Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Brusreducering på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
I menyerna på min D80 hittar jag "Brusreducering" och valen "Av" och "På". Jag kikar lite i manualen och hittar bl.a. följande förklaring under "På";

"Bilder som tas med slutartider på 8s eller längre behandlas för brusreducering, vilket sänker hastigheten i sekvensfotograferingen och minskar antalet bilder som går att lagra i minnesbufferten."

Känns nästan lite komiskt att prata om sekvensfotografering med slutartider på 8s eller längre ;-)

Är det någon med D80 som kör med brusreduceringen på?

I menyinställningen "Hög ISO NR" står min D80 på "normal" men det finns valen låg, hög och av. Ni som har kört med D80'an lite längre... är detta det bästa läget för att få hyfsat brusfria bilder när väl risken för brus kommer (över iso 800?)

Den första inställningen har jag på, dvs brusredusering på långa tider, den andra har jag på off, jag kör raw och brusreduserar i NX i efterhand, resultatet blir mycket bättre då, sen har man full kontroll på hur mycket redusering man vill göra.

/kent

Bokeh skrev:
Den första inställningen har jag på, dvs brusredusering på långa tider, den andra har jag på off, jag kör raw och brusreduserar i NX i efterhand, resultatet blir mycket bättre då, sen har man full kontroll på hur mycket redusering man vill göra.

/kent
Som jag förstått det så innebar läget "av" på "Hög ISO NR" även en viss reducering men då först över ISO 800 eller har jag fel?

jdandanell skrev:
Som jag förstått det så innebar läget "av" på "Hög ISO NR" även en viss reducering men då först över ISO 800 eller har jag fel?

Nja, av är väl alltid av, jag har en D200 men det bör väl vara lika, min kamera brusreduserar bara på långa tider, har jag inte det på så ser det för jävligt ut.

Menar du inte "high" då brusreduserar den i kameran från och med ett visst isotal, som sagt jag använder inte det där eftersom jag köpt en dslr för att få bästa möjliga bildkvalitet.

/kent

Ni verkar blanda ihop två helt olika saker.

Det som Jonas beskriver är den brusreducering man brukar använda vid långa exponeringar, den fungerar så att det tas ytterligare en bild direkt efter den första men med slutaren stängd. Vi får då en svart bild med brus som subtraheras från den riktiga exponeringen. Denna brusredusering tar i huvudsak bort heta och låsta pixlar i bilden.

Det som Kent beskriver är den brusreducering som istället används vid höga ISO, jag vet inte om det går att stänga av denna funktion i Nikonkamerorna. Men annars påverkar den endast JPEG bilderna.

/Daniel

dano skrev:
Ni verkar blanda ihop två helt olika saker.

Det som Jonas beskriver är den brusreducering man brukar använda vid långa exponeringar, den fungerar så att det tas ytterligare en bild direkt efter den första men med slutaren stängd. Vi får då en svart bild med brus som subtraheras från den riktiga exponeringen. Denna brusredusering tar i huvudsak bort heta och låsta pixlar i bilden.

Det som Kent beskriver är den brusreducering som istället används vid höga ISO, jag vet inte om det går att stänga av denna funktion i Nikonkamerorna. Men annars påverkar den endast JPEG bilderna.

/Daniel
Ja, du sa det nog bättre än mig men jag var på det klara med att det rörde sig om två olika inställningar.

Jag äger inget stativ till min D80 och slutartider på 8s lär väl inte vara mitt största problem på ett tag ;-)

Däremot så händer det att jag tvingas ta högre ISO då min kitglugg är relativt ljussvag och då är det bra att veta vad som händer med vissa inställningar. Den brusreducering (vid höga ISO) kallas i menyn "Hög ISO NR" och har valen normal, låg, hög och av i min D80. Vid "av" så sker en minimal brusreducering över ISO-800.

kan du inte testa de olika inställningarna bara? fota typ inomhus i lite halvskum belysning och testa de olika inställningarna och olika iso-talen, så kan du ju se vad du tycker ger bäst resultat?

OscarM skrev:
kan du inte testa de olika inställningarna bara? fota typ inomhus i lite halvskum belysning och testa de olika inställningarna och olika iso-talen, så kan du ju se vad du tycker ger bäst resultat?
Jo, det är ju en av lösningarna ;-)

Dock så är jag osäker på lite saker som t.ex. vad som egentligen menas vid inställningen "Hög ISO NR". När de säger t.ex. "över ISO-400" är det då alla bilder tagna med ISO-800 eller högre eller räknas ISO-400 in?

Varför inte använda kameran för att få maximal prestanda ur den och fota i Rawformat, då kan du strunta i det där och lägga på så mycket brusredusering i efterhand som "DU" tycker behövs.

/kent

Ska man fota i RAW så får man lov att använda ett bra brusreduceringsprogram eller en RAW-konverterare med bra brusreducering om man ska kunna matcha den i kameran. Kamerans brusreducering vid höga ISO är väldigt snygg tycker jag, och jag har inte fått samma resultat i någon RAW-konverterare utom NX. Dock har jag heller inte provat några dedikerade brusreduceringsprogram.
Jag har i och för sig D200, men det är nog samma brusreducering i den. Jag har alltid NR satt till "normal", vilket lämnar en del brus, men det blir ganska mjukt och fint. Hellre det än helt utsmetade detaljer. Med NR avstängd så vinner man inte några detaljer vad jag kan se, men bruset syns mycket tydligare. Detta påverkar ändå inte RAW-filerna om jag vill använda det, så NR får vara påslaget hela tiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto