Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brusigt ljud i farten.
- Trådstartare Johan.Ä
- Start datum
MrDip
Aktiv medlem
Hallå!
Håller på smått filma med min systemkamera. sjukt kul men tänkte på de här när de blåser ute och man vill ha "rent" ljud utan bruset från vinden, hur ska man kunne få bort det om man nu ska ha med tal eller ljud förutom vinden ute?
Extern mic med något stort och fluffigt på kanske.
Ventures
Aktiv medlem
Hallå!
Håller på smått filma med min systemkamera. sjukt kul men tänkte på de här när de blåser ute och man vill ha "rent" ljud utan bruset från vinden, hur ska man kunne få bort det om man nu ska ha med tal eller ljud förutom vinden ute?
Det finns åtskilliga instruktionsvideos på Youtube hur man fångar ljudet i olika situationer, vilken utrustning som behövs och hur man bygger den själv om man har snäv budget. Inbyggd mikrofon är nog aldrig att föredra.
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=-s2Qu_-VfX4&feature=related
Tonyeagle
Aktiv medlem
Annars bra
Kan ju också inflika att den inbyggda mikrofonen på 7D och 600D ger en väsentligt brusfriare upptagning då det inte blåser än t.ex. en Röde stereomic. Problemet ligger i kontakterna som lätt tar upp brus. Detta gäller framförallt om man filmar och ljudet är bakgrundsljud av typ naturljud som lågmäld fågelsång. Filmar jag när barnen sjunger i kyrkan blir det givetvis bättre med Rödemicken. Vet inte hur resultatet blir om man använder mer proffsig utrustning som kostar flera tusenlappar mer.
Precis. De inbyggda mikrofonerna är vanligen inte särskilt användbara utomhus - de brukar knappast tåla någon vind alls. Standardmetoden är således att använda sig av en extern mikrofon försedd med en vindsocka.
.
Kan ju också inflika att den inbyggda mikrofonen på 7D och 600D ger en väsentligt brusfriare upptagning då det inte blåser än t.ex. en Röde stereomic. Problemet ligger i kontakterna som lätt tar upp brus. Detta gäller framförallt om man filmar och ljudet är bakgrundsljud av typ naturljud som lågmäld fågelsång. Filmar jag när barnen sjunger i kyrkan blir det givetvis bättre med Rödemicken. Vet inte hur resultatet blir om man använder mer proffsig utrustning som kostar flera tusenlappar mer.
blaufish
Aktiv medlem
Kan ju också inflika att den inbyggda mikrofonen på 7D och 600D ger en väsentligt brusfriare upptagning då det inte blåser än t.ex. en Röde stereomic. Problemet ligger i kontakterna som lätt tar upp brus. Detta gäller framförallt om man filmar och ljudet är bakgrundsljud av typ naturljud som lågmäld fågelsång. Filmar jag när barnen sjunger i kyrkan blir det givetvis bättre med Rödemicken. Vet inte hur resultatet blir om man använder mer proffsig utrustning som kostar flera tusenlappar mer.
Menar du att 3.5mm kontaktdonet glappar? Kan det inte vara så att kamerans firmware gör mer brusreducering när man använder intern mic, vilket ger skenet av att extern mic är brusigare?
Jag upplever en massa problem med ljudkretsarna i 5DmkII och på 7D kan man inte stänga av AGC så ljudupptagning på 7D skall vara ännu svårare. Canon's kameror skall ha ett pre-amp för att få bra ljud vid låga ljudnivåer. Till 7D "bör man" ha en mono-mic och en förförstärkare som kan skicka ut AGC-disable brus på ena kanalen, om man vill få bort brus vid tystnad och/eller få en jämn inspelningsnivå, enligt vad jag läst i ML-forum.
Synd att kamerorna är så dåliga på ljud....
Röde har en mic med extra förstärkare inbyggd för att hjälpa kamerorna lite vid filmning i tysta miljöer. Slå på den vid behov. Den borde hjälpa en del i de situationer du beskriver, eftersom kameran kommer sänka nivån på sina brusiga förstärkare.
Jag upplever att om jag spelar in direkt med kameran måste lite DeNoiser effekt till i väldigt många lägen i efterredigeringen.
Alternativt workflow är att spela in med extern recorder. Är du inte nöjd med kameraupptagningen så tar du ljudet från recordern istället. Då kan man göra långa inspelningar dessutom, och t.ex. visa ett foto de sekunder som man saknar video. Problemet med brus är betydligt mindre när kameran är ute ur ekvationen
Edit:
mic'en med inbyggd dslr-förförstärkare http://www.rodemic.com/mics/videomicpro
Populär recorder http://en.m.wikipedia.org/wiki/Zoom_H4n
AGC disable: http://www.google.se/search?q=agc+disable+7d
Tonyeagle
Aktiv medlem
Inte mycket
Hajar inte mycket av det du skriver men kan efter mycket filmande konstatera att den inbyggda micken tar upp väsentligt mindre brus vid låga ljudnivåer än Rödes standardmick stereo. Eftersom kontakter och kablar till dessa relativt billiga mickar (kostar under 2 lax) är oskärmade och kontaktdonen av billigaste snitt så ger det brus (extra mycket om man har förlängningskabel för att fästa micken en bit från kameran). Också väldigt svårt att få en ren ljudbild (i alla fall för en lekman) då man försöker trixa i efterhand i dedikerade ljudprogram (Mycket av djupet och diskanten försvinner då man stryper bruset). Men eftersom det i stort rör sig om amatörfilm så är det inget stort problem. Hade jag satsat mer på film hade jag skaffat mig proffsmik med separat ljudupptagningsenhet.
Menar du att 3.5mm kontaktdonet glappar? Kan det inte vara så att kamerans firmware gör mer brusreducering när man använder intern mic, vilket ger skenet av att extern mic är brusigare?
Jag upplever en massa problem med ljudkretsarna i 5DmkII och på 7D kan man inte stänga av AGC så ljudupptagning på 7D skall vara ännu svårare. Canon's kameror skall ha ett pre-amp för att få bra ljud vid låga ljudnivåer. Till 7D "bör man" ha en mono-mic och en förförstärkare som kan skicka ut AGC-disable brus på ena kanalen, om man vill få bort brus vid tystnad och/eller få en jämn inspelningsnivå, enligt vad jag läst i ML-forum.
Synd att kamerorna är så dåliga på ljud....
Röde har en mic med extra förstärkare inbyggd för att hjälpa kamerorna lite vid filmning i tysta miljöer. Slå på den vid behov. Den borde hjälpa en del i de situationer du beskriver, eftersom kameran kommer sänka nivån på sina brusiga förstärkare.
Jag upplever att om jag spelar in direkt med kameran måste lite DeNoiser effekt till i väldigt många lägen i efterredigeringen.
Alternativt workflow är att spela in med extern recorder. Är du inte nöjd med kameraupptagningen så tar du ljudet från recordern istället. Då kan man göra långa inspelningar dessutom, och t.ex. visa ett foto de sekunder som man saknar video. Problemet med brus är betydligt mindre när kameran är ute ur ekvationen
Edit:
mic'en med inbyggd dslr-förförstärkare http://www.rodemic.com/mics/videomicpro
Populär recorder http://en.m.wikipedia.org/wiki/Zoom_H4n
AGC disable: http://www.google.se/search?q=agc+disable+7d
Hajar inte mycket av det du skriver men kan efter mycket filmande konstatera att den inbyggda micken tar upp väsentligt mindre brus vid låga ljudnivåer än Rödes standardmick stereo. Eftersom kontakter och kablar till dessa relativt billiga mickar (kostar under 2 lax) är oskärmade och kontaktdonen av billigaste snitt så ger det brus (extra mycket om man har förlängningskabel för att fästa micken en bit från kameran). Också väldigt svårt att få en ren ljudbild (i alla fall för en lekman) då man försöker trixa i efterhand i dedikerade ljudprogram (Mycket av djupet och diskanten försvinner då man stryper bruset). Men eftersom det i stort rör sig om amatörfilm så är det inget stort problem. Hade jag satsat mer på film hade jag skaffat mig proffsmik med separat ljudupptagningsenhet.
blaufish
Aktiv medlem
Jupp. Recorder med bra mic'ar är inte jättedyrt, under 3 papp. Fast lite stort och opraktiskt.
