Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BULB -fotografering?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har all utrustning som krävs för att fota under dåliga ljusförhållanden. Stativ, eos 5:a, trådutlösare med "låsning" osv... Men jag förstår inte hur jag ska kunna veta exponeringstiden? Känner kameran av det, eller måste jag chansa hur länge filmen ska exponeras? Snälla, hjälp mig få klarhet med detta problem. Kanske inte måste tilläggas att jag är rätt ny i gamet =)....

Mvh Magnus

Hej!

Skall du fotografera under dåliga ljusförhållanden mäter du precis som vanligt. Om du vill ta en bild på bländare 11 och "bulb" blinkar så mät ljuset på bländare 2,8 istället. Säg att du får 4 sek på bländare 2,8, minskar du bländaren ett steg ger detta en dubblering av tiden. Alltså motsvaras bl 2,8/4 sek av bl 11/64 sek. Sen måste du kompensera för filmens ändrade känslighet vid långa exponeringar, den sk reciprocitetseffekten. Den kompenseras genom att överexponera ett eller ett par steg, antingen kan man läsa sig fram till det i ett produktblad för filmen eller ta några alternativexponeringar med olika kompenseringar. Alternativexponeringar är verkligen något att rekommendera vid nattfotografering!

Hoppas jag svarade på några av frågorna...
/Roger

Men Roger då ;)
Det borde väl du veta att "bulb" aldrig blinkar. ;)

Det som händer när ljuset är så svagt att kameran inte kan mäta det är att 30" (30 sekunder i detta fallet) blinkar i sökaren. Om detta sker och du redan har ställt in största bländaröppning, då får du vrida upp ISO-talet tillfälligt, för att mäta ljuset. Ex.vis. Du mäter ljuset till 20" på ISO400 och bländare 4. Men du kanske vill ha stort skärpedjup och vill använda bländare 11, då skiljer det 3 steg från f4 (5,6-8-11) vilket påverkar tiden från 20" till 40-80-160 sekunder, därefter får du vrida tillbaka ISO-talet till filmens ISO, låt oss säga att du har 100-film, då skiljer det ytterligare 2 steg från ISO400, 200-100. Då tar du dina 160 sekunder och dubblar 2 ggr. dvs 640 sekunder. Sen ska du addera lite för att kompensera för reciprocitetseffekten. 2 steg från 640 sekunder innebär 42 minuters exponering.

Rätt extremt va ;)

Oftast räcker ljusmätaren till att mäta direkt, utan ändringar, varvid du bara böhöver räkna om tiden för varje bländarsteg du bländar ned.

Attans då! =)
där ser man, man har inte full koll på kameran än, får väl skylla på att det var tidig morgon när jag skrev svaret...
/Roger

ok... kan jag kort sagt tänka enligt följande?:
Jag mäter ljuset och ställer bländaren tills jag får 30 sek som tid. om jag då vill ha ett högre bländartal, så ställer jag om detta och för varje steg då dubblas tiden?

precis... tänk bara på att din kamera visar halva eller till och med tredjedels bländarsteg...
/Roger

Det betyder att du skall dubblera tiden mellan hela bländarsteg och de är 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 osv. Så mellan 4 och 5.6 skiljer det ett helt steg och du skall öka tiden till den dubbla. Mellan 4.5 och 5.6 skiljer bara ett halvt steg och då skall du inte dubblera tiden. Ett helt steg från 4.5 är 6.7...

Hoppas det blev lite klarare vad jag menade...
/Roger

bulb

Om du är "ny i gamet" så kan nog en massa siffror verka förvirrande.Gör kanske så här:Ta en bild på 30 sek och bl 8 om motivet befinner sej på ca 10 meter och det är ganska skumt.Är motivet närmare än så tar du bl.4 istället Halvera tiden på nästa bild med samma bländare,och den tredje och sista bilden på låt oss säga 1/4 sek.Jag utgår ifrån att du använder standard film med 100ISO.Efter framkallning ser du skillnaderna.Är alla bilderna för mörka så är det dags att använda bulb i samma läge,och då får du uppskatta vad du behöver lägga till i tid,ta till ordentligt då ex 6 sek.Tabeller i all ära,men man måste experimentera sej fram och offra lite film.Men du kan ju också pröva snabbare film som alternativ.

Är alla bilderna för mörka så är det dags att använda bulb i samma läge,och då får du uppskatta vad du behöver lägga till i tid,ta till ordentligt då ex 6 sek.

Hoppas du menar 60 sekunder, för 6 sekunders tillägg på en 30 sekunders exponering ger inte ens 1/3 rikligare exponering. Annars är det en bra metod att testa sig fram, men då krävs diafilm för att se skillnaden.

Hursomhelst tror jag inte att du kommer att hamna i situationer där inte ljusmätaren räcker till, om du nu inte ska vara ute mitt i natten ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto