Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus eller damm på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon sätt att testa kameran
för att se om sensor behöver rengöras ?

Hur vet man om det är brus i bilden och inte damm på sensor.

Ta en bild rakt upp på en ljus himmel med liten bländaröppning så kommer du att se om det är damm/smuts på sensorn.

brus eller damm

oky
Nu har jag testat med både iso 80 och 1600
det verkar vara ok eller vad tycker ni iso 80 ingen problem med iso 1600 jag vet att det kommer brus i bilden med jag tänkte att genom att förstärka signalen (iso) då förstärker också damm på sensor men svårt att skilja mellan brus och damm jag vet inte hur damm kommer i bilden har aldrig haft det förut men ville testa .

Tack för länken

första bilden iso 80

Bilagor

• 80.jpg
    80.jpg
    47.4 KB · Visningar: 341
Ganska liten risk att du får in damm i din FinePix S9500 eftersom du aldrig öppnar den som man gör med en SLR vid objektivbyte.

Dammet brukar visa sig som suddiga fläckar som blir skarpare med ökande bländarvärden.

Det tänkte jag med ,det konstiga är att jag har fått damm under optiken personalen på verkstan har sagt att det damm som finns påverkar inte bilden igår har jag upplevt att kameran hade lite svårt att fokusura med macro bilder.
Känner mig lite osäkert på vad ska jag göra.

Svårigheten att fokusera vid makro är säkerligen beroende på dåliga ljusförhållanden/kontrastfattiga motiv och inte något damm.

Bifogar en bild på hur tydligt dammet kan vara vid 100%.

Bilagor

• sensordamm2.jpg
    sensordamm2.jpg
    16.1 KB · Visningar: 276
tycker ni att det räker med borste eller tryckluft för att göra rent på sensor eller vad är det bästa .

Hej
Jag är inte i behov av att rengöra sensor
men har hittat en länk där de visar steg för steg hur man kan byta filter hos en nikon D70 , hade jag hittat samma beskrivning för en Fuji S9500 mmmmmmm, jag har jobbat med elektronik förut så jag är inte rädd för att pyssla med små grejer, för tillfället har den också en försäkring
det var bara att testa kamera om jag hade hittat någonting som tydde på något fel hade jag skickat den till verkstan.

ANNONS
Götaplatsens Foto