Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brus @ iso100 med 20D
- Trådstartare Agathorn
- Start datum
irrbloss
Aktiv medlem
Min 20D som jag köpte direkt när den släpptes i Sverige och är ganska välanvänd brusar mindre än 40D och 50D på ISO 100...Jag har en Canon 20D och den har börjat att brusa rejält på ISO100 till och med, helt otroligt. Vet inte vad det beror på men jag antar att man får uppgradera sig till FF.
Någon som upplevt något liknande?
Mycket dåligt
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Kan du lägga ut någon 100% cropbild som exempel och kanske även skriva slutartid, bländare och ISO.
Agathorn
Aktiv medlem
Kan du lägga ut någon 100% cropbild som exempel och kanske även skriva slutartid, bländare och ISO.
Bara raw konverterat och croppat, inget annat gjort.
Canon 20D
ISO 100
Objektiv: 70-200/4L IS USM på ett stativ med självutlösare
Slutartid: 1/30 s
Bländare: 5,6
Bränvidd: 93 mm
Bilagor
Tonyeagle
Aktiv medlem
Byt bild
Näst intill omöjligt att se något brus på denna bild. Kan du inte ta någon bild (100% crop) där man ser bättre vad du menar?
Bara raw konverterat och croppat, inget annat gjort.
Canon 20D
ISO 100
Objektiv: 70-200/4L IS USM på ett stativ med självutlösare
Slutartid: 1/30 s
Bländare: 5,6
Bränvidd: 93 mm
Näst intill omöjligt att se något brus på denna bild. Kan du inte ta någon bild (100% crop) där man ser bättre vad du menar?
Agathorn
Aktiv medlem
Denna är iofs ISO400 men där ser man klart och tydligt brus som jag inte tycker iso 400 ska uppvisa.
Och jag ser klart brus i bilden ovan. När jag kör bara lite sharpen på bilden blir det än mer påtagligt.
Bilagor
Tibor
Aktiv medlem
underexponerade
Jag tycker att båda bilderna ser ut att vara underexponerade. ¨Är det inte så att du (eller raw-konverteraren) lyfter exponeringen och därmed bruset? Även om ingen av bilderna är extremt brusig.
Jag vill minnas att det finns (minst) en tråd här om någon RAW konverterare som har en default inställning att utjämna (lyfta) mörka partier.
För att bedömma bruset är det bättre att ta en bild i bra belysning och rätt exponering.
Jag tycker att båda bilderna ser ut att vara underexponerade. ¨Är det inte så att du (eller raw-konverteraren) lyfter exponeringen och därmed bruset? Även om ingen av bilderna är extremt brusig.
Jag vill minnas att det finns (minst) en tråd här om någon RAW konverterare som har en default inställning att utjämna (lyfta) mörka partier.
För att bedömma bruset är det bättre att ta en bild i bra belysning och rätt exponering.
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Jag tycker inte heller att jag kan se något ovanligt brus. När man fotograferar mörka objekt och sedan lyfter exponeringen något så framträder bruset mer. Jag upplever själv att det blir "brusigare" i bilder med långa slutartider och där exponeringen är lite dålig.
I dina exempel tycker jag att den första bilden är lite oskarp/mjuk i skärpan. Den andra bilden ser inte heller konstig ut. Stora fält brukar vara lite olikfärgade över ytan, speciellt om de är mörka.
Prova att ta en bild av ett ljust objekt. Om du får konstigt brus i bilden då ska du nog vara kritisk till kamerans kvalité. Jag ser att du har ett bra objektiv med IS. Kan det möjligen vara så att du börjar bli kräsen med bildkvalitén? Jag har nämligen själv märkt att jag ibland kräver mer av kameran och objektivet än vad som är rimligt. Jag har höjt ribban helt enkelt.
I dina exempel tycker jag att den första bilden är lite oskarp/mjuk i skärpan. Den andra bilden ser inte heller konstig ut. Stora fält brukar vara lite olikfärgade över ytan, speciellt om de är mörka.
Prova att ta en bild av ett ljust objekt. Om du får konstigt brus i bilden då ska du nog vara kritisk till kamerans kvalité. Jag ser att du har ett bra objektiv med IS. Kan det möjligen vara så att du börjar bli kräsen med bildkvalitén? Jag har nämligen själv märkt att jag ibland kräver mer av kameran och objektivet än vad som är rimligt. Jag har höjt ribban helt enkelt.
johanbryggman
Aktiv medlem
Tycker inte det är nåt vidare problem med den första bilden. Instämmer med ovan talare om att den mer ser mjuk och oskarp ut. Vad gäller den andra bilden upplever jag den på min skärm(24" imac) att den är väldigt, inte bara brusig men också lite grå-brun-dassig.
Agathorn
Aktiv medlem
Ja det är också ett fenomen med lite mjuka bilder. Även om man har Canons L-optik så blir det rätt mjukt ibland. Även med stativ och själv-/fjärrutlösare. antar att kameran har lite front eller bakfokuseringsproblem för det är så med så gott som alla mina objektiv. Dock inte alltid utan i vissa fall.
Och ja såklart om jag plåtar i strålande sol så blir ju inte bilderna lika brusiga. utan det är främst när jag har slutartider på 1/2 sekund eller längre. Är det bara att acceptera att det är så?
Och ja såklart om jag plåtar i strålande sol så blir ju inte bilderna lika brusiga. utan det är främst när jag har slutartider på 1/2 sekund eller längre. Är det bara att acceptera att det är så?
Bokeh
Aktiv medlem
Har du ställt in i menyn att kameran skall brusredusera på långa slutartider ?
Om inte, gör det så skall du se att det blir bättre.
/kent
Agathorn
Aktiv medlem
Har du ställt in i menyn att kameran skall brusredusera på långa slutartider ?
Om inte, gör det så skall du se att det blir bättre.
/kent
Jepp dubbelkollat det och den ska brusreducera vid långa slutartider.
Lite störigt när jag plåtar på ISO 100 på stativ och bilderna inte kommer med på t.ex. fotolia eller dreamstime pga för brusiga bilder så dom tipsar mig on noice ninja