Annons

Brandsläckare så här första advent

Produkter
(logga in för att koppla)

galaxenspresident

Aktiv medlem
Finns det någon som sanerar negativ i större mängder nu för tiden?

Någon som vet vad det kostar och hur gör man?

Anledningen att jag frågar är att så här i juletider kan det vara läge att kolla över bransläckarinnehavet och överlägset bäst när det gäller släckningsförmåga har pulversläckare som man i princip kan stoppa i näsan och ändå släcks branden i rummet. Den stora nackdelen är dock att pulvret letar sig in överallt inklusive in i negativpermar mellan pergamynt och negativ.

Alternativet är skumbrandsläckare som även det släcker det mesta men som kräver lite mer av användaren och försäkringsbolagen brukar säga: Välj en pulversläckare, vi står för saneringen.

Men frågan är finns det någon som kan göra den åt mig ifall olyckan är framme?

Ett alternativ är att du har dina negativpärmar i ett brandsäkert skåp. Där borde inte pulvret tränga in.
Själv har jag brandfilt och kolsyresläckare i lägenheten.
Backupdiskarna ligger i ett brandskåp på annan ort.

En brandsläckare med vatten släcker även den en brand, även om dess förmåga att släcka är något mindre effektiv, blir saneringskostnaderna mindre vid en vådautlösning av släckaren.

En allmän försktighet och uppmärksamhet med levande ljus och respekt för eld är bra att tillämpa, så att behovet av att släcka en eld aldrig uppstår.

Dessutom skulle man nog kolla upp exakt vad som de lovar att sanera åt dig...några fyllda negativpärmar och den saneringskostnad som kan finnas där om det ska bli väl gjort kan nog få de flesta att slingra sig bäst det går.

Jag har mina negativpärmar i några gamla alu-koffertar som även om de inte är vatten- eller damm-täta lär hålla det värsta ute.

Nån som har koll på var man får tag i en vettig (billig!) kolsyresläckare förresten? Skulle vilja ha en liten vid datorhörnan.

En allmän försktighet och uppmärksamhet med levande ljus och respekt för eld är bra att tillämpa, så att behovet av att släcka en eld aldrig uppstår.

Det är ju ändå den viktigaste biten. Att t.ex. aldrig lämna stearinljus, varken vanliga eller värmeljus, ens en liten stund. Ett värmeljus kan överhettas och börja sprätta små brinnande stearinbollar som en minivulkan, jag har speciellt märkt det problemet hos riktiga budgetljus.

Men en vettig brandsläckare borde jag också skaffa mig. För hur försiktig man än är så kan ju olyckan vara framme, och då är det ju skönt om man i alla fall har en chans att göra något åt det.

Som sagt, frågan rörde sanering av negativ (det där med brandsläckaren var bara bakgrundsinfo).

Att vatten släcker eld, man ska vara försiktig med ljus etc vill jag minnas att jag hört någon annanstans så det kan nog ligga något i det ;-)

Jag har en tråkig regel, inga levande ljus :) När levande ljuslusten vill fram så tänker jag bara på källarbranden från min barndom. Tyvärr så kan man inte överföra minnena till sina grannar på ett sätt som skulle få dom att inte använda ljus i mitt hus.

10 år i blå uniform har gett mig en sund respekt för eld... Jag har sett bränder i dielselolja (mer än en gång), stekbord, kablar och elektronik. Vatten, pulver och kolsyra har använts för att släcka detta. Bitter erfarenhet:

Ha tillgång till kolsyra släckare - pulver skitar ner mer än du någonsin anar..

Ändå, ha pulversläckare också, brinner det mycket är det bättre än kolsyra.

Stäng dörrar som inte används.

Ha brandlarm.

Öva, tänk igeom vad du skall göra om larmet går.

Undvik alla risker. Inga ljus, om du ändå "måste" ha ljus använd stabila ljusstakar i icke brännbara material (betong i min adventsstake...), och inga fluffiga brandfarliga dekorationer.

Vakta ljusen - alltid.

Inga ljus om du inte är nykter - någonsin.

Ha stor respekt för eld - strunta i om folk anser dig vara nojig, verkligheten är värre än vad många tror - riskerna är inte försummbara, över 100 personer dör varje år i brandolyckor - den panikskapande svininfluensan har tagit omkring 1/6 av det antalet, men ändå rapporterar man mycker mer om svinis än om brandolyckor....

Viktigt för mig med brandsläckare och andra åtgärder är att man helst ska ha två steg, ett som man inte drar sig för att använda innan det är för sent för att det skitar ner (tex kolsyra eller brandfilt) och sen en som man kan dunka på med när det verkligen brinner utav bara helvete(pulversläckare tex).

Finns det någon som sanerar negativ i större mängder nu för tiden?

Någon som vet vad det kostar och hur gör man?

Anledningen att jag frågar är att så här i juletider kan det vara läge att kolla över bransläckarinnehavet och överlägset bäst när det gäller släckningsförmåga har pulversläckare som man i princip kan stoppa i näsan och ändå släcks branden i rummet. Den stora nackdelen är dock att pulvret letar sig in överallt inklusive in i negativpermar mellan pergamynt och negativ.

Alternativet är skumbrandsläckare som även det släcker det mesta men som kräver lite mer av användaren och försäkringsbolagen brukar säga: Välj en pulversläckare, vi står för saneringen.

Men frågan är finns det någon som kan göra den åt mig ifall olyckan är framme?

Hej!
Helt oberoende av hur man bor så är brandvarnare en självklarhet för mig.Själv bor jag i villa och då jag eldar med ved så har vi utöver sotning också brandskyddskontroll.Denna är obligatorisk och utan ett godkänt protokoll så ingen eldning.Utöver kontroll av skorsten och allt som har med eldningen så skall det i vår kommun finnas minst en brandvarnare på varje våningsplan där denna kontroll görs.Dörren in till pannrum skall tåla en "eldbelastning" på minst 15 minuter vid en fullt utveckland brand.Jag har gjort som så att jag har köpt ett trådlöst brandvarnarsystem av optisk typ.Dom arbetar så att när en utlöses så gör alla andra det också. Utöver det har jag två olika typer brandsläckare.Allt detta för att vi har en bra men dock "borgarbrandkår" alltså inte heltidsbrandmän.Och till det så bor vi utanför "centralorten" vilket gör att vi har lite längre uttryckningstider om det händer något.
För många är sedan så "ropade" jag på akution in plåskåp där jag kan förvara min filmneg. Detta är toppen då det är sk. B15 klassat. Alltså att det tål eld under 15 minuter.Fördelen med detta skåp är att om olyckan skulle vara framme så är det ingen fara att använda brandsläckare, skåpet är tät nog för ett "anfall".
Bengt´s klocka ord med sin yrkeserfarenhet tål att läsas minst två gånger.

Fotosidans forum är bra lustigt.

Många utlägg men ingen som är i närheten av att ens försöka svara på någon av mina två frågor (tre frågetecken men två är avslutar i princip samma fråga).

Jag har brandfilt.
Det är inte praktiskt för mig att förvara negativen i ett brandsäkert skåp i en annan byggnad än mörkrummet.
Jag har många brandvarnare.
Frugan vill tända ljus emellanåt
Jag har en brandfilt
Jag tänker skaffa brandsläckare.
Jag vet att pulversläckare skitar ner något kopiöst
Jag vet att pulversläckare är lättast att hantera när det gäller släckning av brand (förutom kanske elektronik och brandfarliga vätskor)
Jag vet att jag inte gillar damm på mina negativ.

Jag känner dock inte till någon som sanerar negativ (från pulversläckarpulver) och DÄR är jag intresserad av tipps?

Edit: jag glömde säga att mina kamin och rökkanal har nyligen genomgått erforderlig besiktning av behörig. Jag är också diplomerad utrymningsledare på jobbet. Även imkanalen till köksfläkten är godkänd och jag har ett jättebra kastrulllock att kväva eventuell oljebran eller liknande. Jag undviker brandfarlig fotokemi. Och tändstickorna förvaras oåtkomligt för barnen och jag har ännu inte lärt upp dem på stål och flinta och de är ännu inte med i scouterna. Nu ska jag gå och gömma alla förstoringsglas och positiva linser så ingen olycka med dem sker om solen mot förmodan skulle kika fram i "vinter"mörkret

Senast ändrad:
Jag känner dock inte till någon som sanerar negativ (från pulversläckarpulver) och DÄR är jag intresserad av tipps?
Borde inte ditt försäkringsbolag ha koll på det? Hör med dem. För övrigt är det väl frågan om försäkringsbolag verkligen står för saneringen när datorn lägger av ett halvår efter att man tömt en pulversläckare. Men visst, man har ju någon månad på sig att ta backup på både digitala som analoga bilder/negativ.

Med pulver kan du släcka riktigt stora brasor. Speciellt om du har tillgång till 12 kg. Med halva släckaren släckte jag JetA1 utan problem. Eller om det var diesel. Sak samma.
http://stilbild.nu/fotograf/wp-content/uploads/MG_0755.jpg
Före: http://stilbild.nu/brand1.jpg
Något som absolut inte skulle fungerat lika effektivt med en skumsläckare, och en koldioxidsläckare skulle varit fullkomligt värdelös. Den är bara lämplig för elektronik i begränsade utrymmen.

Skumvätska är förövrigt inte snällt det heller mot utrustning. En timmes renspolning att räkna med när man använt det i brandbilarna. Dessutom inte nyttigt att ha att göra med allt för ofta.
Pulver är giftfritt.

Släckare har faktiskt olika kategoriseringar, ABC och ibland DEF.
http://brandskydda.stilbild.nu/index-filer/image766.gif

Det här är bra släckare under varje typ, så ser du själv hur överlägsen pulver är gentemot de övriga.
Koldioxid 5 kg 89B

Pulver 6 kg 34A 233BC

Skum 6 kg 21A 183B

Vatten 6 kg 16A

233B är maxgränsen vad jag vet.
Har jag skrivit osammanhängande beror det på att jag varit vaken sedan halv fyra imorse.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto