Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brus eller damm på sensor
- Trådstartare maxbox
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Fota blå/grå himmel med liten bländare och ute av fokus.
Då kommer dammråttorna till synes
)
Då kommer dammråttorna till synes
Irie Micke
Aktiv medlem
Ta en bild rakt upp på en ljus himmel med liten bländaröppning så kommer du att se om det är damm/smuts på sensorn.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
As you wish.....
.
.
Irie Micke
Aktiv medlem
Bländaröppningen är nyckeln till framgång =)
iSolen.se
Guest
maxbox skrev:
ska jag ha minsta iso värdet?
ja, du vill ju inte ha brus i bilden
erro.se
Aktiv medlem
Du har tur, jag har just skrivit en liten artikel om detta med damm på sensorn:
http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn/
http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn/
maxbox
Aktiv medlem
brus eller damm
oky
Nu har jag testat med både iso 80 och 1600
det verkar vara ok eller vad tycker ni iso 80 ingen problem med iso 1600 jag vet att det kommer brus i bilden med jag tänkte att genom att förstärka signalen (iso) då förstärker också damm på sensor men svårt att skilja mellan brus och damm jag vet inte hur damm kommer i bilden har aldrig haft det förut men ville testa .
Tack för länken
första bilden iso 80
oky
Nu har jag testat med både iso 80 och 1600
det verkar vara ok eller vad tycker ni iso 80 ingen problem med iso 1600 jag vet att det kommer brus i bilden med jag tänkte att genom att förstärka signalen (iso) då förstärker också damm på sensor men svårt att skilja mellan brus och damm jag vet inte hur damm kommer i bilden har aldrig haft det förut men ville testa .
Tack för länken
första bilden iso 80
Bilagor
Olsin
Aktiv medlem
diver1 skrev:
Svårigheten att fokusera vid makro är säkerligen beroende på dåliga ljusförhållanden/kontrastfattiga motiv och inte något damm.
Bifogar en bild på hur tydligt dammet kan vara vid 100%.
Mitt damm är tydligare: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=76167
Godsmack
Aktiv medlem
maxbox skrev:
tycker ni att det räker med borste eller tryckluft för att göra rent på sensor eller vad är det bästa .
Hur har du tänkt komma åt sensorn på din kamera?
maxbox
Aktiv medlem
Hej
Jag är inte i behov av att rengöra sensor
men har hittat en länk där de visar steg för steg hur man kan byta filter hos en nikon D70 , hade jag hittat samma beskrivning för en Fuji S9500 mmmmmmm, jag har jobbat med elektronik förut så jag är inte rädd för att pyssla med små grejer, för tillfället har den också en försäkring
det var bara att testa kamera om jag hade hittat någonting som tydde på något fel hade jag skickat den till verkstan.
Jag är inte i behov av att rengöra sensor
men har hittat en länk där de visar steg för steg hur man kan byta filter hos en nikon D70 , hade jag hittat samma beskrivning för en Fuji S9500 mmmmmmm, jag har jobbat med elektronik förut så jag är inte rädd för att pyssla med små grejer, för tillfället har den också en försäkring
det var bara att testa kamera om jag hade hittat någonting som tydde på något fel hade jag skickat den till verkstan.
maxbox
Aktiv medlem