PMD
Aktiv medlem
En del människor ser svårigheter som en utmaning och jobbar stenhårt för att övervinna svårigheterna.Varför älskar vissa porträttfotografer att kunna använda 1,4 och liknande om det är så otroligt svårt?
En del människor ser svårigheter som en utmaning och jobbar stenhårt för att övervinna svårigheterna.Varför älskar vissa porträttfotografer att kunna använda 1,4 och liknande om det är så otroligt svårt?
Det går rätt bra att använda mycket av automatiken i en modern kamera och inte behöva justera en massa medan man fotograferar.Sedan finns det ju exempelvis en utmaning om man står med en modell och ska ta en uppsättning om 20-40 bilder och sedan ska man justera inställningar under hela fotograferingen, när man många gånger kanske hellre är "on the go" och bara kan trycka av.
Det ser bra ut!Varför älskar vissa porträttfotografer att kunna använda 1,4 och liknande om det är så otroligt svårt?
Fördelen med zoom är ju dock att man kan stå en bit ifrån objektet vilket väl borde göra bländarvalet ”större” än vad 2,8 ger på nära avstånd?
Jag använder mest M på A7II, i A-läge (och P) väljer den ofta för lång slutartid (ofta 1/60s, det fixades i kameror efter A7II med någon inställning). Sen tillräckligt kort slutartid för att inte få rörelseoskärpa (också beroende på brännvidd) och inte typ f1.4 om jag inte verkligen vill ha det. Jag har fortfarande inte fattat vad av alla inställningar kring autofokus som är bra för vad vid olika tillfällen, men jag använder mest "fokus area flexible spot" nu och det brukar bli bra i kombination med lite större bländare och kortare slutartid.Jag fotar en del porträtt med min A7II och Tamron 70-180 2.8.
...
Har ni tips och tricks?
Jag har haft A7 II och har nu A7 III och A7 IV. Det är ett stort kliv både till A7 III och ännu mer till A7 IV. A7 III och A7 IV har båda Auto ISO Minimum Shutter Speed som alltid automatiskt kommer att se till att kamerans slutartider alltid kommer att anpassa sig automatiskt till den brännvidd som gäller vid tillfället.Jag använder mest M på A7II, i A-läge (och P) väljer den ofta för lång slutartid (ofta 1/60s, det fixades i kameror efter A7II med någon inställning). Sen tillräckligt kort slutartid för att inte få rörelseoskärpa (också beroende på brännvidd) och inte typ f1.4 om jag inte verkligen vill ha det. Jag har fortfarande inte fattat vad av alla inställningar kring autofokus som är bra för vad vid olika tillfällen, men jag använder mest "fokus area flexible spot" nu och det brukar bli bra i kombination med lite större bländare och kortare slutartid.
Autofokus blev väl också mycket bättre på A7III. Jag skulle vilja äga en sådan (eller bättre) någon dag för jag tror dess"eye focus" är en stor förbättring just för porträtt.
Som jag skrivit när det gäller Sonys kameror, så borde säkert Nikon ha samma möjlighet att aktivera "tracking" (följande) med "Continous AF - AF-C eller vad Nikon nu må kalla det). Som jag beskrivit med senare Sony-hus så passar inte alla gamla "Focus Area"-inställningar optimalt med exv. följande Eye Focus. I Sony-husen finns en särskild uppsättning Focus-områden att använda med "tracking". Något liknande borde finnas i de nya Nikon-husen.Jag köpte en z6ii för alla sade att den var så fantastisk. Nu efter 1 månad och 4500 bilder funderar jag fortfarande på vad jag gett mig in på..
Det låter som om du måste gå in i menyerna och slå på Eye Focus. Sony har tyvärr ofta lagt en del väldigt bra funktioner i menyträsket i äldre kamerahus och vet man inte om att de finns där så går man miste om den funktionaliteten. Ibland är det obegripligt att det är så men så har det ofta varit.Jag fotar en del porträtt med min A7II och Tamron 70-180 2.8.
Vanligtvis använder jag S (shutter priority) och sätter den på allt mellan 1/250 och upp till 1/2500. Ibland mer beroende på ljusförhållanden där nu under våren är rätt ljust ute, så brukar jag få bumpa upp den.
Hur som helst... Jag har aktiverat ansiktsigenkänning, som alltjämt fungerar utan problem, förutsatt att personen har ansiktet vänt mot kameran. Jag tycker dock ändå inte att bilderna blir knivskarpa.
Är det dumt att använda S? Borde jag köra manuellt? Eller är det snarare att man inte helt kan lite på ansiktsigenkänning och snarare bör försöka sätta fokus kring närmsta ögat? (Vilket jag kan tycka är svårt om modellen rör på sig) alt om man måste byta olika poser etc.
Har ni tips och tricks?
Tack för infon. Tror jag har något fel på kameran. Igår lade displayen av, gick bara sporadiskt. Idag fungerade den och samtidigt hade jag ögonigenkänning som varit borta i några veckor. Varit i kontakt med supporten men får bara konstiga svar och leverantören svarar inte. Men jag har gamla kameran så jag klarar mig. Köpte 6:an mest för att jag var nyfiken och fattar att jag nog skulle ha en 9:a. Men det är det där med pengar.Som jag skrivit när det gäller Sonys kameror, så borde säkert Nikon ha samma möjlighet att aktivera "tracking" (följande) med "Continous AF - AF-C eller vad Nikon nu må kalla det). Som jag beskrivit med senare Sony-hus så passar inte alla gamla "Focus Area"-inställningar optimalt med exv. följande Eye Focus. I Sony-husen finns en särskild uppsättning Focus-områden att använda med "tracking". Något liknande borde finnas i de nya Nikon-husen.
Jag vet inget om Nikons menysystem men du bör kolla att Eye Fokus är påslaget och att du använder följande AF samt att du använder Focus Area-inställningar som är avsedda för tracking om det finns särskilda sådana i Z6. Det kan även vara bra att lätt kunna slå på och av Eye Focus. Ibland vill man kunna slå av den även om AF säkert är så smart att den fixar det också med automatiken.
Du borde inte ha några AF-problem med den kameran.
Och då kan vi bara diskutera frågan i några 100 inlägg till, tyvärrJag tjatar lite om inlägg nr3. Vill du ha konkret hjälp bör du lägga upp några bilder som komplement till frågorna. Det blir väldigt svävande, tunt och hypotetiskt annars