Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta kamerahus? idag Canon 60d med EF 24-105/4L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

AW74

Ny medlem
Hejsan!
Har Canon 60d idag och har nyligen inskaffat ett

Canon EF 24-105/4L IS II USM.​

Vad tycker ni? Vad blir fördelarna med att köpa ett nyare kamerahus?
Är amatör så tänker isåfall köpa begagnat och vilka kamerahus rekommenderar ni? = )

Köra spegellöst istället?

60d är ju ganska tung så ett lättare kamerahus hade varit trevligt och såklart ännu bättre bilder.

80d verkar ju vara ett rejält kliv upp?

Mvh/
Anders

Senast ändrad:
Det beror så klart på vad du ska ha kameran till och vad du oftast fotograferar.

Men ett tips skulle kunna vara att hitta en 6D eller 6D mk II begagnad, det finns ganska många. För ett litet pris får du ett bra hus som passar ditt objektiv och som ger något annat än den 60D du har.

Det beror som sagt på vad du gör med kameran och vad du fotar.

Ett nyare/bättre kamerahus kommer framförallt ge dig fler megapixlar, bättre AF, större dynamiskt omfång, bättre ISO-prestanda och potentiellt nya funktioner.

Byter du till spegellöst så måste du ju antingen skaffa adapter eller nya objektiv.

Att få ett lättare kamerahus blir nog svårt om du vill ha nåt bättre då bättre kamerahus tenderar att vara större och tyngre(med vissa undantag).

Sen kommer dina bilder inte automatiskt bli bättre bara för att du skaffar nytt kamerahus, när det gäller bildkvalité så är objektiv generellt sett mycket viktigare än kamerahus. Det som främst blir bättre bildmässigt är som sagt att du får större dynamiskt omfång och mindre brus på höga ISO. En högre upplösning kan vara av fördel om man göra stora prints eller beskär sina bilder mycket. Sen kan t.ex också såklart en bättre AF se till att du sätter fokus när du fotar saker i rörelse.
Så dessa saker kan ge dig bättre bilder i vissa situationer, men åter igen så beror det helt på vad du fotar. Ett bra objektiv gynnar däremot alla bilder.
Det allra viktigaste för att ta bra bilder är dock att lära sig använda sin utrustning.

Tack för svar!
Så hellre 6d än 80d?

Jag fotar natur, motorcyklar mm, produkter, människor
6D är fullformat och större sensor ger generellt sett större dynamiskt omfång och lägre brus på hög ISO så den lär antagligen ge ett större lyft på de punkterna iaf.

Tack för svar!
Så hellre 6d än 80d?

Jag valde 80D framför 6D när jag stod i butiken för flera år sedan. 80D är en väldigt bra kamera som jag var väldigt nöjd med i många år.

Men som vanligt är det svårt att välja "en" som är bäst på allt.

För sport, natur(djur) och motorcyklar hade jag valt 80D för hastighet och autofokus. En väldigt bra kamera för saker som rör sig.

För porträtt och produkfoto i studio och landskap (utan djur) hade jag valt 6D för bildkvaliteten. Dvs allt som inte rör sig.

Jag valde 80D framför 6D när jag stod i butiken för flera år sedan. 80D är en väldigt bra kamera som jag var väldigt nöjd med i många år.

Men som vanligt är det svårt att välja "en" som är bäst på allt.

För sport, natur(djur) och motorcyklar hade jag valt 80D för hastighet och autofokus. En väldigt bra kamera för saker som rör sig.

För porträtt och produkfoto i studio och landskap (utan djur) hade jag valt 6D för bildkvaliteten. Dvs allt som inte rör sig.
Till porträtt och produktfoto behöver inte 6D alls vara bättre. Till landskap kan det större dynamiska omfånget vara av fördel dock. Annars är som sagt objektiv viktigare för bildkvalitén.

Hejsan!

Är amatör så tänker isåfall köpa begagnat och vilka kamerahus rekommenderar ni? = )

60d är ju ganska tung så ett lättare kamerahus hade varit trevligt och såklart ännu bättre bilder.

Mvh/
Anders
Jag köpte 60D när den var ny, och jag jag gillade den aldrig. Fick inte riktigt bra skärpa med nått av objektivet jag hade, nja lIveview på på Sigma 15-35/1.8 blev riktigt bra.
Men då köpte jag samtidigt med SIgma-objektivet en 70D, så jag sålde 60D.
Lite senare så köpte jag 80D som blev min trotjänare i många år. Men det var främst när jag tog kort i liveview-läge även där som det blev riktigt skarp. Jag gillade annars 80D riktigt bra. 90D hann jag aldrig prova, så köpte jag R7 istället, in riktigt klippa att fokusera snabbt och bra.
Numera har jag även en R och jag har provat de flesta M-modeller, det är utan tvekan lilla M6mark II som är den kamera jag använder mest. Men både R och R7 får åka med ibland. Det blev lite sidospår, men 80D är utan tvekan ett rejält kliv uppåt mot 60D. Men jag tror 90D kan vara riktigt bra, men jag har inte provat den.

Jag håller med Henrik, jag skulle rekomendera en fullformatare, dvs. Canon EOS 6D. Kombinerat med ett Canon EF 24-105/4L IS II USM så får du en bra setup. 6D:ns svaghet är väl antalet fokuspunkter men det har inte varit några problem för min typ av fotografering. Det större dynamiska omfånget och ISO hanteringen var det som avgjorde mitt val 2016, när jag gick över till Fullformat.

Jag håller med Henrik, jag skulle rekomendera en fullformatare, dvs. Canon EOS 6D. Kombinerat med ett Canon EF 24-105/4L IS II USM så får du en bra setup. 6D:ns svaghet är väl antalet fokuspunkter men det har inte varit några problem för min typ av fotografering. Det större dynamiska omfånget och ISO hanteringen var det som avgjorde mitt val 2016, när jag gick över till Fullformat.
Inte för att jag direkt rekommenderade FF :p Men om man fotar mycket på höga ISO och/eller i starka ljuskontraster så kan såklart FF vara av fördel över APS-C. Sen kan APS-C förvisso ha vissa fördelar över FF också.

Jag skulle starkt avråda från APS-C kamerahus till det objektivet.

Det är designat för FF och då har man prioriterat andra egenskaper framför att mittskärpan ska räcka till för användning med högupplösta APS-C kameror.

Enligt dxomark ger ditt fina objektiv bara drygt halva (!) skärpan jämfört med den allra billigaste 18-55mm kit-zoomen vid användning med ett 24mp APS-C kamerahus.

Så ett FF-hus är ett givet val till ditt objektiv!

Tack för svar!
Så hellre 6d än 80d?

Jag vet inte…
6d har sämre af 11 vs 45 sensorer, saknar ansiktsigenkänning
Sämre seriebildstagning 4,5 vs 30 bilder per sekund
Sämre på filmning

Bättre på landskap, produkter, porträtt dvs saker som inte rör sig så mycket.
Lite sämre på djur, motorcyklar i rörelse
Dessutom eftersom sensorn på 6d är större så kommer ditt objektiv att bli mer vidvinkligt så om du tar mycket på teleläget typ 65-105mm kommer kanske omfånget på brännvidden lite kort.

Jag vet inte…
6d har sämre af 11 vs 45 sensorer, saknar ansiktsigenkänning
Sämre seriebildstagning 4,5 vs 30 bilder per sekund
Sämre på filmning

Bättre på landskap, produkter, porträtt dvs saker som inte rör sig så mycket.
Lite sämre på djur, motorcyklar i rörelse
Dessutom eftersom sensorn på 6d är större så kommer ditt objektiv att bli mer vidvinkligt så om du tar mycket på teleläget typ 65-105mm kommer kanske omfånget på brännvidden lite kort.
Någon serietagning med 30 bilder per sekund får du knappast ur 80D även om den är snabbare än 6D.

Jag tycker att du ska skaffa ett spegellöst hus och Canons adapter. Jag har testat EF 24-105 med adapter och jämfört med RF 24-105 som jag själv har och det funkar hur bra som helst.
Det är så många fördelar med spegellöst och idag kan du säkert få tag på t ex ett RP-hus ganska billigt, istället för att "gradera upp" till föråldrade kameror med spegel.

Hejsan!

Mvh/
Anders

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto