** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken kamera/objektiv till fågelskådning/motorsport?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazySpikes

Aktiv medlem
Hej!

Det finns ju mängder med kameror och jag har just nu en Sony A6000 med tre olika objektiv. Detta funkar kanonfint till bilder på nära håll men inser nu att jag skulle behöva ett objektiv som har minimum 2-300mm för att kunna fota djur eller sport på avstånd.

Så jag tänkte mig leta efter ett kit och begagnad dlsr kamera verkar vettigast i prisklassen.

Men vilken kamera ska jag satsa på?

Budget 10-20k MED objektiv

Sonys objektiv är relativt dyra så tänker att ha specifik kamera för just fågelskådning/motorsport.

Men vilken nikon eller canon tex ska man satsa på för att kunna investera i ett bra objektiv som inte kostar skjortan?


Har ni en bra länk eller vet något inlägg som svarar på mina frågor så länka gärna. Hittar jag bra svar tar jag bort detta inlägg :p


Men ska jag tänka nikon d750? eller d60? (har bara hunnit lära mig sonys kameror och vad som är skillnad mellan deras modeller)
 
Hej. Eftersom du är ute efter lång brännvid tycker jag du skall titta på aps-c eftersom du då via omräkningsfaktorn kommer att få mer längd. Jag skulle börja leta efter endera nikon d500 eller canaon 7d mk2 på begagnat marknaden. Till både Canon och Nikon finns en stor mängd begagnade objektiv till salu. Kolla hos Rajala eller CyberPhoto. Mvh Benny
 
Jag skulle fundera på begagnat Nikon proffshus (D3 - D4), De är överkomliga i pris och fantastiska att jobba med. Och en begagnad 70-200 4.0, så har du chans att hamna inom din budget. Och 10 bilder/sek är helt OK.
 
Alltså fågelfotografering.... Det är väl bland det dyraste man kan pyssla med inom foto. Låååånga brännvidder o ljusstarka objektiv är högt på önskelistan.
Canon har ett 400/5,6.
Sen finns det några 3parts typ, 50-500 150-600.
Leta upp någon tråd i ämnet, de dyker upp lite då & då.
Men börja o titta på vilka objektiv o brännvidder som är intressanta.
Hus är mer prio två.
 
Sony A6400 + Tamron 150-500 (Sony E-Mount) behöver inte bli så fasligt dyrt. Köp 150-500 på www.e-infinity.com för typ 1000 EUR och en A6400 för 10.000 SEK ny i svensk butik eller om den går att få tag i beggat.

Det är väl inte en så dum kombo för ett överkomligt pris. :D
 
eller så behåller du den kamera du har och köper ett
för att senare datera upp kameran till ex en A6400.

har lite dålig koll på Sony, så du får ursäkta om det är ett kasst förslag :)
 
Hej, sikta på en begagnad Nikon D500 och ett dito zoomobjektiv från Sigma eller Tamron på 150-600 mm. Då får du bästa DSLR-kameran för fågelfotografering och den räckvidd du behöver. D750 som du nämner är en utmärkt allroundkamera men inte lika väl anpassad för fågelfotografering. Jag har båda och föredrar alla dar i veckan D500 för mitt fågelfotande. Använder ett Tamron 150-600 G2, d v s andra generationen som är klart bättre än generation 1 som jag hade tidigare. G2 går också att finkalibrera för bl a bästa skärpa med ett tillbehör, Tapin console, och uppdatera för användning med Nikons spegellösa kameror. Jag har en sådan, Nikon Z7, och använder 150-600-zoomen även på denna ibland utan några kompatibilitetsproblem alls men då har jag också uppdaterat programvaran i objektivet med hjälp av tillbehöret.

Utan egen erfarenhet men efter vad jag hört så är batterikapaciteten på Sonys A6000 upp till (tror jag) A6500 inte särkilt bra och du vill inte bli utan ström när du är ute i det vilda och fotar fåglar. Generellt har DSLR-kameror bättre batterikapacitet än spegellösa så det kan vara nåt att också ha i åtanke inför ditt val.
Lycka till :)
 
Nikon D500+300/4 PF+1.4 TC har jag. Det är en klassisk kombo som är hyfsat smidig och mycket bra. Problemet är väl att det är extremt svårt att få tag på D500. Långa väntelistor.
 
Om jag istället bara skulle skaffa objektiv till min a6000. Så såg jag att man kan ha Fullformats objektiv även till den. dvs att det finns ett tamron 150-500 för ett skapligt nypris som isåfall skulle funka istället för att köpa annan kamera+objektiv.

Men peng vs kvalite, funkar den kombon eller är det ändå mer värt att satsa på tex nikon d500+objektiv som många av er föreslår?
 
Om du kan få tag på en begagnad D500 så har du verkligen en fantastisk kamera. Sen finns ju 200-500mm. Nikons egna.

Om jag inte väljer ett telezoom till min sony så verkar ju d500 vara en populär kamera av folks svar här att sikta in sig på. =)

Ska ändå hålla utkik på marknaden och se vad som dyker upp!
 
Om jag istället bara skulle skaffa objektiv till min a6000. Så såg jag att man kan ha Fullformats objektiv även till den. dvs att det finns ett tamron 150-500 för ett skapligt nypris som isåfall skulle funka istället för att köpa annan kamera+objektiv.

Men peng vs kvalite, funkar den kombon eller är det ändå mer värt att satsa på tex nikon d500+objektiv som många av er föreslår?
Hej igen, du har säkert koll på det men det finns några begade D500 på Blocket och senaste månaderna har det kontinuerligt kommit ut sådana. Antar att det bl a är några som köpt Z9 eller annan spegellös som nu säljer D500. När jag häromåret letade begade D500 som fanns det knappt några så jag köpte min från England.

En sak att tänka på om du även ska fota biltävlingar och annan motorsport är att du kan ha fördel av en zoom med ett stort omfång. Bilar är ju hyfsat mycket större och ofta betydligt närmare än fåglar. Själv skulle jag inte ta min 150-600 till en motorsporttävling utan i så fall blir det 70-200 zoomen men 150-600 kan nog också funka även om det på ett DX-hus motsvarar 225-900 mm.
 
Hej igen, du har säkert koll på det men det finns några begade D500 på Blocket och senaste månaderna har det kontinuerligt kommit ut sådana. Antar att det bl a är några som köpt Z9 eller annan spegellös som nu säljer D500. När jag häromåret letade begade D500 som fanns det knappt några så jag köpte min från England.

En sak att tänka på om du även ska fota biltävlingar och annan motorsport är att du kan ha fördel av en zoom med ett stort omfång. Bilar är ju hyfsat mycket större och ofta betydligt närmare än fåglar. Själv skulle jag inte ta min 150-600 till en motorsporttävling utan i så fall blir det 70-200 zoomen men 150-600 kan nog också funka även om det på ett DX-hus motsvarar 225-900 mm.


Yes har kikat på både nikon och canon som varit tipsade här. Dock är köpet lite längre fram i tiden så behövde bara få kunskapen av folk som vet mer om kameror och objektiv =)


Jag tänker mig att objektivet ska vara till för att fota det mitt 18-105 objektiv inte når. Så för min del är det så universalt som går, att det liksom passar sport och fågelfoto.
 
Vet inte om det är intressant för dig, men jag skulle även ta en titt på om t.ex. en begagnad Olympus E-M1 markIII (eller E-M1X) skulle passa. Visserligen m43 sensor, men det finns fantastiskt bra objektiv till dem (och 300mm blir ju motsvarande 600mm på en fullformatare). Du tappar lite kvalitet när det blir mörkare, men har en fantastiskt snabb kamera som man dessutom kan bära runt och köra handhållet dagen lång då ett kit med kamera + lång brännvidd inte väger så mycket. För 20kSEK så borde du kunna hitta en bättre begagnat hus + ett vettigt objektiv (beroende lite på vilken brännvidd samt ljusinsamling du vill ha/behöver)
 
Som skådare får man även tänka på hur mycket man orkar att släpa runt med. Med handkikare, tubkikare med staiv och kamera med ett 400mm kände jag mig som en packåsna.
 
Som skådare får man även tänka på hur mycket man orkar att släpa runt med. Med handkikare, tubkikare med staiv och kamera med ett 400mm kände jag mig som en packåsna.

Jag kommer inte gå runt och leta fåglar på det sättet. Men vill ha möjligheten =) Tror dock efter allt läsande att investera i Sonys 200-600 verkar vara hållet jag vill gå åt. Så kan jag uppgradera kameran som nästa investering =)
 
Vet inte om det är intressant för dig, men jag skulle även ta en titt på om t.ex. en begagnad Olympus E-M1 markIII (eller E-M1X) skulle passa. Visserligen m43 sensor, men det finns fantastiskt bra objektiv till dem (och 300mm blir ju motsvarande 600mm på en fullformatare). Du tappar lite kvalitet när det blir mörkare, men har en fantastiskt snabb kamera som man dessutom kan bära runt och köra handhållet dagen lång då ett kit med kamera + lång brännvidd inte väger så mycket. För 20kSEK så borde du kunna hitta en bättre begagnat hus + ett vettigt objektiv (beroende lite på vilken brännvidd samt ljusinsamling du vill ha/behöver)
Håller med! Själv har jag en E-M1X och 300/f4 med 1,4 förlängare vilket ger 840mm. Fungerar fantastiskt bra med "birddetect" och IBIS som samarbetar med IS i objektivet. Inget problem att fota handhållet. Kan inget annat än att rekommendera.
 
1) Satsa på begagnat - både kamerahus och objektiv. Hellre begagnad kvalitet än ny medelmåtta. Har själv köpt begagnat till mer än 90% under mer än 35 år.

2) Nikon D500 är (som flera nämnt) ett bra tips. Objektiv; antingen Tamron 150-600/G2 eller Nikon AFS 200-500/5,6E är två rekommendabla objektiv för ditt angivna ändamål.

Både kamera och objektiv brukar med lite tålamod finnas begagnat. Både privat och via de stora fotobutikerna.
 
1) Satsa på begagnat - både kamerahus och objektiv. Hellre begagnad kvalitet än ny medelmåtta. Har själv köpt begagnat till mer än 90% under mer än 35 år.

2) Nikon D500 är (som flera nämnt) ett bra tips. Objektiv; antingen Tamron 150-600/G2 eller Nikon AFS 200-500/5,6E är två rekommendabla objektiv för ditt angivna ändamål.

Både kamera och objektiv brukar med lite tålamod finnas begagnat. Både privat och via de stora fotobutikerna.


Har kikat runt ett tag nu men priserna är en gnutta för höga just nu för min budget. Bara att spara på och invänta bättre tider om jag planerar övergång till annat märke. Så jag siktar på nytt (eller begagnat) objektiv till min nuvarande sony istället. =)
 
ANNONS