Annons

Budget på 30000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

icebar67

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att plocka ihop ett bra paket som innehåller system kamera, 1-2 objektiv (vidvinkel och telezoom), stativ och ryggsäck. Jag tänkte återuppta fotografering igen efter ett långt uppehåll. Mina främsta intressen är fotografering på djur och natur. Man är ju onekligen sugen på D300 men jag är inte säker på att budgeten håller. Förslag mottages gärna.

Det var väl ungefär så mycket jag gave för mitt paket med D200, 18-70, 70-300VR, 50/1,5, Tamron 90/2,8, väska, minneskort, extra batteri och lite filter. Hade jag varit i ditt läge hade jag köpt en begagnad D200. De finns till riktigt bra pris nu och då får man fruktansvärt mycket kamera för pengarna. När det gäller objektiv så beror det ju lite på vad du fotar men Nikons 18-70 är alltid ett säkert kort. Själv tänker jag iof byta ut det med ett Tamron 17-50/2,8 eftersom jag ofta fotar i lite sämre ljus. När det gäller telezoomar är nikons 70-300 med VR mycket trevlig men inte alls ljusstark. VR kan kompensera i vissa fall (jag har tagit skarpa bilder på 1/45 på 300mm). Annars finns simgas 70-200/2,8 som fått rätt bra kritik och som är ett billigare alternativ om man inte anser sig ha råd med Nikons variant som kostar strax under 20000. Jag har hört en del gott om Sigmas 100-300 också.
Nu rekomenderar jag bara Nikon eftersom jag själv fotar Nikon. Kan vara värt att kolla Canon eller Pentax också om du inte sitter på lite gammal nikonutrustning.

Jag tycker att Pentax K10D är ett mycket bra alternativ om man ska köpa ett nytt kamerasystem. K10D kostar mindre än 7000 kr för ett kamerahus. Än liten nackdel kan vara att det finns ett mindre utbud av optik. Men numera kan man vända sig till tredjeparttillverkare och kanske hitta vad du söker där. Jag själv använder Nikon D300, som är en mycket bra kamera, men den hade varit betydligt bättre om den hade haft inbyggt AS som K10D, för det kan knappast vara till någon större nackdel att man kan använda sig av 2-3 längre tider

Jag tycker Holga 120CFN är väldigt prisvärd :) 600 spänn. Köp på dig lite film och lägg resten av pengarna på en resa. (Tåg förstås, vi kan inte smutsa ner miljön med att flyga kors och tvärs) Ju mindre prylar man har desto lyckligare blir man.

Om du vill ha en D300 räcker ju 30 000 lätt.

D300 ca 15700 kr
Batterigrepp ca 2800 kr
Extra batteri ca 600
Sigma vindvinkelzoom 10-20mm ca 4500
Minneskort 4 Gb ca 750 kr
Telezoomar har jag ingen koll på...

Utan telezoomen landar man då på ca 24300 vilket betyder att du har knappt 6000 att lägga på just en telezoom. Det borde ju gå tycker man, men som sagt har jag ingen kollp på tele. Du kan ju skippa batterigreppet om du vill och bara köpa ett extra batteri att ha vid sidan om, då får du mer pengar över till optik, stativ väska osv. Annars ska tamrons normalzoom 17-50mm för runt 4100 kr vara riktigt bra, enligt vad jag hört, inte testat själv.

Lycka till!

10 papp över för säck o stativ

pentax K10D. >Brutalt solitt kamerahus till ringa penning.

sigma 18-50/2.8 eller sigma 10-20/4-5.6 eller pentax 16-45/4. >Objektiv som gör vad dom ska.

sigma 50-500/4-6.3. >Många kastar skit på bigmat och säger att oj,oj 10ggr zoom och ljussvagt är det också. Men faktum är att objektivet leverar. Och med antiskak i kamerahuset behöver man inte vara så rädd om slutartiderna blir lite längre.

10000 spänn över för att köpa ryggsäck och stativ...

Canon EOS 40D: 11 495 kr (Cashback t o m 31/12 665 kr)

Canon EF 70-200/4,0 L IS USM: 11 195 kr (Cashback t o m 31/12 1.400 kr)

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF): 3 990 kr

Återstår några tusenlappar till stativ och minneskort vilket jag lämnar till dig själv att välja ut.

Prisuppgifterna tagna hos Cyberphoto.

Tack för alla förlsag. Alternativen är helt enkelt för många just nu så det här krävs lite mer fundering av mig. Jag har ingen större brådska med inköp.

Jag har ett förslag till dig.. leta på begagnatmarknaden efter en D200 (du lär inte behöva leta så länge) När du hittat kameran, leta vidare efter Nikons 17-55/2,8 ett jättebra objektiv som jag när jag kollade lite på annonssidan här på Fotosidan, såg finns till salu begagnat.

Du får en kombination, som jag tror du kommer bli jättenöjd med och även pengar över att lägga på en telezoom. eller kringutrustning

Även om du satsar halva din budget på en D300, tycker jag du skall försöka hitta det här Nikonobjektivet på begagnatmarknaden. I länken nedan kan du läsa recensioner om det.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10037

Det är nog en del som kommer att komma ut nu på begagnatmarknaden då det i första hand är byggt för DX-formatet.

Lycka till med dina inköp!

ANNONS
Götaplatsens Foto