Jag har en vanlig kompaktkamera som får plats i handen, typ. Men jag är inte nöjd med bildkvaliten och prestandan och vill därför byta upp mig till en kamera som är bättre på det. Har mkt begränsad kunskap i ämnet, och har nog inte, i en kunnig persons ögon, särskilt stora krav. Har sökt i lite forumtrådar, men kan som sagt inte särskilt många fackord, så jag behöver tips på vad man ska tänka på. Jag vill kunna ta bra, skarpa bilder kvällstid, att kameran ska "starta upp" snabbt och ta bilden snabbt, och att de kan ta sekvenser av bilder. Samt en hyfsad zoom. Inledningsvis kommer jag sannolikt inte ge mig på att köpa till olika objektiv, utan standard, för "normala" semester- och vardagsbilder.
Hoppas ni har tålamod med en novis och kan förklara vad jag är ute efter på "vanlig" svenska. ;-)
Hej!
Det är ytterst svårt för någon att tala om för någon annan vilken kamera som är bäst.
Mitt bästa tips är att köpa något begagnat riktigt, riktigt, riktigt billigt, försök hitta något som är yngre än säg tre-fyra år, använd den några månader eller tom ett år så kommer få en
heltannan koll på läget. Jag kanske är ovanligt trög men jag anser mig forfarande lära mig efter 20 års knäppande så att försöka sammanfatta detta i en forumtråd låter sig inte göras, tror jag.
Ett alternativ är att helt sonika titta på en kameras storlek, titta i specarna om den specifika funktion du eventuellt är ute efter finns, exempelvis trådlös blixtstyrning eller ett specifikt tredjepartsobjektiv eller liknande. Köp den dyraste och modernaste kameran, då kommer ditt eventuella misstag i stort sett endast bestå av att du spenderat för mkt pengar.
Alla kameror som säljs nya idag är otroligt bra, så alla kommer/måste uppfylla dina krav, skillnaden är i bästa fall minimal, det är som sagt yttre egenskaper och pris som är den största skillnaden. Yttre egenskaper är då knappars placering och renodlade funktioner som trådlös blixtstyrning.
Slutligen: det är många som sjunger stora sensorers lovsång i synnerhet "Full Frame", "FX" för de underbara lågljusegenskapern, vilket förvisso är sant, men glömmer då bort det extremt korta skärpedjup dessa kameror ger vid givna (stora) bländare och detta anser jag vara ett stort problem vid gruppbilder(familjebilder) i befintligt ljus då vissa personer på bildern hamnar i oskärpa, dessa problem uppkommer ALDRIG med en kompaktkamera....!