Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Buffer tömning på Canon Mark2

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Ni som har uppgraderat era Canon Mark2 kameror till senaste Firmware 1.1.0 har ni upptäckt att buffert tömningen till CF-korten går snabbare.

Jag tog 19 bilder och det tog ca 20 sek så kunde jag ta ytterliggare 19. Kör med Sandisk 2GB Ultra 2. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan, men jag har för mig att det tog ca 50 sek, men jag är väldigt osäker, låter dock inte troligt???

Tydligen är det någon annan som också upptäckt att det går snabbare, kommer tydligen snart en uppdatering på http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6896

Lagt till: Fotograferade i RAW och enligt Dpreview på http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page12.asp så tömde de bufferten på ca 40 sek om jag då tolkat det rätt så går det dubbelt så fort nu.

I så fall en rätt grym uppdatering med snabbare uppstarts tid, Snabbare Al servo, och snabbare buffert tömning.

Kommentarer?

Senast ändrad:
Förvånad...

Jag kör med Microdrives och blir lite förvånad över den marginella skillnaden i skrivhastighet.

4gb Hitachi 2.867MB/sec

Sandisk Ultra II 2GB 3.199MB/sec

Jerry

Senast ändrad:
Hej

Precis skillnaden är inte så stor, men med SD-kort blir det 7.131MB/sec http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6897

Sidan är inte än uppdaterad med de nya testresultaten med det nya firmwaret. Någon trodde det låg på ca 6MB/s på CF-korten vilket är ju väldigt bra i så fall.

För min del är det viktigt att kunna snabbt fotografera igen efter jag har tagit runt 20 bilder, det är ju en aktionkamera. Vid ett flertal tillfällen har jag missat foton för jag behövt vänta på att bufferten skall tömmas så jag kan plåta igen.

Senast ändrad:
Jag kör oxå med Microdrive i min.. och den blev ju "vrålsnabb" i 1D jämfört med 10D.. Den skriver en CR2-fil snabbare än vad den skrev en CRW-fil på 10D... och då är filen 2MB större..

Jag har funderat på att skaffa SD-kort för att få upp hastigheten, men det kanske inte är nödvändigt nu.

Jag plåtar väldigt intensivt ibland och i stressade situationer har man inte alltid 40-50 sekunder på sig för att kolla om exponeringen sitter. Så snabbare kort och kameror till pressfolket! (å andra sidan är jag nog rätt ovanlig som bara kör RAW)

Inte så konstigt att firmwaren gör så CF kortet läs/skrivs snabbare. Kikar man på siffrorna för 1Ds II så ser man att den är betydligt snabbare. Det är ju samma kameror föruom sensorn då förstås.

Det intressanta är att Canon inte nämner den ökade skrivhastigheten till kort själv i informationen om den nya Firmwaren.

Det är smått fantastiskt att man kan förbättra en kameras specifikationer så mycket.

Många väljer kamera efter vilka specifikationer den har, men en firmware kan ju ändra dessa siffror rätt radikalt.

Tex uppstarts tiden var ca 0.5 sek innan och nu 0.3 sek och det märks.

Autofokusen skall vara förbätrad, speciellt i sämre ljusförhållanden.

Skrivhastigheten till CF-kort låg innan på ca 3.5MB sek men verkar nu ligga runt 6MB, (läste att någon uppmätt det till mer än 7MB/s).

Och support för WFT-E1/WFT-E1a wireless transmitter.

Det är ju en rätt avancerad dator som sköter alla uträckningar för allting från exponeringsvärden till autofokus och ombildningen till jpg. De flesta datorer styrs ju av mjukvara till stor mån och kan optimeras en hel del, men det tar tid och pengar att göra det riktigt bra.

Jag har tidigare tyckt att det är märkligt att 1D mk II med dubbla processorer inte är så mycket snabbare än med 20D som bara har en.

I svagt ljus har jag uppplevt att AI Servo varit bättre hos 20D än 1D mk II. Detta är ju en av punkterna som förbättras.

Uppdateringen bevisar att det fanns/finns mer att hämta hos 1D mk II.

Att datahanteringen är en flaskhals är tydligt. Att Eos 1V HS klarar 10b/s bevisar att slutaren i 1D mk II inte sätter begränsningen liksom att 1Ds mk II har dubbelt så hög upplösning och är hälften så snabb. Förutom processorn så sätter batterikapaciteten upp hinder.

froderberg skrev:
Att datahanteringen är en flaskhals är tydligt. Att Eos 1V HS klarar 10b/s bevisar att slutaren i 1D mk II inte sätter begränsningen liksom att 1Ds mk II har dubbelt så hög upplösning och är hälften så snabb. Förutom processorn så sätter batterikapaciteten upp hinder.

Det är korrekt.. trafiken från sensorn klarar inte att skyffla undan fler mp än så per sekund..

Räcker inte 8 Magnus ? ;)

Jeppe skrev:
Räcker inte 8 Magnus ? ;)

12 b/s vore lagom ibland vid sportfoto. En del ögonblick är så otroligt korta att det inte blir mer än 2-3 bilder vid 8,5b/s.

Jag tror inte att Canon är nöjda med 8,5 b/s även om kravet på högre hastighet lätt får stryka på foten när de olika kraven ska jämkas ihop. Jag gissar på 10b/s i 1D mk III. Processortekniken borde utvecklas snabbare än kraven på fler pixlar.

12 MP och 12b/s hade varit den ultimata frilanskameran (fast dagens mmodell räcker lååångt). Jag vill mest ha kameran lite mindre och lättare samt större autofokusområde i nästa modell.

Hej

Nu är det "bevisat" att bla nya firmwaren till Mark2 typ fördubblar skrivhastigheten till CF-kort. Hastigheten för RAW är ca 7.4MB/s med det snabbaste kortet. Klart imponerande uppdatering av firmwaren.

Fotade ca 3.5GB fågel idag och hade problem ett flertal tillfällen då bufferten var full och jag kunde inte plåta, missade en del tillfällen. Men jag hade missat ännu fler tillfällen utan den nya firmwaren.

På Rob Gailbraith sida finns det en uppdatering

Canon EOS-1D Mark II
Canon EOS-1Ds Mark II
Fujifilm FinePix S3 Pro
Card-to-Computer

För Mark2 http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6896

ANNONS
Götaplatsens Foto