Annons

Byta min DX mot A7R III? Eller A7 III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har idag en Nikon DX-kamera, men har gått och spanat på en Sony.
Jag började titta på Sony A7R III, men även sneglat på den lite billigare A7 III. Det skiljer några tusenlappar, men i slutändan spelar det inte så stor roll.

Men min fundering, är det stor skillnad mellan dessa kameror? Jag vet att det i megapixlar skiljer en del, men MP är ju inte allt..

A7R III har ju några år på nacken, är den fortfarande lika bra 2021?

Det som jag framför allt stör mig på med min nuvarande kamera är att den är väldigt begränsande vid dåligt ljus. Framför allt när jag ska ta bilder inomhus samt att jag tycker det dynamiska omfånget är sådär...

Eller borde man vända blicken mot Fuji? Jag har dock väldigt dålig koll på deras kameror.

Mitt användningsområde:
Tidigare har jag nästan uteslutande använt kameran vid resor (vilket blir ganska många, förutom då i år). Fotograferat städer, människor, landskap
Nu har jag nyligen fått barn och kameran har fått ett annat syfte och användningsområde. Den används nästan dagligen. Mycket bilder inomhus på den lille. Bilder i dåligt ljus. Och färre bilder kommer det ju inte bli med tiden...

Tacksam för lite vägledning
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Har själv en A7RIII men vet inte hur bra bilder den kommer att ta 2021 :)

Med det sagt tror jag att du kommer att bli väldigt nöjd med en A7III såvida du inte ska stirra på porer i barnens ansikten i datorn.
Lägg hellre mellanskillnaden på objektiv, blixt eller annan kringutrustning. Har även för mig att A7III är aningen bättre i dåligt ljus.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Har själv en A7RIII men vet inte hur bra bilder den kommer att ta 2021 :)

Med det sagt tror jag att du kommer att bli väldigt nöjd med en A7III såvida du inte ska stirra på porer i barnens ansikten i datorn.
Lägg hellre mellanskillnaden på objektiv, blixt eller annan kringutrustning. Har även för mig att A7III är aningen bättre i dåligt ljus.
Hahaha... misstänker att den tar lika bra bilder 2021 som 2018. ;)
Det jag menade var om andra modeller närmat sig/gått om.

För priset på en A7R III är ju ganska högt.

Men du är nöjd? Hur är den i inomhusmiljö? Hur är bruset på högre ISO?
Om du fick köpa en ny kamera nu, hade A7R III fortfarande varit aktuell?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit så nöjd med en kamera som A7RIII. Men det jag är mest nöjd med är handhavandet, det är första kameran jag haft som jag kunnat anpassa knappar och reglage som jag vill ha dom.
Rent bildkvalitetsmässigt är den givetvis också bra fast i ärlighetens namn så var jag nöjd redan med Nikon D600/D800/D800E.
Har inget att klaga på vad gäller lågljusegenskaper men behöver sällan gå över ISO1600 som jag använder kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den lilla battingen växer snart upp och kommer att springa runt som en virvelvind där hemma bland stolar och bord, jätteutmaning för vilken kamera som helst att fånga livliga barn särskilt inomhus, brukar gå bättre utomhus men också inte helt enkelt om det måste vara action bilder, många spegelfria kameror brukar uppge CA: f/2,0 för säkraste fokus, nyare kameror har blivit bättre och bättre även vid så kallad mörkerfokus. Att filma barnen kan ofta vara lite säkrare när det går undan.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit så nöjd med en kamera som A7RIII. Men det jag är mest nöjd med är handhavandet, det är första kameran jag haft som jag kunnat anpassa knappar och reglage som jag vill ha dom.
Rent bildkvalitetsmässigt är den givetvis också bra fast i ärlighetens namn så var jag nöjd redan med Nikon D600/D800/D800E.
Har inget att klaga på vad gäller lågljusegenskaper men behöver sällan gå över ISO1600 som jag använder kameran.
Tack Johnny!
Var och kände och klämde på kamerorna idag och med nuvarande kampanjer och Sonys cashback är det inte speciellt många kronor som skiljer mellan A7R III och A7 III.

Så då känns det väl som en no brainer med R III?
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Hade valt A7R3 om jag måste välja dom två. Med det sagt äger jag dubbelt så många A7III än A7R3.

