Annons

Bristfällig EXIF - bara ibland!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ett något skumt fenomen detta. När jag fotar JPG med min D200 så försvinner ibland viss EXIF-information. Det gäller vad jag kan se samtliga bilder på minneskortet. Detta utan att jag ändrat några inställningar mot andra tillfällen där informationen funnits. Det jag saknar är till exempel ISO. Det framgår helt enkelt inte någonstans! Jäkligt störigt.

Låter ju som på gamla hederliga D70, där fanns det ett sådant problem, nämligen at ISO-infon fanns men inte på den plats där många program förväntar sig att den skall finnas. I RAW-var det dock inget problem. Är det sant att den verkligen bara försvinner ibland? Liksom slumpartat?

johan.morck skrev:
Låter ju som på gamla hederliga D70, där fanns det ett sådant problem, nämligen at ISO-infon fanns men inte på den plats där många program förväntar sig att den skall finnas. I RAW-var det dock inget problem. Är det sant att den verkligen bara försvinner ibland? Liksom slumpartat?
Slumpartat vet jag inte, men om man kollar "file info" i PS så finns ISO där på vissa bilder, andra inte. Jag kör auto-ISO nästan hela tiden, både i M- och A-läge. Jag ska försöka utröna om det är i något av dessa lägen det händer. Det kan det nog vara nu när jag tänker efter.

Vet inte vad det är värt men jag har laddat ner runt 70000 bilder till min PC med hjälp av Nikon View (NV) från mina D2X och D100 för att sedan ta in bilderna i ett arkivprogram. Jag har inte missat isot en enda gång (vad jag vet). I NV finns det en inställning där man kan välja hur mycket EXIF som ska tas med. Har för mig att det är två alternativ: Fullständig eller mindre.

Kan det helt enkelt vara så att Nikons kameror inte alltid lagrar infon i ett format som andra mjukvaror kan läsa som rättas till genom NV. På fel plats i tabellen eller i fel format menar jag.

Att jag börjar fundera på detta beror på din fråga Martin kombinerat med att jag under den senaste tiden har jag börjat använda Lightroom i stället och jag har fått några konstiga ISO värden. Iso110 ???? Vad är det? Har Nikon steglös AutoISO eller är det bara svårläst. Denna siffra har jag aldrig fått från NV. Isot har alltid varit i tredjedelssteg och iso110 är inte ett sådant.

Senast ändrad:
jag har samma problem med D200. exif försvinner oftast för "serier" av bilder som är efter varandra (ca 5-10 bilder). händer tyvärr ganska ofta oxå...

Hmm, mystiken tätnar. Jag gör alltid på samma sätt när jag tankar bilder; jag sätter helt enkelt minneskortet i kortterminalen direkt i datorn och tankar till en ny mapp med aktuellt datum och plats. Sen ändrar jag ingenting utan öppnar bilderna direkt i PS. Ibland undrar jag vad fasen jag hade för ISO eftersom jag inte alltid har full koll på det (använder som sagt auto-ISO så gott som hela tiden), och då kollar jag "file info".
Helt obegripligt varför detta skulle falla bort bara ibland.

Auto-ISO kan för övrigt ge väldigt udda siffror, inte bara tredjedelssteg tror jag. Men jag är inte säker.

ANNONS
Götaplatsens Foto