tomasandersson
Aktiv medlem
the_chunk skrev:
Hej,
jag har en fundering på vad det finns för begränsningar i hur bra objektiv man kan ha till en viss kamera utan att kameran i sig blir en begränsning. Jag har en EOS 350D och har bland annat köpt ett Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro till den. Men efter att ha testat Canon 70-200 f/4 L i butik insåg jag vilken fruktansvärt högljudd och långsam autofokus mitt objektiv har. Eftersom jag gillar att fota sport så blev jag sugen på nämnda Canon eller eventuellt Sigmas 2,8 variant.
Vad jag då undrar är om min kamera som kostar ungefär hälften av nämnda objektiv på något sätt blir en flaskhals med ett sådant objektiv? Om inte, i vilken prisklass på objektiv kan min kamera tänkas bli en begränsning?
Om valet står mellan bättre kamerahus eller bättre optik, så brukar den generella rekommendationen vara att satsa på optik i första hand. Även jag delar den meningen. Men...
Jag tycker att vi missar en viktig poäng när vi stirrar oss blinda på skärpa och detaljupplösning. Du är inne på det redan i första delen av inlägget, men sen irrar vi alla iväg ut i pixel-peeperträsket. Jag pratar om känslan. Känslan!
Fotoglädje är den viktigaste detaljen för att lyckas med bra bilder. Känslan av en snabb, tyst och träffsäker autofokus bidrar i allra högsta grad till ökad fotoglädje. På samma sätt kanske ett annat hus skänker just dig bättre fotoglädje. Välj det alternativ som gör att just du tycker att det blir roligare att fotografera. Oroa dig inte för att den tekniska kvaliteten inte ska räcka.
the_chunk skrev:
(min rättstavningskontroll föreslår "brännvinsflaskorna" i stället)
OT: En kollega skulle skicka en artikel till en vetenskaplig tidskrift. På ett ställe hade han texten "erroneous messages" (felaktiga meddelanden). Autokorrigeringen ändrade detta till "erogenuos massages". Gissa om den amerikanska gästforskaren som korrekturläste texten fick sig ett gott skratt...