Det var väl ungefär så mycket jag gave för mitt paket med D200, 18-70, 70-300VR, 50/1,5, Tamron 90/2,8, väska, minneskort, extra batteri och lite filter. Hade jag varit i ditt läge hade jag köpt en begagnad D200. De finns till riktigt bra pris nu och då får man fruktansvärt mycket kamera för pengarna. När det gäller objektiv så beror det ju lite på vad du fotar men Nikons 18-70 är alltid ett säkert kort. Själv tänker jag iof byta ut det med ett Tamron 17-50/2,8 eftersom jag ofta fotar i lite sämre ljus. När det gäller telezoomar är nikons 70-300 med VR mycket trevlig men inte alls ljusstark. VR kan kompensera i vissa fall (jag har tagit skarpa bilder på 1/45 på 300mm). Annars finns simgas 70-200/2,8 som fått rätt bra kritik och som är ett billigare alternativ om man inte anser sig ha råd med Nikons variant som kostar strax under 20000. Jag har hört en del gott om Sigmas 100-300 också.
Nu rekomenderar jag bara Nikon eftersom jag själv fotar Nikon. Kan vara värt att kolla Canon eller Pentax också om du inte sitter på lite gammal nikonutrustning.