/Stefan
Tack Stefan!
Vad är det som gör att du hade valt R III?

Med nuvarande kampanjer och Sonys cashback är det inte många kronor som skiljer mellan kamerorna...

Jag har hela tiden varit inställd på R III men har på slutet börjar vela...
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Självklart, glöm inte bort objektiven bara 😉
Absolut!
Sitter och tittar på det just nu.
Primärt kommer jag plåta min son så tittar på Sony FE 50mm 1.8.
Sen får jag fundera vilket objektiv jag vill komplettera med längre fram.

Några erfarenheter av det?

Tyvärr har jag ganska dåliga erfarenheter av Sigma. Köpte ett objektiv till min Nikon för 2 år sedan, men det var bara problem. Och jag är inte upplagd för problem nu, därför vill jag köpa ett Sony.

Tycker även priset är väldigt fördelaktigt på Sony 50mm.
 

dykdanne

Medlem
Köp en begagnad Nikon D4 där har du en kamera som du utan problem kan fota inomhus med. Du kan gå upp till iso 12800 utan problem finns mycket billiga objektiv också till en sådan kamera. Totalt så är det ett billigare alternativ med både kamera och objektiv, plus mycket bra bildkvalite'.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Sonys 50/1,8 är säkert ok till priset men ska du lägga nästan 30 papp på ett kamerahus så känns det lite felprioriterat.
 

Johan K9

Medlem
Jag har idag en Nikon DX-kamera, men har gått och spanat på en Sony.
Jag började titta på Sony A7R III, men även sneglat på den lite billigare A7 III. Det skiljer några tusenlappar, men i slutändan spelar det inte så stor roll.

Men min fundering, är det stor skillnad mellan dessa kameror? Jag vet att det i megapixlar skiljer en del, men MP är ju inte allt..

A7R III har ju några år på nacken, är den fortfarande lika bra 2021?

Det som jag framför allt stör mig på med min nuvarande kamera är att den är väldigt begränsande vid dåligt ljus. Framför allt när jag ska ta bilder inomhus samt att jag tycker det dynamiska omfånget är sådär...

Eller borde man vända blicken mot Fuji? Jag har dock väldigt dålig koll på deras kameror.

Mitt användningsområde:
Tidigare har jag nästan uteslutande använt kameran vid resor (vilket blir ganska många, förutom då i år). Fotograferat städer, människor, landskap
Nu har jag nyligen fått barn och kameran har fått ett annat syfte och användningsområde. Den används nästan dagligen. Mycket bilder inomhus på den lille. Bilder i dåligt ljus. Och färre bilder kommer det ju inte bli med tiden...

Tacksam för lite vägledning
Har nyss bytt från A7iii till A7Riii.
Upplösningen på den sistnämnda samt EVF är markant bättre.

Dock anser jag att autofokusen samt prestationen i dåligt ljus är bättre på A7iii. Inga större grejer, men ändå.

Personligen gillar jag den högre upplösningen på Riii.

Du lär bli nöjd med vilken som.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Sonys 50/1,8 är säkert ok till priset men ska du lägga nästan 30 papp på ett kamerahus så känns det lite felprioriterat.
Absolut, jag hör vad du säger när du lägger upp det på det viset :)
Samtidigt är 50mm en brännvidd jag söker.
Men har även tittat på Sonys 35 mm 1.8...

Har du något du rekommenderar?
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Dock anser jag att autofokusen samt prestationen i dåligt ljus är bättre på A7iii. Inga större grejer, men ändå.
Tack för din kommentar! På vilket sätt? Mer brus och långsam AF?

När du menar "dåligt ljus". Är det inomhus eller i ännu mörkare miljöer?

Är skillnaden direkt märkbar om man inte har ägt båda och jämför dem?
Jag tänker jag som går från en Nikon DX.

Vad kör du med för objektiv?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Absolut, jag hör vad du säger när du lägger upp det på det viset :)
Samtidigt är 50mm en brännvidd jag söker.
Men har även tittat på Sonys 35 mm 1.8...

Har du något du rekommenderar?
Om du gillar brännvidd runt 50mm så kika på Sony Zeiss 55/1,8. Klart bättre matchning till huset. Verkar finnas för kampanjpris nu eller varför inte begagnat?
 
ANNONS