Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ljustätningar på Nikon FG20

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag har kvar min första systemkamera, en Nikon FG20. Problemet är att ljustätningarna skrumpnat. I övrigt är ju kameran fin så den skulle säkert bli en fin förstakamera för dottern.

Hur kan man byta tätningarna? Kan man göra det själv, eller måste man lämna in kameran? Är det dyrt isf?

/Johan

Affektionsvärdet sitter väl i att kunna låta dottern göra insteget i systemkameravärlden och det analoga fotograferandet med samma kamera jag gjorde resan.

Det är jättelätt att byta själv. Jag har gjort det på 4-6 st olika kameror. Jag köpte ett kit av interslice på ebay för att par hundra och det räcker till närmare tio kameror och gick på ett par hundra. Han har mindre kit också om du inte planerar att göra mer än en.

Jag kollade precis och nu verkar det bara finnas förskurna till olika kameramodeller det finns till FG så det borde ju finnas till FG20 också

Hej Johan,

Interslice är jättebra, jag har använt den själv för att fixa några kameror. Det tar någon timme att byta tätningarna. Instruktionerna är tydliga och bra.

Om du får problem så kan nog Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo hjälpa till. De är auktoriserade på Nikon.

hälsningar
Erik

Tack alla för era toppentips!

Jag ska kolla upp interslice.
Det ser inte så brutalsvårt ut när jag sett bilderna från tidigare länk. Mest bara pillepill liksom.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto