Annons

Byta kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Har sedan ett tag haft ute en annons på blocket om att jag är intresserad av att köpa en 50D, och jag har en 550D som jag kan använda vid ev. bytesaffär.
Idag fick jag ett mail från en person som har en 50D, och verkar vara intresserad av att byta.

Dock finns det ett problem. Jag finner inget större förtroende hos säljaren. Verkar vara slarvig med mailfunktionen (stavar dåligt, skickar flera mail på raken istället för att läsa igenom vad som skrivits och ändra).

Personen påstås ha kvitto och garanti kvar och säger att den köptes på någon utförsäljning på Elgiganten i jönköping för 2-3 mån sen. Bilder ska jag få imorgon.

Personen finns som registrerad medlem här på fotosidan, men jag vill inte nämna något namn. Användaren har ingen historik varesig foruminlägg, bilder eller annonser. Namn, adress och telefonnummer verkar stämma med det man får fram på 118100.


Så jag undrar mest, vad bör man tänka på när man genomför en sån här bytesaffär? Något speciellt man bör vara vaksam över?
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Det är väl som med alla affärer. Gör helst ett byte mellan två ögon, kolla legitimation, kolla serienummer etc.på grejorna.

Min personliga erfarenhet är att "känns det fel så är det fel"
Att personen är registrerad här är tyvärr ingen garanti för att det är hederligt folk.
Det är Du i slutänden som bestämmer.

Lycka till
 
Det är vanligt att bedragare använder någon annans namn så personen du kollar upp kan vara hur ärlig som helst.
Gör upp öga mot öga, det är det enda som gäller om man vill vara säker.
 
Be att få en kopia av inköpskvittot. Helst inscannad och skickad via email så går det fort.
Känsliga uppgifter (ev kortbolagsnamn och början på kortnumret) kan strykas över om så önskas.
 
Hej allihopa!
Har sedan ett tag haft ute en annons på blocket om att jag är intresserad av att köpa en 50D, och jag har en 550D som jag kan använda vid ev. bytesaffär.
Idag fick jag ett mail från en person som har en 50D, och verkar vara intresserad av att byta.

Dock finns det ett problem. Jag finner inget större förtroende hos säljaren. Verkar vara slarvig med mailfunktionen (stavar dåligt, skickar flera mail på raken istället för att läsa igenom vad som skrivits och ändra).

Personen påstås ha kvitto och garanti kvar och säger att den köptes på någon utförsäljning på Elgiganten i jönköping för 2-3 mån sen. Bilder ska jag få imorgon.

Personen finns som registrerad medlem här på fotosidan, men jag vill inte nämna något namn. Användaren har ingen historik varesig foruminlägg, bilder eller annonser. Namn, adress och telefonnummer verkar stämma med det man får fram på 118100.


Så jag undrar mest, vad bör man tänka på när man genomför en sån här bytesaffär? Något speciellt man bör vara vaksam över?
Tack på förhand!

Lita på magkänslan och avstå. Allt man har på känn brukar osvikligt inträffa.
 
Känns det inte bra så lägg ner affären bums. Även om du är sugen nu så kommer det fler tillfällen. Du kommer aldrig att förlåta dig själv om det inte blir bra.
 
Håller med övriga. Tyvärr vimlar det av skojare. 50% av mina blocket annonser har besvarats delvis av skojare. Frågan är varför han vill byta. Allt annat än video verkar lurt.
 
Kontrollera uppgifterna du fått mot upplysning.se, gratis att kolla att namn o adress stämmer, ev ålder..
 
En vanlig metod är att bluffare utger sig för att vara köpare av en fin kamera. När en säljare hör av sig begär de in namn, adress, kopior på originalkvitto och körkort m.m. När han har fått alla intyg hoppar han av affären. När sedan "du" vill köpa en kamera så har bluffaren alla tänkbara intyg på en fin kamera med en ärlig ägare. Du kan kolla personuppgifter m.m. och allt stämmer. Tyvärr är det inte han...

Jag säger inte att det är så i detta fallet, men man ska vara försiktigt.
 
Man kan skicka mot postförskott. Köparen betalar när han/hon hämtar ut varan hos postombudet. Pengarna sätts in på det konto du angett. Hämtas den inte ut kommer den i retur, och det enda man förlorar är portot. Att sälja med denna metod känns säker tycker jag. Sist sålde jag ett objektiv, och portot var ca 100:- .

Att köpa den vägen är ju inte lika säkert förstås. Det kan ju ligga en tegelsten i paketet i stället för den eftertraktade kameran. Man måste kolla säljaren så noga det går. Säljaren måste ange en returadress när paketet lämnas in, så innan man betalar när man hämtar ut kan man kolla om den stämmer med säljarens uppgivna namn och adress.
 
Hej!
Glömde nämna att det självklart blir en öga mot öga-affär. Han själv föreslog detta.

Låter OK. Dock se till att han inte kommer med någon förevändning i sista stund så ni inte kan träffas. Då har han dig på kroken och många säljare vill då inte backa ur och gör en dumdristig affär ändå till slut och postar utan att ha fått betalt. Den andra haken är om han vill "tvätta" en stulen kamera genom att byta till en inköpt. Be att få serienumret och kolla.
 
ANNONS