I korta ordalag, det jag skrev går ut på att kameran ger vesentligt bättre ljudupptagning vid låg förstärkning dvs stark insignal. En vanlig kondensator mic lämnar vid lågt ljud lite för svag signal för canons kameror, därav massa brus. Spelar ingen roll hur bra mic'en är, utan extra förstärkning gör kameran ett dåligt jobb med svaga ljud.
Rodes video pro samt en massa specialprylar (kolla magic lanterns sida) går ut på att lösa problemet med kamerans dåliga ljudhantering, genom att lägga till en extern förstärkare.
Skulle tippa att problemet du upplevt mer handlar om det klassiska problemen med Canons förstärkare än kablaget. (Jag håller med om att den interna mic:en brusar mindre än extern mic utan förförstärkare, oxo upplevt det. Men tror nog att orsaken är annan än själva kontakten, annars skulle inte förförstärkare kunna lösa problemet, och ML folket rekommenderar dem)
I korta ordalag, det jag skrev går ut på att kameran ger vesentligt bättre ljudupptagning vid låg förstärkning dvs stark insignal. En vanlig kondensator mic lämnar vid lågt ljud lite för svag signal för canons kameror, därav massa brus. Spelar ingen roll hur bra mic'en är, utan extra förstärkning gör kameran ett dåligt jobb med svaga ljud.
Rodes video pro samt en massa specialprylar (kolla magic lanterns sida) går ut på att lösa problemet med kamerans dåliga ljudhantering, genom att lägga till en extern förstärkare.
Skulle tippa att problemet du upplevt mer handlar om det klassiska problemen med Canons förstärkare än kablaget. (Jag håller med om att den interna mic:en brusar mindre än extern mic utan förförstärkare, oxo upplevt det. Men tror nog att orsaken är annan än själva kontakten, annars skulle inte förförstärkare kunna lösa problemet, och ML folket rekommenderar dem)
Tonyeagle
Aktiv medlem
Tips
OK! har du något tips på förstärkare som kan användas mellan Röde videomikrofon Stereo (inte nya proffsvarianten) och kameran som inte är allt för dyr?
Jupp. Recorder med bra mic'ar är inte jättedyrt, under 3 papp. Fast lite stort och opraktiskt.
I korta ordalag, det jag skrev går ut på att kameran ger vesentligt bättre ljudupptagning vid låg förstärkning dvs stark insignal. En vanlig kondensator mic lämnar vid lågt ljud lite för svag signal för canons kameror, därav massa brus. Spelar ingen roll hur bra mic'en är, utan extra förstärkning gör kameran ett dåligt jobb med svaga ljud.
Rodes video pro samt en massa specialprylar (kolla magic lanterns sida) går ut på att lösa problemet med kamerans dåliga ljudhantering, genom att lägga till en extern förstärkare.
Skulle tippa att problemet du upplevt mer handlar om det klassiska problemen med Canons förstärkare än kablaget. (Jag håller med om att den interna mic:en brusar mindre än extern mic utan förförstärkare, oxo upplevt det. Men tror nog att orsaken är annan än själva kontakten, annars skulle inte förförstärkare kunna lösa problemet, och ML folket rekommenderar dem)
OK! har du något tips på förstärkare som kan användas mellan Röde videomikrofon Stereo (inte nya proffsvarianten) och kameran som inte är allt för dyr?
blaufish
Aktiv medlem
http://kaffebrus.com/ljud-mikrofoner-etc-g133.html
De har bl.a. några juicedLink, ett märke som det brukar talas om i ML sammanhang.
Eftersom du kör 7D kan det vara värt att kolla efter en modell med AGC-disable knapp.
Jag gjorde själv några snabba tester med billig hörlursförstärkare från Teknikmagasinet, vet inte riktigt om jag kom fram till någon slutsats där. Aldrig kört med den skarpt.
De har bl.a. några juicedLink, ett märke som det brukar talas om i ML sammanhang.
Eftersom du kör 7D kan det vara värt att kolla efter en modell med AGC-disable knapp.
Jag gjorde själv några snabba tester med billig hörlursförstärkare från Teknikmagasinet, vet inte riktigt om jag kom fram till någon slutsats där. Aldrig kört med den skarpt.
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 52
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 3 K






