Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från 350D till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

zood

Aktiv medlem
Känns som att det kan vara läge att byta från min 350D till en 40D nu när de börjar dyka upp begagnade till trevliga priser

Det jag undrar är hur pass stor skillnad jag kan förvänta mig i bildkvalitet/prestanda.
Brushantering, autofokus mm

Annars tycker jag nästan det är värt det bara för känslan/storleken
tycker 350:n blir lite liten att hålla i när jag hänger på blixten.

Kör med ett Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR

Tacksam för svar

Jag har gjort det bytet och för mig var det värt det utan tvekan. Hanteringen (speciellt om man kör allt i manuellt läge) blir mycket bättre. Skärmen är dessutom rejält mycket större så den blir användbar för att se om man lyckades med bilden. Serietagning är betydligt bättre (även om jag sällan använder den).

Idag skulle jag hellre ha valt en 50D för att få den högupplösta skärmen men 40D är riktigt bra (speciellt i förhållande till de priser som är på 40D nu ...)

Jag tyckte det var ett väsentligt steg från 400D till 40D. I detta här aktuella fallet blir steget ju ännu större.

Ska kanske förtydliga att steget gällde hantering, hastighet, inställningar, autofokus och all annan sådan "kringutrustning". Bildkvalitén ser jag ingen väsentlig skillnad på mellan 400D och 40D. Båda har 10 megapixlar.

Fungerar KPS ögonmussla på 40D?

Edit: såg att den passade 40D.

Passar bla Canon 300D, 350D, 400D, 5D, 10D, 20D, 30D, 40D, D30, D60, 1D, 1Ds, 1DMKII, 1DMKIIN, 1DMKIII, 1DsMKII, 1DsMKIII, EOS100 mfl.

För mig var autofokusen det stora lyftet från 350D till 40D, förutom då allt annat smått och gott som redan beskrivits i tråden. Har man försökt fota sport med båda husen så märker man vilken klasskillnad det är i AF mellan dem. Uppskattar också dammreduceringen mycket. Drog in en helskotta massa damm på 350D som alltid tycktes hamna i bilderna. På 40D märker jag knappt av det. En annan sak också. Vet inte om det bara är mitt 350D-ex, men i mörkerbilder kan jag få en väldig massa bagrundsstriatoner som ligger som en tapet och mer eller mindre förstör bilden. Inte mycket av det på 40D. Bortsett från det kan jag inte påstå att jag ser någon direkt kvalitetsskillnad på bilderna. De extra 2mp har jag inte ens reflekterat över! Tycker jag med gott samvete fortfarande kan använda 350D som ett andrahus. Skönt att behöva slippa byta objektiv i tid och otid och nu blir även bilderna på det mindre dammiga i och med att jag inte byter så ofta som förr.

/Svante

Jag har gått från just 350D till 40D och ångrar inte den uppgraderingen. Finns flera positiva förbättringar man skulle kunna nämna men nöjer mig med att säga att vad gäller bildkvalitén så tycker jag väl inte att upplösningen (skärpan) har blivit märkbart bättre, men däremot färghanteringen.

350D är en bra kamera, 40D är bättre.

Tackar för alla svar.

funderar samtidigt på om det är värt att ha is i magen och slå till på en 50D direkt, eller om det är att kasta pengar i sjön

Enligt vad jag läst/sett så verkar det skilja väldigt lite i bildkvalitet mellan 40 och 50:an

Har smått beslutsångest..

Mitt tips är isåfall att köpa en 40D, sen om du har spendervilliga pengar över finns det riktigt roliga objektiv du kan få för mellanskillnaden till 50D, t.ex. nåt kul macro- eller porträttobjektiv. Eller extern blixt. Vilket som av dessa alternativ ger dig betydligt bättre bilder än ett marginellt bättre men betydligt dyrare hus.

Själv har jag kört på den principen, och sitter nu på en halvsliten, välanvänd 350D (som jag hatar då den är omöjlig att hålla i, har länge suktat efter bättre), men istället en fin samling objektiv, som gör otroligt mycket mer för bilderna än ett nytt kamerahus skulle göra.

/e

Micro justeringen samt ev AF & skärmen är lockande på 50D men inte så lockande. Så köp en 40D & de pengar som blir över så köper du ett objektiv!

Är i samma sits, funderar på att byta till 40d men jag vet inte om jag ska vänta och se om priserna sjunker eller beställa en nu? Någon som har någon ide om priset kommer att sjunk de närmaste veckorna/månderna?

Är i samma sits, funderar på att byta till 40d men jag vet inte om jag ska vänta och se om priserna sjunker eller beställa en nu? Någon som har någon ide om priset kommer att sjunk de närmaste veckorna/månderna?

Sålde min 400D nyligen så nu har jag 40D i siktet, 50D får bli en annan gång eller FF. Nja det där bestämmer du själv men på warehouseexpress så sänkte de från 599 till 589 pund. Har inget behov av hus nu men kommer nog köpa inför julen då cashback gäller fram till mitten på jan 2009.

När du fått tillbaka cashbacken så har du köpt en ny 40D för nästan samma pengar som en del vill ha för sina beg. Du behåller ju EU garantin mm då det är ifrån England du beställer ifrån.

så där ja, då har jag köpt mig en 40D med batterigrepp o dubbla batterier.

Bara hunnit ta lite testbilder, men jädrar vilket lyft mot min 350D

detta blir kul.

Grattis till en ny kamera.

40D är bra, bytte själv från 20D och allt var ett steg upp, allt utom skärmen, som är ett skämt på 40D.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto