Annons

Bygga Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag ska bygga en fotostudio i mitt uthus. Den kommer att vara ca 35-40 kvm och öppet upp i nock så högt i tak.

Nu har jag tusen funderingar på hur jag ska få den så perfekt som möjligt!
(Jag fotograferar främst nyfödda, barn o familj med studioljus, vill även har möjlighet till naturligt ljus så jag tänkte ha en säng eller liknande under fönstret)

Ni kanske har svar på en eller flera av mina dumma frågor? :)

*Vad ska jag ha för väggfärg?
*Något särskilt man bör tänka på vid val av golv?
*Vad hade ni valt för typ av vit bakgrund? Vinyl? Papper blir så skitigt och dyrt i längden.
*Takbelysning, hur ska jag tänka där?
*Inredning, något särskilt utöver det "vanliga"? Skötbord tänkte jag, men annat jag inte tänkt på?

Skulle bli väldigt glad om ni ville hjälpa till!

Väggfärg har nog ingen betydelse, för golv gäller väl lättstädat, jag använder själv tyg som bakgrund, täcker även delvis golvet. När det gäller bakgrunden så är det mängden ljus på bakgrunden som bestämmer om det blir en ljus eller mörk bakgrund. Och jag använder tyg Takbelysning har ingen betydelse, när du fotograferar använder du ju hjälpljuset från studioblixtarna om det är mörkt, annars har du ju naturlgt ljus, och inredning, tja... ta vad du behöver

/Stefan-H

Hej på er!

Jag ska bygga en fotostudio i mitt uthus. Den kommer att vara ca 35-40 kvm och öppet upp i nock så högt i tak.

Nu har jag tusen funderingar på hur jag ska få den så perfekt som möjligt!
(Jag fotograferar främst nyfödda, barn o familj med studioljus, vill även har möjlighet till naturligt ljus så jag tänkte ha en säng eller liknande under fönstret)

Ni kanske har svar på en eller flera av mina dumma frågor? :)

*Vad ska jag ha för väggfärg?
*Något särskilt man bör tänka på vid val av golv?
*Vad hade ni valt för typ av vit bakgrund? Vinyl? Papper blir så skitigt och dyrt i längden.
*Takbelysning, hur ska jag tänka där?
*Inredning, något särskilt utöver det "vanliga"? Skötbord tänkte jag, men annat jag inte tänkt på?

Skulle bli väldigt glad om ni ville hjälpa till!

Väggfärg = vit. Vill du ha hårdare o djupare skuggor är lätt att skaffa matt svart sammet som antingen hängs på en vägg eller flyttbart på stativ.
Pappersbakgrunder är smidigt o bra, man behöver ju inte alltid rulla ut den under fötterna på modellerna.
Undvik takbelysning om du inte har väldigt högt i tak.
Försök hålla själva studiorummet så rent o fritt från ¨onödiga¨prylar det går är min åsikt.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Håller med, vita eller ljusgråa väggar (som då kan göras vita/grå/svarta/färgade ganska enkelt med belysning/filter).
Sen svarta sametsdraperier som kan dras för väggarna vid behov.

Vinyl för vitt/svart alla dar i veckan. Sen duger papper till färgade bakgrunder.

Takbelysning spelar i princip ingen roll eftersom de måste vara ordentligt starka för att påverka bilder vid blixtljus och vid naturligt ljus lär de ändå inte behöva vara påslagna.

Övrig utrustning/etc:
- någonstans att byta om.
- vattenkokarhörna.
- sminkbord.
- förvaring.

ANNONS
Götaplatsens Foto