Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brusreducering.
- Trådstartare RG
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Vid långa exponeringstider genereras brus, därför finns brusreducering (som tyvärr tar tid). Det går oftast att stänga av.
AFJ
Aktiv medlem
Fördelen med brusreducering i kameran är väl uppenbart att du slipper göra det i datorn. Målgruppen för kameran är nog till stor del användare som inte lägger alltför mycket tid på efterbehandling.
Jag kollade på min 710IS och jag kan inte se att det finns någon val i menyn som slår av brusreduceringen. Har inte kollat i manualen.
Mvh
Anders
Jag kollade på min 710IS och jag kan inte se att det finns någon val i menyn som slår av brusreduceringen. Har inte kollat i manualen.
Mvh
Anders
Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Robin!
Jag har en Canon Powershot S3 IS. I manualen till den står det så här.
Citat:
CCD-bildsensorerna fungerar på ett sådant sätt att brus för den
tagna bilden ökar vid långa slutartider. Bilder tagna vid
slutartider som är längre än 1,3 sekunder bearbetas dock
i kameran så att brus elimineras, vilket ger bilder av hög kvalitet.
(Det kan dock dröja en stund innan nästa bild kan tas.).
Slut citat.
(Hoppas att jag inte brutit mot någon upphovsrättsregel nu. Tillrättavisa mig gärna om det inte är tillåtet att citera ur manualer så undviker jag det i fortsättningen.)
Inte heller jag har hittat något sätt att stänga av denna brusreducering, vare sig i menyerna eller i manualen. Även om det gick skulle jag nog ändå välja att ha den på. Att ta bort bildbrus i efterbehandlingen är inte det lättaste enligt mina erfarenheter.
Mvh.
Lasse C
Jag har en Canon Powershot S3 IS. I manualen till den står det så här.
Citat:
CCD-bildsensorerna fungerar på ett sådant sätt att brus för den
tagna bilden ökar vid långa slutartider. Bilder tagna vid
slutartider som är längre än 1,3 sekunder bearbetas dock
i kameran så att brus elimineras, vilket ger bilder av hög kvalitet.
(Det kan dock dröja en stund innan nästa bild kan tas.).
Slut citat.
(Hoppas att jag inte brutit mot någon upphovsrättsregel nu. Tillrättavisa mig gärna om det inte är tillåtet att citera ur manualer så undviker jag det i fortsättningen.)
Inte heller jag har hittat något sätt att stänga av denna brusreducering, vare sig i menyerna eller i manualen. Även om det gick skulle jag nog ändå välja att ha den på. Att ta bort bildbrus i efterbehandlingen är inte det lättaste enligt mina erfarenheter.
Mvh.
Lasse C
froderberg
Aktiv medlem
OT: Du har rätt att citera delar av en text, men inte publicera hela texten. Det kallas citaträtt.
Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
Skönt att höra. Det skulle kännas onödigt krångligt att skriva om samma sak fast med egna ord bara för att undvika att citera.
Varför jag undrade lite var därför att det i andra forum etc har diskuterats mycket om citerande ur böcker, från websidor etc, och det har ibland låtit som att i stort sett ingenting är tillåtet.
Men det känns både viktigt och naturligt för mig att alltid uppge varifrån citatet kommer.
Mvh.
Lasse C
Skönt att höra. Det skulle kännas onödigt krångligt att skriva om samma sak fast med egna ord bara för att undvika att citera.
Varför jag undrade lite var därför att det i andra forum etc har diskuterats mycket om citerande ur böcker, från websidor etc, och det har ibland låtit som att i stort sett ingenting är tillåtet.
Men det känns både viktigt och naturligt för mig att alltid uppge varifrån citatet kommer.
Mvh.
Lasse C
Ja, om det är metoden som tar lång tid är det bättre. Den gör nämligen en jämförelse med det brus som uppstår från sensorn när slutaren inte är öppen och kan på så sätt bättre identifiera bruset.
I teorin i alla fall. Sen finns det kameror som krämar på så förskräckligt med brusreduceringen så hälften vore mer än nog.
I teorin i alla fall. Sen finns det kameror som krämar på så förskräckligt med brusreduceringen så hälften vore mer än nog.