Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta grafikkort i en mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
går detta?

min pc har drar på sista sucken, grafikkortet gick upp i rök för några veckor sedan och ja funderar nu vad ja ska spara till för grejjer

ja har varit nällad och sugen på en Mac så ja kan använde aperture, men att kunna spela MMORPG är ett krav, så grafikkortet måst ekunn ahänge med någerlunda i det senaste spelen.

så min fundering är, om man köper en ny mac, säg en Imac eller Mini Mac, kommer det gå att byta ut grafikkortet själv i dessa burkarna? jag är van datorbyggare så själva meckandet är inga problem.. vad jag igentligen undrar är, är det samma typer av grafikkort som går att köpa i alla butiker som sitter i macarna? eller är det specialversioner med andra bussar? alltså är det en mac skapad kontakt eller rör det sig om en standard pci-x grejjer?

samma fråga fasst om Minnena, går dessa att enkelt byta ut, och är det vanliga minnen eller är det några specialar mac minne grejjer?

i iMac och mini mc så kan du inte byte grafikkort själv. det så går att fixa i dessa maskiner är hårdisk och minne i princip.

skall du byta grafikkort mm så får du nog skaffa den stora macen. numera med 2 st. quad processorer.. 8 kärnor :eek:)

Jag är ingen mac-expert men med tanke på både imac och mini-macs mått, så tippar jag på att det handlar om integrerade grafikkretsar.

Imacen har ATI X1600 (17, 20")eller GeForce7300GT (24"), om dessa räcker får du själv avgöra. Man kan välja till 256MB grafikminne i 17 och 20" eller ett GeForce 7600GT 256MB i 24" imacen.

När det gäller minin så kan man inte välja alls, vilket jag definitivt tolkar som att den har integrerat chip. Dvs. Intel GMA 950 med 64 MB delat DDR2 SDRAM-minne.

okej tack för infon..

ja tolkar det hela som att ska man ha nått som går att spela vettiga spel på så lär man få punga ut iaf runt 20 papp

trisst som fan.. men va gör man..

skulle juh kunna köpa en vettig dator för runt 7 papp å sen köpa en Mini mac å använda macen som ren arbets station

Efram skrev:
fan va trisst.. helt sjukt hur dyra Macarna ska va =(

Vilka tänker du på?

MacPro med dubbla Dual Core XEON?

Prova plocka ihop en motsvarande dator på komplett, så ska du se att de inte är dyrare än t.ex. en Dell.

Ex.
MacPro 2x2,66GHz med 1GB RAM - 24200:-
Dell 690 Precision 2x2,66GHz med 1GB RAM - 47000:-
Komplett Hopplock - 24000 kr (utan OS)

ja plockade precis ihopa en dator på komplett.se

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

MSI G965M-FI, G965, Socket-775, m-ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, Firewire, PCI-Ex16

6.727,00kr plus frakt..

det kallar ja välldigt mycket billigare..
visst då ingrår inte en ful skärm, eller tangentbord/dvdbrännare etc etc
men allt sånt har ja redan.. behöver ingen HDD häller

så för MIG blir en mac jävligt mycket dyrare än en pc.. det ja menade

Aha.. så du jämför ett hopplock utan skärm, chassie, nätagg osv. mot en komplett dator inkl. skärm?

Det var du som var sugen på mac... Såhär är det. Färdigbyggda märkesdatorer kostar nästan alltid mer än hopplock.

Lite som att jämföra äpplen med tomater, tycker du inte? Men satsa du på lösgodis..du kan ju alltid köra OS X i VmWare...

hehe ja det har du helt rätt i det är knappast en rättvis jämförelse hehe

problemet som ja ser det är att ska man komma ner i rimliga priser för min ekonomi, så blir jag tvingad att betala för skärmen som ja tycker är på tok för liten.. ja har redan en 19" wide. att då betala mycket pengar å dessutom vara tvungen att ta en 17" för att datorn är inbyggd i den är lite trisst..

ska man då satsa på en en dator utan skärm då är grafikkortet så dåligt att det inte duger till spel..

där i ligger dilemmat..

du säger ja kan köra OSX VMware? borde ja inte kunna köra in OSX som huvud OS på en vanlig burk då? å sedan använda Vista/xp som det "andra" som man kan växla till?

det skulle isåfall lösa alla mina problem hehe

Nja, att installera OS X på en PC funkar inte. Apple har ett speciellt chip på moderkortet som håller reda på all hårdvara. Men jag har hört att ska finnas ett fulhack...kanske knappast att rekommendera om man vill ha en stabil arbetsmiljö. Även begagnade Macar står högt i kurs. Personligen går jag och våndas över om jag ska byta eller inte. Har redan en Macbook och tycker att OS X är riktigt trevligt.

ja hittade faktiskt en sida med det så kallade fulhacket.. många menar på att deras OSX pc fungerar välldigt stabilt..

men visst önskar man att man helt enkelt hade massa pengar.. så skulle ja pungat ut å köpt macbook pro och en 23" HD skärm direkt!

iMac 24" har en kortplats för grafikkort. Mobile PCI Express Module (MXM).

Edit: Det är bara ett rykte.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto