75-300mm f/4-5.6III.
Jag är inte speciellt nöjd med mitt zoom objektiv, under väldigt gynsamma förhållande funkar det hyfsat, men oftast inte. Himlen blir grå istället för blå osv. Mitt 18-55 funkar väl också ganska hyfsat men bara ganska.

Nu vill jag komplettera med ett objektiv till och gärna då ett som täcker en del.
Jag har tittat på Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC.

Nu till min fråga.
Efter att ha läst en del här på forumet så verkar det som detta Sigma objektiv också är en kopromiss.
Så nu är jag rädd för att jag inte heller kommer bli speciellt nöjd med detta.
Har ni tips på andra objektiv? Kanske med mindre zoom omfång men inte allt för dyra. Men jag lägger hellre en tusing eller två mer och blir nöjd än att jag lägger ner 4000 spänn till på något som inte heller blir bra.

Tacksam för svar.

jopaswe skrev:

Nu vill jag komplettera med ett objektiv till och gärna då ett som täcker en del.
Jag har tittat på Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC.

Nu till min fråga.
Efter att ha läst en del här på forumet så verkar det som detta Sigma objektiv också är en kopromiss.

Du vill ha mycket zoom men inte en kompromiss, dessutom så får det inte kosta speciellt mycket.
Vidvinkel verkar vara den viktiga delen.

Tamron 28-75 F2.8

jopaswe skrev:
Jag är inte speciellt nöjd med mitt zoom objektiv, under väldigt gynsamma förhållande funkar det hyfsat, men oftast inte. Himlen blir grå istället för blå osv.

Det är inte optikens fel! Du har gjort något misstag, förmodligen exponering.

Jag är rädd att du bara blir besviken om du köper ett nytt objektiv, speciellt ett som har mindre chanser att ge bra bilder än de du redan har.

En rejäl fotobok vore bättre, innan du klagar på dina objektiv. Men du kanske har en?

Per.

PS. Det är lätt att få en övertro på fin utrustning, eftersom de fotografer som tar bra bilder ofta har en sådan. Det är dock inte utrustningen som har störst del i de bra bilderna; det är fotografen, tyvärr. En tung sanning för många, inklusive mig. DS

"Det är inte optikens fel! Du har gjort något misstag, förmodligen exponering"
Du har säkert helt rätt.

Jag har tyvärr inte haft speciellt mycket tid att lära mig kameran.
När jag fotade på 80-90-talet med "vanlig" systemkamera hade jag mycket mer tid att testa olika inställningar, men inte längre.
Utan jag kör oftast med automatik och det kanske inte blir speciellt bra i alla lägen, bara i det mest gynsamma lägena.

Kan du rekomendera en bra fotobok för nybörjare?

Då kanske det inte är helt fel med ett
Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC andå.
Bara man lär sig grunderna lite bättre alltså.

Tack för alla inlägg och svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto